אחרי עיכובים ממושכים, תחת מגבלות הקורונה ובצל פרשת כלי השיט והצוללות - תצא בקרוב ספינת המלחמה הגדולה ביותר שהייתה אי פעם לחיל הים בדרכה לנמל הבית החדש שלה - בחיפה.
צוותי חיל הים הישראלי בצפון גרמניה משלימים בימים אלה את ההכנות האחרונות לקראת הפלגתה בחודש הבא של ספינת הטילים החדשה אח"י מגן, מנמל היצרן קיל שמול חופי סקנדינביה, דרך שולי האוקיינוס וצליחת הים התיכון כולו, עד לבסיס שבחיפה.
6 צפייה בגלריה
ספינת אח"י מגן
ספינת אח"י מגן
תגיע מחופי סקנדינביה לחיפה. ספינת אח"י מגן
(צילום: דובר צה"ל)
6 צפייה בגלריה
ספינת אח"י מגן
ספינת אח"י מגן
משקל של 2,000 טונות
(צילום: דובר צה"ל)
שלוש שנים לאחר חיתוך הברזל הראשון לספינה, לצד עיכובים שונים בתהליך הייצור והתכנון, בחיל הים משוכנעים שזו הקורבטה (סוג של ספינת מלחמה) הנכונה ביותר, מקצועית, מבין כל האפשרויות שנבחנו, מיצרניות אחרות כמו זו מדרום קוריאה. הספינה תהיה גדולה פי 4-3 מ-11 סטי"לי חיל הים הנוכחיים, תגיע למשקל של כאלפיים טונות ותהיה הראשונה מבין ארבע שיגיעו לישראל בשנה הקרובה, בסבסוד גרמני.
לאחר הגעתה לחיפה, כמעט עירומה ממערכות זולת תותח 76 מ"מ, מנועים וחללי השימוש השונים, יחל תהליך ממושך ומורכב של כשנה וחצי, במסגרתו יורכבו על הספינה כלל מערכות הלחימה, התקשורת, הלחימה האלקטרונית והמודיעין, תוצרת כחול לבן. גם מתחמי מגורים ייעודים לבנות נבנו בספינה, שתהיה הראשונה מבין הסטי"לים בה ישרתו לוחמות - כ-25% כעת מסך הצוות, לאור ביקושי שיא של מלש"ביות להתגייס לשירות בחיל.
6 צפייה בגלריה
ספינת אח"י מגן
ספינת אח"י מגן
הספינה תכלול מגורי בנות
(צילום: דובר צה"ל)
6 צפייה בגלריה
ספינת אח"י מגן
ספינת אח"י מגן
(צילום: דובר צה"ל)
בסוף אוקטובר הוחלף דגל הספינה מגרמני לישראלי, ועשרות לוחמים ולוחמות מישראל כבר יצאו להפלגות ראשונות קצרות. בכך, הצי של חיל הים, ממנו נגרעו מספר סטי"לים ותיקים בשנים האחרונות, יחודש לראשונה אחרי 25 שנים. צי הסטי"לים יתייצב בכך על 15 ספינות, לעומת אופטימום שנקבע בצה"ל ואושר ברמה המטכ"לית של 21 ספינות, למילוי המשימות הימיות בשגרה, בחירום ובמלחמה.
בחיל הים נמנעים מלדבר על תהליך הרכש עצמו של הספינות, שנמצא בעיצומה של פרשה פלילית, ומעדיפים להתמקד בציר המקצועי-מבצעי. בחיל אומרים שאין כיום בעולם ספינות מלחמה של פחות מאלפיים טונות, ולצורך ההשוואה, כל קורבטה חדשה שמקבל חיל הים המצרי בעת הזו שוקלת כ-6,000 טון. מגוון השיקולים שנלקחו בחיל הים והובילו לבחירה באופציה הגרמנית כללו את היכולת החמקנית של הספינה מול מכ"מי אויב, מנחת המסוק לדגם הסי-הוק החדש (בגודל בינוני), מחיר, מהירות כלי השיט, ההנעה, המשקולות, מגורי החיילים ועוד.

6 צפייה בגלריה
תהליך ההצפה של סטי"ל חיל הים בגרמניה
תהליך ההצפה של סטי"ל חיל הים בגרמניה
סטי"ל חיל הים בהכנות בגרמניה
(צילום: דובר צה"ל)
6 צפייה בגלריה
תהליך ההצפה של סטי"ל חיל הים בגרמניה
תהליך ההצפה של סטי"ל חיל הים בגרמניה
(צילום: דובר צה"ל)
המכ"ם הישראלי מסוג אדיר יוכל לצפות במקביל מהספינה למאות קילומטרים, ב-360 מעלות, ישקול לבדו 2.5 טון וייתלה בגובה של 17 מטרים. הספינה תכיל לראשונה באופן מובנה שתי סוללות עם מיירטי כיפת ברזל, 16 טילי ברק 8 להפלת מטוסים מטווח 70 ק"מ ואמצעי לחימה נוספים. אורך הספינה הוא 90 מטרים, ישרתו עליה 80 אנשי צוות והיא תכיל כ-100 מיטות. הספינה צפויה להפליג כאלפיים שעות ים בשנה למשך 30 שנים.
משימתן המוצהרת של הספינות החדשות תהיה הגנה על אסדות הגז בשעת חירום, אך בפועל הן יהיו חוד החנית ההתקפית בשגרה ובמלחמה, ולא רק מהמים הכלכליים, שגודלם, 44 אלף קמ"ר, כפול משטח מדינת ישראל. כבר עכשיו ברור לחיל הים כי לא יהיה מנוס, לפחות ביממה הראשונה של המלחמה הבאה, מ"לקרר" את אסדות הגז לרמות כאלה או אחרות, מאחר ופגיעה באסדה כמטרה מרכזית של חיזבאללה, בעודה מפיקה גז, תביא להשמדתה ולפגיעה אנושה במערכותיה. לפי ניתוח שבוצע באגף התכנון, האסדות, המספקות כיום ולעשורים הבאים את מרבית האנרגיה של מדינת ישראל, הפכו לאתר האסטרטגי מספר אחד להגנה מול איום הנשק המדויק והסטטיסטי.
התעצמות חיל הים תתבטא בשנה הקרובה גם במספר שיא של חימושי ים-חוף מתקדמים, לביסוס העליונות הימית, שיהיו בים על הספינות השונות. זאת, לצד ריבוי משימות לסיכול התעצמות חיזבאללה וחמאס, מול ניסיונות בלתי פוסקים להעברות אמצעי לחימה מתקדמים לזירה.
החימוש המרכזי שיהיה במוקד המהלומה של חיל הים במלחמה הבאה הוא היאחונט הרוסי, טיל שיוט מונחה, מהמתקדמים והמהירים בעולם, שכעת, מעריכים בחיל הים, נמצא בסוריה ולא בלבנון. מנגד, לפי הערכות ישראליות, כוחות חיזבאללה מיומנים יותר לשיתוק בפועל של שני הנמלים המרכזיים של ישראל. הדרך היעילה ביותר לשיטת חיל הים להתמודד עם מאות טילי היאחונט שיש בידי צבא סוריה ודומיהם בזירה הצפונית היא על ידי השמדתם בתקיפות מהלומה קטלניות, כבר בשעות הראשונות של המלחמה.