בשנת 2020 עצרה המשטרה 5,713 חשודים בעבירות ירי ואמצעי לחימה, אבל רק נגד 1,548 מהחשודים הוגשו כתבי אישום. לפי הנתונים, רוב האכיפה בכל הנוגע לעבירות נשק וירי התמקדה בפשיעה בחברה הערבית. ואולם, במסגרת חקירות 111 מקרי הרצח בחברה הערבית בשנה שעברה, הוגשו כ-30 כתבי אישום בלבד.
לשם השוואה, בשנת 2019 נרצחו בחברה הערבית 94 בני אדם. נגד 39 חשודים הוגשו לבסוף כתבי אישום. מתחילת שנת 2021, ב-12 ימים בלבד, נרצחו בחברה הערבית שמונה בני אדם.
6 צפייה בגלריה
עו"ד מודר יונס ראש מועצה מקומית עארה
עו"ד מודר יונס ראש מועצה מקומית עארה
"משבר אמון מול המשטרה". מודר יונס, מיוזמי התוכנית
6 צפייה בגלריה
הפגנה בלוד נגד הרציחות בעיר
הפגנה בלוד נגד הרציחות בעיר
"דמנו לא הפקר". מפגינים נגד האלימות בחברה הערבית בלוד
(צילום: אבי חי)
על רקע הנתונים המאמירים משנה לשנה, שיגרו הבוקר ראש מועצת ערערה מודר יונס ויו"ר מרכז השלטון המקומי חיים ביבס מכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו, שבו הסבירו כי "אין ביכולת החברה הערבית לפתור את הבעיה בעצמה". השניים קראו לנתניהו לקיים דיון דחוף בנושא בהשתתפותו, וקראו לו "להעמיד את הנושא בראש סדר העדיפויות", ולהתגייס למבצע כפי שהתניע את מבצע החיסונים בישראל.
במרכז המכתב של השניים פורטה הצעה לחקיקה שתוכל לסייע במיגור האלימות, לדעתם. השניים הציעו בין היתר לקדם חקיקה שתקבע כי כל גניבת נשק מהצבא, מכירת נשק לשטחים והחזקה בנשק תיחשב לפעולת טרור שתגרור עונש מינימלי של חמש שנות מאסר. השניים קראו גם להגדיר עונש מינימלי של שלוש שנות מאסר על החזקת נשק, ולהוסיף לכל עבירת נשק קנס של 250 אלף שקל.
6 צפייה בגלריה
אירוע ירי בכביש 6
אירוע ירי בכביש 6
זירת הירי בכביש 6, בסוף דצמבר
(צילום: שאול גולן)
6 צפייה בגלריה
קטטה בכפר מנדא
קטטה בכפר מנדא
אש וזיקוקים בכפר מנדא בשנה החולפת
השניים מציעים שהממשלה גם תקצה תקציב למימון 50% מהשיטור העירוני ביישובי החברה הערבית, ואמרו כי יש לגבש תוכנית הסברתית למוסדות החינוך בחברה הערבית, שתעסוק במניעת אלימות. בנוסף, הציעו השניים לעודד שימוש באמצעים טכנולוגיים ולהתקין מצלמות במקומות ציבוריים ביישובים ערביים, לצד התקנת חיישנים שיוכלו לסייע בקביעת מקורות ומיקומי אירועי ירי לפי עוצמת קול.
יונס, המשמש יו"ר ועד ראשי הרשויות הערביות, הוסיף במכתבו המשותף עם ביבס כי על המשטרה להפסיק את פעילות "ועדות הסולחה" שמקושרות לארגוני פשע ועוסקות ביישוב סכסוכים, ואמרו כי יש להקים מערך מדידה שיעקוב אחר עבודת תחנות המשטרה ונקודות המשטרה ביישובים ערביים. זאת, לדבריהם, בהתחשב בעובדה ש"קיים משבר אמון בין האזרחים הערביים והמשטרה". על כן, הם הציעו שמערך המעקב יהיה חיצוני ועצמאי.
6 צפייה בגלריה
אמש קטטה אלימה בכפר סולם
אמש קטטה אלימה בכפר סולם
קטטה בכפר סולם שליד עפולה. יותר מ-200 רימונים נתפסו בשנה החולפת
במשטרה אמרו שבשנה החולפת נתפסו יותר מ-1,150 אקדחים, תתי-מקלע ורובים מסוגים שונים. בנוסף, יותר מ-200 רימונים נתפסו. עוד ציינו כי עיקר המאבק בנשק הבלתי-חוקי בחברה הערבית מתבסס על מודיעין משטרתי ופעילות במישור הסמוי.
"לצערנו, גורמים שונים מנסים להציג לעיתים קרובות מציאות אלטרנטיבית ולהטיל דופי בפעילות המשטרה נגד גורמי פשיעה במגזר", טענו במשטרה. "לצד המשך האכיפה והעמקתה, בכדי לטפל בתופעה ולמגרה לחלוטין דרוש טיפול רב מערכתי ושינוי שורשי עמוק שהוא הרבה מעבר לאכיפה משטרתית".