חג הפסח הזה מתאפיין ביציאה של הישראלים משנה של סגרים אל מוקדי הבילוי והפנאי, מה שמביא לפקקים חריגים ביחס לשנים קודמות. ההערכות הן כי העומסים עלו ב-20% בהשוואה לחול המועד שלפני הקורונה. בינתיים הנהגים על הכביש מתוסכלים מהנסיעות שלא מפסיקות להתארך, ואילו התחבורה הציבורית לא מהווה אלטרנטיבה מספקת.
לעומסים בכבישים הצטרפה אחר הצהריים (שלישי) תאונת דרכים קטלנית בכביש 6 סמוך ליקנעם, שבה נהרג חיים הר כסף, בן 43. כמו כן בתו בת ה-17 נפצעה באורח קשה, בנו בשנות ה-20 לחייו נפצע באורח קל ופעוט כבן שנתיים נפצע אף הוא קל. בעקבות התאונה נחסם הכביש לתנועה, מה שהאריך משמעותית את השהייה בפקקים באזור.
5 צפייה בגלריה
עומס תנועה בצומת גנות
עומס תנועה בצומת גנות
"התנועה פשוט עמדה". פקק במחלף גנות
(צילום: נדב אבס)
5 צפייה בגלריה
פקק בכביש 6
פקק בכביש 6
פקק בכביש 6 בגלל התאונה ליד יקנעם
5 צפייה בגלריה
עומס תנועה בקיבוץ גלויות
עומס תנועה בקיבוץ גלויות
"שלוש שעות מחיפה לתל אביב". העומס באיילון
(צילום: נדב אבס)
ד"ר יואב לרמן, מומחה לתכנון עירוני מחברת Planet סיפר שבילה היום שלוש שעות בדרך מחיפה לתל אביב. "מנתניה עד זכרון יעקב התנועה פשוט עמדה. אי אפשר לצאת לחו"ל ובעצם כולם על הכביש", אמר לרמן והזהיר: "אלו אולי ימים חריגים אבל הם נותנים לנו טעימה מהעתיד כי הפקקים לא הולכים להשתפר".
לדבריו של לרמן, המדינה חייבת לתכנן תחבורה ציבורית ייעודית לימי חג וחול המועד. "צריך לחשוב על רכבת ישראל בימי החופש - לתגבר ולחבר אותה בתחבורה ציבורית אינטנסיבית למוקדי הבילוי. בעתיד יצטרכו להפעיל את הרכבת ואת התחבורה הציבורית גם בסופי שבוע כי פשוט לא תהיה ברירה - כולם נוהגים", אמר לרמן. "רואים את הפקקים לשמורות הטבע, אבל הנסיעה שאני עשיתי היא נסיעה עירונית וגם בתוך הערים הכול פשוט סתום".
הקומיקאי טל פרידמן פרסם פוסט בפייסבוק שבו סיפר על יציאה לטיול שהיתה כרוכה בפקקים קשים. "היינו אתמול בדרכים 12 שעות. הסגר עבר לכבישים". בשיחה עם ynet הבהיר שמדובר אמנם בהפרזה, אך הפקקים והמצוקה אמיתיים בהחלט. "12 שעות זה חצי בדיחה אבל היינו כל היום על הכביש והיינו ממש קצת זמן שם כי חשבנו ללכת לעוד מקום, ואתה נתקע וכבר לא יכול לזוז. זה כמו מלכודת".
5 צפייה בגלריה
טל פרידמן
טל פרידמן
"אי אפשר לטייל, אלא אם אתה רוצה לוותר על כל היום". טל פרידמן
(צילום: אלי סגל)
פרידמן סיפר שהיום הם הסתפקו בטיול קרוב לבית כדי להימנע מהפקקים. "אני אוהב לטייל אבל אי אפשר אלא אם אתה רוצה לוותר על רוב היום שלך. הפעם האחרונה שהרגשתי ככה הייתה באלבניה, שהיא ארץ מאוד לא מפותחת. שם אתה נשאר בפקק ומגיע למקומות מאוד יפים. המדינה שלנו הפכה להיות משהו בין מוסקבה ואלבניה".
"קיבלנו עוד סגר - הפעם על הכבישים. היום הסתפקנו בטיול לנצרת ואני אגיד 'פייק ניוז' כדי שלא ייסעו למקומות שאני מתכנן לנסוע אליהם ושוב נתקע בפקקים. נחכה עם הטיולים הרחוקים לאחרי הטירוף הזה כי מיליון איש שבדרך כלל בחו"ל - השנה על הכביש", הוסיף פרידמן.
בחברת נתיבי ישראל מנסים להקל על הפקקים, אך לא מסוגלים לפתור את הבעיה לחלוטין. "יש לנו יכולת לתת העדפה לרמזורים בכבישים הראשיים כמו כביש 2,4,65 ונוספים, כשהכבישים המשניים המקומיים שחוצים אותם יהיו מתועדפים פחות. ממרכז ניהול התנועה הלאומית יודעים לעשות את זה, ואם בשגרה יש בקר רמזורים אחד כרגע פועלים ארבעה בקרים בכל משמרת שבודקים מאות רמזורים. כל רמזור יש 14 תכניות וכל תכנית נותנת מענה לתרחיש שונה".
5 צפייה בגלריה
עומס תנועה במחלף ראשון לציון
עומס תנועה במחלף ראשון לציון
"בעתיד לא תהיה ברירה להפעיל את התחבורה הציבורית בסופי שבוע". לא זזים במחלף ראשון לציון
(צילום: מוטי קמחי)
"זה לא פותר את הפקקים", הודה גוטמן. "אין דרך למנוע אותם אבל כן יכול לתת לנו אפשרות לנהל אותם בצורה טובה יותר". החברה מפעילה מערך ניידות שירות כדי להימנע מפקקים נוספים שיוצר רכב תקוע, מופעלת סיירת תשתיות שנותנת מענה לבעיות תשתית, ועבודות הקמה של פרויקטים הוקפאו כדי להוריד נוכחות של כלי רכב כבדים על הכביש".
יש גם מי שמסתכל על הצרות האלו בקנאה. שי אליאס, שמתמודד מלידה עם שיתוק מוחין ובעל לקות ראייה שמגבילה אותו בניידות, יצא לטיול בפעם האחרונה לפני שלוש שנים. "הבעיות של הפקקים הם לא מנת חלקי לצערי הרב כי אני לא יכול לנהוג ברכב והתחבורה הציבורית הבין-עירונית לא מונגשת לאנשים עם מוגבלויות ולא מגיעה אל שמורות הטבע ומוקדי הבילוי", סיפר אליאס, פעיל בתנועת "לינק 20" מייסודה של קרן משפחת רודרמן.
יעל דורי ראש תחום תכנון ותחבורה באדם טבע ודין מזהירה מפני העתיד. "בעשר השנים הקרובות נחיה בבלגן בצורה כזו של תלות ברכב. אולי אחר כך יתחיל להיות שיפור אבל בעיקר במרכז הארץ. אך אם לא יעשו תכנית ארצית של תחבורה ציבורית וקישוריות בין כל האמצעים, יווצר פער שיילך ויחמיר בין מרכז הארץ לפריפריה. השבוע הזה ממחיש עד כמה התלות ברכב הפרטי בארץ עדיין גדולה יותר מבכל המדינות שאנחנו שואפים להיות כמוהן ועד כמה התחבורה הציבורית לא מספקת שירות שאפשר לסמוך עליו ובייחוד בתקופה כזו".