6 צפייה בגלריה
(צילום: דנה קופל)
הגננות מיהרו לעמדות הבדיקות, אך ההורים עדיין חלוקים לקראת החזרה לשגרת הלימודים בגני הילדים ובפעוטונים. ההחלטה שהתקבלה ברגע האחרון ביום חמישי בערב תפסה את מרבית מערכת החינוך לגיל הרך לא מוכנה - ולמרות ההקלה לאור החזרה לשגרה, הדרך שבה התקבלו ההחלטות האחרונות עדיין מרגיזה את ההורים.
יושבת ראש ועד הגנים הארצי וחברת הנהגת ההורים הארצית, סיגל שפיץ טולדנו (44) מגבעתיים, חושבת שההחלטה נכונה - אך פחות מתחברת לביצוע. "היינו בעד ההחלטה וביקשנו לפתוח, אבל לא ככה", אמרה היו"ר, ששתי בנותיה רשומות לגנים, "הצענו למשרד החינוך לקצר את שבוע הלימודים לחמישה ימים כדי להקטין את החשיפה. הבריאות קודמת לכל".
עוד אמרה שפיץ טולדנו: "הפוליטיקה של ההחלטות, כמו הבחירה ללמוד שישה ימים בשבוע, יוצרת אי-אמון בממשלה. למה הפוליטיקה גוברת על הכול והסתדרות המורים מנצחת על הכול?".
היא הלינה גם על אופן קבלת ההחלטות, ועל העובדה שאישור ההקלות ניתן בשעת ערב מאוחרת: "למה שוב השאירו את ההורים בחוסר ודאות? הרי התאריך לסוף הסגר היה ידוע מראש, לא ניתן היה לקיים את הישיבה ולהכריע ביום שלישי?".
6 צפייה בגלריה
סיגל שפיץ טולדנו
סיגל שפיץ טולדנו
"הפוליטיקה גוברת על הכל". שפיץ טולדנו
שפיץ טולדנו סיפרה כי קיבלה את ההודעה על פתיחת דני הילדים בערים "אדומות" בתדהמה. "מצד אחד הם אומרים שהבריאות מובילה אותם, ופתאום זה קורה. הדבר גם משליך עלינו ועל המעבר של גננות בין גנים בערים אדומות לגנים בערים ירוקות, זה יכול לגרום לעלייה בתחלואה".
לירון חביב מפתח תקווה כבר החליטה שלא תשלח את בתה לגן. "חוסר היציבות שהיא ושאר הילדים חווים גדול מדי", שיתפה חביב. "אני מחכה לראות איך זה יתפתח, כי עד שהיא התחברה לגן - הספקנו לחזור הביתה. זה לא מה שאנחנו ההורים רצינו. כך או כך, אין בי פחד שהיא תידבק בנגיף, כי גם בגינה זה אפשרי".
חביב הוסיפה: "בתור אדם בוגר, אני לא יכולה ללכת לישון ככה בלילה. יש כאוס, בקרב הורים, גננות וילדים. תוך חצי שעה אמרו לנו שהגנים יפעלו שישה ימים עם צהרון, אחר כך הודיעו שלא יהיה צהרון, ואז אמרו משהו נוסף לאחר מכן טענו אחרת". היא הבהירה שהיא בעד פתיחת הגנים, אך כאמור מתחה ביקורת: "אם רק היו מודיעים מראש שהגננות והסייעות לא יגיעו מערים אדומות. צריך סדר, צריך לדעת מה קורה".
6 צפייה בגלריה
לירון חביב ובתה מאי
לירון חביב ובתה מאי
"כאוס להורים, לגננות ולילדים". לירון חביב
יוסי סופר מרעננה, ששתי בנותיו צפויות לחזור לגן, הודיע שיחזיר אותן בלי חשש. "אני מאמין במערכת החינוך המקומית, והסיכוי של הבנות שלי להידבק בבית הוא אפילו יותר גדול. בגן הן מתפתחות במקום להיות מול הטלוויזיה. הן צריכות לשחק עם ילדים אחרים. את ה'זום' הן גם ככה לא אוהבות, והוא גם לא רלוונטי לגילים האלה".
גם טל מוסקוביץ שמתגוררת ברעננה ושניים מילדיה צפויים לשוב למסגרות החינוכיות ביום ראשון, חשה הקלה. "כבר כמה שבועות שהם שואלים אם אפשר ללכת לגן", היא סיפרה, "אני לא מפחדת מתחלואה כי גם בגינה אפשר לחטוף קורונה. בגן, לפחות, אני יודעת עם מי הם נפגשים". מוסקוביץ ובעלה ציינו כי הם ציפו לחזרה לשגרה: "זה לא פשוט לעבוד מהבית עם שלושה ילדים, לתפעל 'זומים', לבצע משימות ועדיין לשמור על מסגרת נורמלית עבורם".
6 צפייה בגלריה
יוסי סופר ובתו
יוסי סופר ובתו
יוסי סופר ובתו

הגננות נהרו לבדיקות: "השתגעתי מלשבת בבית"

מוקדם יותר אתמול עשרות גננות נהרו לעמדת "היבדק וסע" בגני יהושע בתל אביב כדי לבצע בדיקות קורונה לקראת החזרה לשגרה. לפי גורמים במד"א, כ-70% מהנבדקות במתחם היו עובדות בגנים שהגיעו לאור הקריאה של משרד הבריאות.
לא פחות מ-240 עמדות נפתחו אתמול בבוקר לבדיקה, בהן כ-40 של מד"א, כ-40 של קופת החולים כללית, כ-60 של מכבי, 67 של מאוחדת ו-29 של לאומית. כמעט בכל רכב שני שהגיע למקום ישבה גננת שהייתה בדרכה לבדיקה. "זה מאוד מרגש לחזור לשגרה", אמרה ל-ynet תומר לוין, גננת מתל אביב. "מיהרתי לעשות בדיקה למרות שבשבוע האחרון הגן היה פתוח כגן חיוני, אבל אני בעיקר שמחה עבור ההורים שחוזרים לשגרה".

לוין הודתה שהמצב הנוכחי עדיין מלחיץ אותה, וכמו רבות מהגננות גם היא הלינה על כך ש"הכול נעשה בדקה האחרונה". ויוי מזרחי, שעובדת גם כגננת בעיר, סיפרה שהיא נרגשת מאוד לקראת הפגישה המחודשת עם הילדים. "אני רוצה לחזור", היא אמרה, "קיבלתי הודעה ב-11:00 מאחת המנהלות, סגרתי את הגז ובאתי". מזרחי התעקשה כי היא לא חוששת להידבק בגן, ואמרה שהיא מעדיפה שלא לעסוק בכך. "אם זה ימצא אותי, זה ימצא אותי בכל מקום", היא אמרה.
גם תרצה גוטמן, בדומה למזרחי, סיפרה שעזבה את ענייני הבית לקראת השבת ומיהרה להיבדק. גוטמן, שמלמדת בגן חב"ד ברמת השרון, שיתפה: "באמצע הבישולים הבנתי שצריך להיבדק. אני חושבת שהשליחות חשובה, וברגע שהחליטו שאפשר - נעשה ונתפלל שהכול יהיה בסדר".
6 צפייה בגלריה
מתחם בדיקות קורונה למערך החינוכי בגני יהושע
מתחם בדיקות קורונה למערך החינוכי בגני יהושע
הגננות מגיעות להיבדק
(צילום: נדב אבס)
6 צפייה בגלריה
מתחם בדיקות קורונה למערך החינוכי בגני יהושע
מתחם בדיקות קורונה למערך החינוכי בגני יהושע
(צילום: נדב אבס)
קארינה גורי, בעלת משפחתון בשכונת "כוכב הצפון", נאלצה להמתין בתור לבדיקה יותר משעה. "ביקשו שכל הגננות יעשו בדיקה, זה מעצבן אבל אין ברירה", היא אמרה. "הייתי מעדיפה שלא יסגרו אותנו. מרגיז אותי שאומרים לי ללכת להיבדק למרות ששמרתי. ההורים אולי הם אלה שלא שומרים".
"השתגעתי מלשבת בבית", הוסיפה הגננת נועה גבריאלי. "אני מתגעגעת לילדים. מבחינתם זה להתחיל הכול מחדש, יש ילדים שהספיקו להיות רק שבועיים בגן", היא אמרה וציינה גם כן את מורת רוחה מההחלטה שבוצעה "בדקה ה-90", כלשונה.
דורילי לבני הסכימה עם דבריה של גבריאלי, ואמרה כי "תעשה הכול כדי לא לחזור לשבת בבית". לבני ציינה כי באופן אישי היא גם מרגישה בטוחה יותר בגן: "ביקשו להקפיד יותר על מסכות, נראה לי שזה יוסיף לתחושת הביטחון".
פורסם לראשונה: 22:30, 16.10.20