בני משפחתו של יוסף פליישמן, לוקה בנפשו שנמצא ביער בירושלים במצב של היפותרמיה לאחר מעצר שווא, זועמים על התנהלות המשטרה. "ראינו שמושכים אותו והזדעזענו. העוול הכי גדול היה ששחררו אותו בלי ליווי ושלחו אותו לשערי מוות", סיפרו היום (א') אחייניו לאחר שצפו בסרטון המעצר. משטרת מחוז ירושלים מינתה קצין בודק ובדיקה נפתחה גם במח"ש.
פליישמן, בן 66, נעצר בביתו בלילה שבין רביעי לחמישי בשכונת בית ישראל בבירה. תושבים שמתגוררים בשכונה התלוננו על איומים ובעקבות כך הגיעו שוטרים לכתובת שניתנה להם. הם פגשו את פליישמן שסירב להזדהות, ועצרו אותו לחקירה בתחנת המשטרה, יחף וצועק שלא עשה דבר.
2 צפייה בגלריה
יוסף פליישמן מאושפז
יוסף פליישמן מאושפז
"המשטרה שחררה אותו בלי ליווי ושלחה אותו לשערי מוות". פליישמן בבית החולים
(צילום: גיל יוחנן)
לאחר שבמשטרה התקבל דיווח נוסף על איומים באותה הכתובת, הוחלט לשחרר אותו בשעה 05:00 לפנות בוקר. פליישמן נעלם ונמצא כעבור כמה שעות שרוע ביער, מכוסה בבוץ וסובל מהיפותרמיה במצב בינוני. הוא פונה לבית החולים שערי צדק בעיר - שם הוא עדיין מאושפז.
במשטרה טענו שהציעו לקחת אותו לביתו אך הוא נעלם. פליישמן עצמו לא מתקשר עם איש מלבד אחיו והוא חי לבדו. אתמול ביקרו את פליישמן השר לביטחון פנים אמיר אוחנה וכמה חברי כנסת שביקשו לחקור את המקרה.
היום הגיעו שתי שוטרות לבית החולים שערי צדק בכדי לדרוש בשלומו של פליישמן, שלושה ימים לאחר שאושפז. פליישמן לא הגיב והשתיים הלכו. רשעים ארורים. גם אם תשלחו זר פרחים זה לא יעזור", אמר ישעיהו, אחד מאחייניו של פליישמן ששהה ליד מיטתו.

ישעיהו שיחזר את שעבר על המשפחה ביום חמישי האחרון. "ב-7:00 בבוקר אבא שלי אמר שיוסף לא נמצא בחדר. הוא גר לבד ואנחנו מטפלים בו כל הזמן. חששנו כי בדיוק לפני שבועיים הוא התמוטט בגלל הסוכר. התקשרתי לכל בתי החולים בעיר ואמרו לי שהוא לא הגיע אליהם. בן דוד שלי אמר שמישהו ראה ב-3:00 בבוקר שוטרים מוציאים אותו מהמיטה. הבנו שהוא חי, בריא ושלם", סיפר האחיין.
"פניתי לרב יצחק מרקוביץ והוא התקשר למפקד המשטרה ונאמר לו שהוא נעצר ושוחרר ב-5:00. הצלחתי להגיע לבחור שראה שעוצרים אותו. הגשנו תלונה במשטרה שהוא נעדר וזק"א התחילו לחפש", הוסיף ישעיהו. "ב-21:30 הקימו חפ"ק ליד ישיבת מיר ואז עודכנו שהוא נראה ליד שכונת גבעת המטוס שנמצאת בקצה העיר. במקביל שמענו שהגיע מישהו לשערי צדק שלא מזדהה והוא רק מוכן להגיד שקוראים לו יוסף. זה אדם שלא מדבר עם אף אחד".
לבסוף איתרה המשפחה את פליישמן בבית החולים. בני המשפחה סיפרו שהם לא מבינים איך אירוע כזה יכול לקרות, משום שלא נדרש זמן רב בכדי להבחין שמדובר באדם הלוקה בנפשו. "איך קורה כזה דבר? למה הוציאו אותו ככה בלי נעליים? למה ללכת איתו מהר? העוול הכי גדול היה בשחרור, המשטרה פשוט שחררה אותו בלי ליווי ושלחה אותו לשערי מוות. אם זה היה חילוני מתל אביב זה לא היה קורה לו. זה חרדי ממאה שערים אז את מי זה מעניין", אמר ישעיהו.
2 צפייה בגלריה
יוסף פליישמן מאושפז
יוסף פליישמן מאושפז
"פשע בלתי יאמן". פליישמן בבית החולים
(צילום: גיל יוחנן)
בני המשפחה סיפרו כי הרופאים חוששים מפגיעה בכליותיו של פליישמן. "אם היינו מחכים עוד כמה שעות היינו בלוויה עכשיו. העובר אורח הציל את דוד שלי. זה היה נס חנוכה. הלב שלנו קרוע. גם ביקור של המשטרה לא יכפר על זה. גם אם ישלחו זר פרחים. ראיתי את הסרטון של המעצר והתחלתי לבכות", אמר ישעיהו.
יחזקאל לב, אחיין נוסף, אמר שהיה באזור בעת המעצר ולא הבין מה הרעש. "בבוקר לא מצאנו שום מקום שהוא יכול להימצא שם. ראינו את הסרטון שמושכים אותו, הזדעזענו והתקשרנו למשטרה. בהתחלה אף אחד לא ידע מה אנחנו רוצים. אחרי כמה שעות הגיעה תגובה של המשטרה שהוא נעצר ושוחרר. כל אדם שרואה אותו ומכיר אותו, יודע שהוא מוגבל ושאין שום סיבה לעצור אותו", הוא אמר.
"טעיתם בזיהוי? תעדכנו. תרימו טלפון. לוקחים אדם באמצע הלילה בקור אימים. זה פשע בלתי יאמן. בלילה הגיע מידע שעובר אורח מצא אותו ביער במים עם צואה במצב היפותרמי. הרופאים בבית החולים אמרו שאם לא היה נמצא עוד כמה שעות, הוא לא היה איתנו", הוסיף לב.
ישראל מרגליות, אחיין אחר, אמר: "מצבו עכשיו לא טוב. יש לו פירוק שרירים ומחכים לתשובות על הכליות כי הוא היה בשלולית של מים".
ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד אבי חימי, אמר בעקבות המקרה כי "המקרים האחרונים אליהם נחשף הציבור מוכיחים שוב כי ידה של המשטרה קלה מדי לעיתים בכל הנוגע למעצרים. מה שלמשטרה נראה כדבר טריוויאלי הוא פעמים רבות עולם שחרב כלפי אלו שנעצרו וחירותם נשללה מהם, קל וחומר כשמדובר במעצרי שווא. השימוש במעצרים צריך להיעשות בשיקול דעת מרבי ותוך שמירה על כבודם של העצורים בזמן המעצר ולאחריו. מדובר במקרים חמורים שאסור שישנו בעתיד ואני קורא למשטרת ישראל להסדיר נהלים והנחיות בנושא באופן מיידי".
ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "בעקבות המקרה מינה מפקד המחוז קצין בודק בכיר לבחון את המקרה ולהגיש לו את מסקנות בדיקתו".