הקלישאה החבוטה אך הנכונה בכל כך הרבה מקרים ‑ הכתובת הייתה על הקיר ‑ מתאימה כמו כפפה ליד גם לגורלה העצוב והמקומם של וופאא כנאענה (37): במשך שנים רבות סבלה מאלימות ומאיומים מצד בעלה לשעבר, רביע (40). היא הגישה תלונות, נמלטה למקלט לנשים מוכות, שם התגוררה במשך שנה, וקיוותה לקבל סיוע ממערכת אכיפת החוק. לבעל עבר פלילי עשיר של אלימות והוא כבר ריצה כמה מאסרים. למרות כל זאת - החליט בית המשפט להקל עמו. זה נגמר ברצח.
6 צפייה בגלריה
 רביע כנאענה , ופאא , זיאד סאלח
 רביע כנאענה , ופאא , זיאד סאלח
מימין: הבעל החשוד ברצח, רביע כנאענה, השופט זיאד סאלח והנרצחת וופאא כנאענה
(צילום: סלמאן סעיד יאנוח גת , דוברות המשטרה)
שלשום בצהריים, 33 ימים לאחר שחרורו, רביע כנאענה התנגש ברכבה של וופאא, ואז יצא ממכוניתו, דקר אותה למוות ונמלט, מותיר את חמשת ילדיהם המשותפים יתומים. את מכוניתו נטש בקרבת מקום וככל הנראה עבר למכונית אחרת שבה נהג אדם שסייע לו לברוח. במשטרה, שמשקיעה מאמצים רבים כדי ללכוד את כנאענה, מעריכים כי ייתכן שנמלט לשטחים.
ב-15 באוקטובר, נציין, התקיים דיון בעניינו של הבעל החשוד באולמו של השופט סאלח. כנאענה השתתף בו בווידיאו מתא המעצר שלו. על הפרק עמדתה תלונתה של גרושתו, וופאא, לפיה הוא תקף את בתם ולא החזיר אותה במועד בהתאם להסדרי הראייה שלהם.
6 צפייה בגלריה
הפגנה בעראבה בעקבות רצח ופאא עבאהרה
הפגנה בעראבה בעקבות רצח ופאא עבאהרה
מפגינים בעראבה
(צילום: גיל נחושתן)
6 צפייה בגלריה
הפגנה בעראבה בעקבות רצח ופאא עבאהרה
הפגנה בעראבה בעקבות רצח ופאא עבאהרה
הפגנה במקום הרצח
(צילום: גיל נחושתן)
כנאענה נעצר בחשד לתקיפת קטין חסר ישע והפרת הוראה חוקית. בנוסף פנתה וופאא אל בית המשפט והוציאה צו הגנה. מעצרו של רביע הוארך במספר ימים בבית משפט השלום בעכו. בהמשך הוחלט כי החשד לתקיפת הילדה יטופל על ידי הפרקליטות, ואילו המשטרה תמשיך בטיפול בחשד להפרת ההוראה החוקית. "על הפרת הוראה חוקית לא ממהרים לתת ימי מעצר", ציין גורם משטרתי, "לכן החלטנו לבקש מהשופט לשחררו בתנאי הרחקה מכבידים מהמקובל בגלל עברו הפלילי ומסוכנותו". השופט סאלח, כאמור, חשב אחרת.
לנוכח עברו הפלילי העשיר של כנעאנה, לרבות מקרי אלימות רבים נגד אשתו, ביקשה המשטרה לשחררו בתנאים מגבילים: הרחקתו מהעיר עראבה למשך 45 יום, ושהות בתנאי מעצר בית, לרבות התחייבות עצמית וצד ג' והפקדה כספית במזומן. הסנגור, עו"ד עסאם טנוס, התנגד. "אין מקום לפגוע בחירות החשוד לתקופה כה ארוכה", טען. השופט סאלח אימץ את הטענה.
6 צפייה בגלריה
חיפושים בעארבה אחר רביע כנאענה אשר רצח את אשתו ופאא עבאהרה
חיפושים בעארבה אחר רביע כנאענה אשר רצח את אשתו ופאא עבאהרה
המצוד אחר החשוד ברצח
(צילום: דוברות המשטרה)
6 צפייה בגלריה
חיפושים בעארבה אחר רביע כנאענה אשר רצח את אשתו ופאא עבאהרה
חיפושים בעארבה אחר רביע כנאענה אשר רצח את אשתו ופאא עבאהרה
סריקות אחר הבעל החשוד
(צילום: דוברות המשטרה)
מכריה של וופאא זועמים. אם השופט היה נעתר לבקשת המשטרה אולי היה המצב היום שונה, הם אומרים. "העובדה שהשופט הרחיק אותו רק לחמישה ימים ולא מנע ממנו את הכניסה לעיר מקוממת", אומרת סמאח סלאימה, עובדת סוציאלית ומנהלת ארגון "נע"מ" (נשים ערביות במרכז) בלוד. "אם ידו של השופט לא הייתה קלה, אז החשוד הזה היה צריך להיות עדיין מורחק ותחת פיקוח".
סלאימה פירסמה פוסט כואב בו מתחה ביקורת על השופט. "חברות וחברים, נא להכיר את השופט זיאד סאלח", כתבה, "הוא כנראה לא יודע מה זה לחיות בצל טרור האיומים והאלימות כאשר הרוצח מסתובב חופשי. השופט הזה משחרר סדרתי של גברים מסוכנים. השופט סבר שלא צריך לפגוע בחופש התנועה של הנאשם... איך אתם רוצים שנשים יחפשו את הצדק במערכת משפט שמזלזלת בחייהן ובביטחונן?".
אתמול השתתפה סלאימה בהפגנה שנערכה במקום מותה של וופאא בקריאה לשים קץ לאלימות נגד נשים מצד גברים בחייהן. בשיחה עם "ידיעות אחרונות" מספרת סלאימה על התסכול: "יש ברקורד של השופט סאלח שחרורים בלתי נתפסים. אנשים באים בטענות למשטרה, אבל במקרה הזה הגבר האלים הזה הובא לפתחו של אותו שופט. הוא יכול היה להרחיק אותו מהאנשים שהוא מאיים עליהם, והשופט לא עשה את המינימום. המערכת חייבת לבדוק את עצמה בכל הקשור לאלימות מגדרית. מה ההכשרה של השופטים האלה לפני שהם עומדים לפני אישה מאוימת ולמעשה חורצים את גורלה בהחלטותיהם?".
6 צפייה בגלריה
כתבה מתוך ידיעות אחרונות
כתבה מתוך ידיעות אחרונות
הכתבה מתוך "ידיעות אחרונות"

ביקורת חריפה במחוזי

באוגוסט 2019 פורסמה ב"ידיעות אחרונות" ידיעה על השופט זיאד סאלח, ובה הובאה ביקורת מצד גורמים במערכת אכיפת החוק על כך שבחמישה מקרים שונים בתוך שבועיים הורה השופט על שחרור עצירים מסוכנים ‑ למרות שהמשטרה ביקשה את הארכת מעצרם. בחלק מהמקרים הורה השופט על שחרור מיידי, ואפילו לא איפשר עיכוב ביצוע עד להחלטת ערכאה גבוהה יותר (ראו מסגרת). אותם גורמים טענו כי מדובר במגמה.

"יש ברקורד של השופט סאלח שחרורים בלתי נתפסים. אנשים באים בטענות למשטרה, אבל במקרה הזה הגבר האלים הזה הובא לפתחו של אותו שופט. הוא יכול היה להרחיק אותו מהאנשים שהוא מאיים עליהם, והשופט לא עשה את המינימום".
החלטותיו המקילות של השופט סאלח זכו לא אחת לביקורת חריפה גם בערכאות הגבוהות יותר, כמו בית המשפט המחוזי שהפך את החלטותיו.
אתמול עצרה המשטרה עשרה מבני משפחתו של הבעל. במשטרת המחוז הצפוני טוענים כי בני המשפחה הפריעו לפעילות השוטרים שביצעו סריקות בסמוך למקום מגוריו של החשוד ואף יידו אבנים לעבר הניידות.
מהנהלת בתי המשפט טרם התקבלה תגובה.