מרדכי יעקב דוד, בן 22 מבני ברק, נעצר היום (רביעי) בחשד שתקף את נהג האוטובוס אייל ציפורי במסגרת הפרות הסדר הקשות בבני ברק ביום ראשון שבהן לקח חלק, ואף העלה את האוטובוס באש לאחר מכן עם מתפרעים נוספים. בתוך כך, מפקדי תחנת המשטרה בבני ברק קיימו ביממה האחרונה שיחות עם חסידויות ומוסדות בעיר והזהירו אותם מקיום אירועי ט"ו בשבט והתקהלות מסוכנת במסגרת חגיגות.
2 צפייה בגלריה
האוטובוס שהוצת בבני ברק
האוטובוס שהוצת בבני ברק
האוטובוס שהוצת בבני ברק
(באדיבות חדשות כל העולם)
נציג המשטרה, רס"ב גיא קלדרון, הציג בפתח הדיון צילום שבו רואים לדבריו את החשוד: "לפני כמה ימים התרחש אירוע חמור במסגרת המהומות בעיר בני ברק שבו הוצת אוטובוס. בידי המשטרה ראיות למעורבותו של החשוד הזה במיוחס לו, עבירות ההצתה וכל העבירות המיוחסות לו בבקשה. מציג לבית המשפט עדויות בתיק. אני מציג לבית המשפט שני סרטונים בטלפון הנייד. בנס לא היו נפגעים בנפש"
2 צפייה בגלריה
אוטובוס חברת אפיקים שנרגם באבנים על ידי חרדים בבני ברק
אוטובוס חברת אפיקים שנרגם באבנים על ידי חרדים בבני ברק
האוטובוס נרגם באבנים לפני שהוצת
(צילום: חדשות כל העולם)
פרקליטתו של החשוד, עו"ד יעל מסיקה מהסנגוריה הציבורית, אמרה כי "בסרטונים שהוצגו מרשי לא נראה מצית, לא נראה תוקף והדבר היחיד שרואים שם זה אדם שנוכח בזירה כפי שהוא אכן מאשר ובנוסף גם אולי צוהל ומתעד את האירועים".
"מדובר בחשוד שמוכר למשטרה לא בגלל עברו הפלילי, אלא בגלל השתתפותו בהפגנות בעת האחרונה, וגם לפני שנה", הוסיפה עורכת הדין. לטענתה, מרשה נוהג לתעד תדיר אירועים שונים ואף שולח את החומרים לכלי התקשורת - מה שלדברי הפרקליטה "לא מוצא חן בעיני המשטרה".
"נאמרו לו לא מעט פעמים על-ידי שוטרים: 'תמשיך לצלם אותנו - ותחטוף'", הוסיפה עו"ד מסיקה. "באווירה הקיימת בשבועות האחרונים יש זרמים שונים ודעות שונות בחברה החרדית וייתכן שזה הבסיס לקשירתו לאירוע".
החשוד אמר לשופטת ענת יהב בדיון: "בכל הפגנה אנני מתעד את הבלגן. אם אני חס ושלום הייתי עושה משהו, לא הייתי מתעד. תיעדתי גם באירוע הזה. רואים בכל המצלמות שאנשים צילמו את מי ששרף. בשום מקום לא רואים אותי. אני יכול להביא מאה עדים מההפגנה שיעידו שלא עשיתי כלום חוץ מלצלם. הרבה מהחרדים בבני ברק שונאים אותי כי אני מצלם שם".
השופטת יהב האריכה את מעצרו של החשוד בחמישה ימים וקבעה כי "מעיון בתיק החקירה עולה כי קיים חשד סביר כנגד החשוד כדי להצביע על הפעילות שלו כמי שמשלהב ומתסיס את כלל הנוכחים באירוע, ועניין זה מתכתב עם ראיה שמתארת בפרוטרוט את התנהלותו של החשוד במהלך אירוע הצתת האוטובוס ואף מדגישה כי מעבר להתססה ולמעורבות פעולה בהתקהלות וההשתתפות האסורה - הרי שהוא פועל פעולה אקטיבית ממש ואף הצית את האוטובוס".
השופטת ציינה כי "מדובר באירוע חמור מאוד שרק תחילתו יכול להיות מובן, אולם סופו מי ישורנו. במקרה זה אמנם לא היו נפגעים בגוף, מה שלא ניתן לומר על נפגעים בנפש שכן האוטובוס של הנהג הוצת כליל תוך כדי התנהגות ברוטלית של כל מי שהיה בסמוך".