מערכת החינוך תתחיל לחזור הבוקר (יום חמישי) לשגרה, אבל לא מעט פעוטות בגילי 0 עד 3 ימצאו עצמם בבית לפחות עוד יום אחד, חלקם עד יום ראשון. אף על פי שמדובר בפתיחה מחודשת שלישית במהלך משבר הקורונה, חלק ממעונות היום המפוקחים, שנמצאים תחת משרד העבודה והרווחה, אינם ערוכים עדיין ולא יקלטו היום את הילדים.
רבע מכלל הפעוטות בגיל הרך נמצאים במסגרות מפוקחות. מדובר ב-130 אלף ילדים. בגלל הכמות הקטנה של מסגרות מסוג זה, שמסובסדות באופן חלקי על ידי המדינה, אחד הקריטריונים המרכזיים להתקבל אליהם הוא מצב סוציו-אקונומי נמוך. למרות זאת, דווקא הורים אלה, שזקוקים לכל יום עבודה, ייאלצו להישאר היום עם הילדים בבית.
2 צפייה בגלריה
מעון נעמ"ת בתל אביב
מעון נעמ"ת בתל אביב
מעון נעמ"ת בתל אביב
(צילום: בלה ארביב)
המעונות התריעו שהם זקוקים ל-48 שעות כדי להיערך לפתיחה. רק אתמול בצהריים פרסם משרד העבודה והרווחה את מתווה משרד הבריאות לחזרה של המסגרות לגיל הרך. נכון לאתמול המתווה עדיין לא היה ברור לחלק גדול מהמסגרות, בעיקר בשל המיפוי של הערים והשכונות במתווה הרמזור המשולב.

מערך החינוך לגיל הרך לא השתתף בדיונים על היציאה מהסגר, ולא ניתנה לו אפשרות להציף את המורכבויות שאיתן הוא מתמודד – גיוס מחודש של צוותים שהוצאו לחל"ת, שחלק לא מבוטל מהם לא יכולים או מעוניינים לחזור לעבודה, והתקשרות עם ספקים חיצוניים שנותנים שירותי מזון וניקיון. המשמעות, כאמור: רק חלק מהמסגרות הספיקו להיערך וייפתחו הבוקר.
ברשת מעונות היום "התחלה חכמה" של החברה למתנ"סים ייפתחו הבוקר רק כרבע מהמסגרות, 150 כיתות לערך, והרוב המוחלט ביום ראשון. הבוקר ייפתחו רק 63% מהמסגרות של נעמת ו-92% מהמסגרות של ויצו. היתר ייפתחו מחר. גנים ספורים של אמונה יחזרו היום, כ-20% מחר והשאר ביום ראשון.
מהארגונים המפעילים את מעונות היום המפוקחים נמסר בתגובה: "ההורים לא צריכים לשלם מחיר על ההתנהלות הבעייתית של הממשלה. עשינו מאמצים גדולים לפתוח במועד חלק גדול ממעונות היום. השאר ייפתחו בהקדם האפשרי. רק לאחר שהממשלה מקבלת החלטה הארגונים רשאים להתחיל בהחזרת הצוותים החינוכיים מחל"ת - תהליך שלוקח זמן. המשימה שלנו היא להתגבר על כשלי הממשלה ולשחרר את ההורים לפרנסתם – וכך עשינו".
בתוך כך, כבר שנה שהגנים הפרטיים המיועדים לגילי לידה עד שלוש נמצאים בהישרדות. במהלך הסגרים הם הפסיקו את פעילותם, אבל המשיכו לשלם הוצאות קבועות. כ-2,500 גנים נסגרו. עו"ד קרן אוחנה איוס, יו״ר פורום הגנים הפרטיים, אמרה: "בכל יום שעובר התחושה היא שלא נוכל לחזור לעמוד על הרגליים. הפיצויים והמענקים מדלגים עלינו".
מסגרות החינוך לגיל הרך לא ייפתחו הבוקר. עד אמש ניסו בעלי הגנים להבין את מתווה הפתיחה, שפורסם אתמול בצהריים, אבל נותרו עם סימני שאלה. בהיעדר תשובות ברורות, המסגרות לא ייפתחו בינתיים.