שני מטפלים של נכה צה"ל בן 68 מבאר שבע חשודים שניצלו ועשקו אותו לאורך שנים. בדיווח שהתקבל בבית המשפט לענייני משפחה בעיר נאמר כי אחד המטפלים, שאף שיכן את הנכה במרתף ביתו, גבה ממנו כסף על כך - והחתים אותו על ייפוי כוח וצוואה לפיה הוא יקבל את כל נכסיו.
לקריאת פסק הדין למינוי אפוטרופוס לנכה - לחצו כאן
רונן (שם בדוי), גרוש ואב לבן, נפצע אנושות במלחמת יום כיפור והוגדר נכה בשיעור של יותר מ-100% בשל פגיעת ראש. בשנת 2004, החל להיות מלווה על-ידי המטפל העיקרי, שצירף אליו בתוך זמן קצר את גיסו. כתוצאה מנכותו רונן סובל מקשיים בדיבור, קושי בריכוז, בקריאה ובכתיבה, מתקשה לתקשר עם סביבתו, ומאז 2017 הוא תלוי לחלוטין במטפליו, אך מתקשר באמצעות משפטים קצרים ומבין את הנעשה.
2 צפייה בגלריה
כיסא כסא גלגלים נכה סיעודי אילוס אילוסטרציה
כיסא כסא גלגלים נכה סיעודי אילוס אילוסטרציה
שילם 10,000 על מגורים במרתף של המטפל
(shutterstock)
לפי הדיווחים שהתקבלו בבית המשפט, השניים עשו בחשבון הבנק שלו כבשלהם ורכשו על חשבונו ציוד רפואי לשימושים משפחתיים. סגן נשיא בית משפט השלום אלון גביזון הורה להרחיק את המטפלים מהנכה, ומתח ביקורת חריפה על אנשי אגף השיקום של משרד הביטחון ונציגי הרווחה העירוניים שהתעלמו לדבריו מהדיווחים הקודמים לבית המשפט, והורה לבחון את ההתנהלות בעניינם לאחר שלא מילאו את הנחיות השופט.
במקביל, השופט גביזון מינה את עו"ד קלריס דביר מהסיוע המשפטי במשרד המשפטים כאפוטרופסית לדין המטופל, ודביר תדאג לייצג אותו ולמצות את זכויותיו. גביזון גם הורה לבטל לאלתר את ייפוי הכוח שהמטופל הראשי החתים אותו עליו ואף לפנות מדירותיו את בני משפחתם של המטפלים, לאחר שדווח כי הם מתגוררים בהן.
מהמידע שהגיע לסיוע המשפטי עולה כי כבר בשנת 2012 פנו אחיו של רונן לבית המשפט על מנת שיוכלו לפקח על הטיפול בו. למרות ההנחיות המפורשות של בית המשפט בהחלטתו מלפני כמעט עשור, בתקופה האחרונה התברר כי אגף השיקום כלל לא פיקח על ההחלטה, ובחודש יוני 2020 העביר אחד המטפלים שהיו אצל רונן מכתב מפורט לאגף השיקום במשרד הביטחון ממנו עלה חשד ממשי שרונן מנוצל ואף נעשק על ידי המטפלים מטעם משרד הביטחון.
מהמכתב עלה כי המטפל העיקרי, וכיום גם המטפל הנוסף עמו, מנצלים את רונן כלכלית ונהנים בעצמם מכל ההטבות שמגיעות לרונן מטעם משרד הביטחון. המטפל העיקרי הזמין תרופות וציוד עבור רונן, אבל בפועל הציוד והתרופות שימשו את משפחתו ואת הגן הפרטי שאשתו מנהלת, בעוד שרונן אינו מקבל את הטיפולים וההטבות להן זכאי. כמו כן עלה כי רונן מתגורר למעלה מעשור בבית של אחד המטפלים שלו, ומשלם לו על כך 10,000 שקל לחודש, כשהוא מתגורר בחדר קטן במרתף.
2 צפייה בגלריה
בית המשפט המחוזי בבאר שבע
בית המשפט המחוזי בבאר שבע
בית המשפט בבאר שבע
(צילום: רועי עידן)
רונן מחזיק שתי דירות בבעלותו, ומהמידע שהתקבל בבית המשפט, בבית אחד ששייך לו מתגוררות בנותיו של המטפל והן לא משלמות על כך שכר דירה. בנוסף, דווח כי בבית השני מתגורר קרוב משפחה של המטפל העיקרי. המטפלים טענו כי הבית השני עומד ריק, ובית המשפט בקש לבחון את הסתירה בעניין זה. בנוסף, המטפל החתים את רונן על ייפוי כוח כללי לטובתו, ומוציא כספים כאוות נפשו.
ואם לא די בכך, המטפל החתים את רונן על צוואה לפיה הוא מוריש את כל רכושו למטפל, ובנוסף הרחיק מרונן את ארבעת אחיו ואת בנו - ומונע מהם להיפגש איתו. בדיון אמר רונן לעו"ד דביר כי לא הוא ניתק את הקשר, אלא הוא חשב שניתקו קשרים עמו.
לטענת המלווה שהעביר את המידע לאגף השיקום, טענות אלה נבדקו על ידי אגף השיקום ונמצאו נכונות, והדבר אף היה ידוע מזה זמן גם לרשויות הרווחה בבאר שבע. כמו כן נטען כי המצב היה ידוע למשרד הביטחון בעקבות הדיון המשפטי הקודם – אולם עד לדיון שהתקיים לאחרונה לא נעשה דבר בעניין, במשך שנים. בשלב מסוים אכן היו גורמים באגף השיקום שסברו שרונן נתון לניצול כלכלי ורגשי מתמשך, ופנו לגורמי הרווחה לצורך בחינת מינוי אפוטרופוס, אולם המטפלים, על פי הנטען, מנעו ממנו להגיע לבדיקה ולקדם את הנושא, ושוב לא נעשה דבר בעניין.
השופט גביזון הורה כי על אגף השיקום לבחון חלופות להחלפת מטפליו באופן מיידי תוך בחינת רצונו וטובתו, ולעדכן את ביהמ"ש על כך בתוך 7 ימים. כמו כן הורה למנות אפוטרופוס זמני על רכושו של רונן למשך חצי שנה ולהצמיד לו ליווי אישי וצמוד שלו של אגף השיקום מעתה והלאה. בית המשפט קבע כי יש לבחון את ההתנהלות ברכושו ובחשבונותיו בשלוש השנים האחרונות, לרבות תדפיסי חשבון בנק ובדיקתם אצל רואה חשבון, ופסק כי על האפוטרופוס לשקול להגיש תביעות אזרחיות נגד המטפלים ומשפחותיהם לצורך פינויים מדירותיו של רונן. האפוטרופוס אמור גם לחדש את הקשר בין רונן לבין אחיו.
ממשרד הביטחון נמסר כי "אגף השיקום מטפל באירוע ופועל מול כל הגורמים הרלוונטיים. מכיוון שדיוני בתי המשפט למשפחה מתנהלים בדלתיים סגורות ואסורים בפרסום, לא נוכל להתייחס מעבר לכך".