התחקיר שקדם להתפטרות: ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות ומי שהובילה את המאבק בנגיף הקורונה, פרופ' סיגל סדצקי, הודיעה אתמול בבוקר על סיום תפקידה. במכתב ההתפטרות שהגישה למנכ"ל המשרד, פרופ' חזי לוי, היא מתחה ביקורת חריפה על ניהול המשבר אחרי הגל הראשון.
אלא שפרישתה הדרמטית של אחת הדמויות החזקות ביותר במשרד הבריאות לא הגיעה בחלל הריק. תחקיר "7 ימים" של "ידיעות אחרונות", שיפורסם במלואו ביום שישי, חושף כי סדצקי הכשילה במכוון גוף בשם "המכלול", שהיה אמור למנוע את גל הקורונה השני.

1 צפייה בגלריה
פרופ׳ סיגל סדצקי
פרופ׳ סיגל סדצקי
פרופ׳ סיגל סדצקי
(צילום: יואב דודקביץ)
המדינה הקימה אותו במטרה לגדוע את שרשראות ההדבקה של הנגיף. צוות מומחים, בראשות איש חיל האוויר תא"ל (מיל') אורי זייפרט, בנה תוכנית מדוקדקת: איך תוך 48 שעות החולה יאותר, והוא והאנשים סביבו יבודדו. על פי ההערכות, אם הם היו מצליחים – הגל השני היה יכול להיעצר, וישראל לא הייתה חוזרת השבוע להגבלות.
אבל ראשי "המכלול" נדהמו לגלות כיצד גורמים במשרד הבריאות מסכלים את המהלך. תחקיר "7 ימים" מגלה כי המנכ"ל משה בר סימן טוב העדיף שלא לקבל החלטות, והמשנה למנכ"ל פרופ' איתמר גרוטו התעלם. אולם מי שהתאמצה במיוחד כדי לחסל את המהלך ובלמה כל צעד הייתה דווקא סדצקי.
שלשום עודכנו ראשי משרד הבריאות על התחקיר, ואתמול בשעה תשע בבוקר שלח "ידיעות אחרונות" סדרת שאלות לסדצקי ולמשרד הבריאות. כעבור שעתיים בלבד, הטילה סדצקי את הפצצה שטלטלה את מערכת הבריאות והודיעה: אני מתפטרת.


לא כולם במערכת הבריאות קיבלו בהפתעה את התפטרותה של סדצקי. בהיעדר שר דומיננטי בתחילת המשבר, ועל רקע העובדה שמנכ"ל משרד הבריאות לשעבר בר סימן טוב לא צמח במערכת הבריאות, היא נחשבה לדמות חזקה מאוד.
עם זאת, כניסתו של השר אדלשטיין לתפקיד הביאה, לטענת גורמים במשרד הבריאות, לפיחות במעמדה ובמידת השפעתה על קבלת ההחלטות. שלשום מעמדה נפגע אף יותר כאשר אדלשטיין הודיע כי בקרוב ימנה מנהל לטיפול במגפה. למעשה, מדובר בעוד גורם בעל סמכות שיהיה מעורב בקבלת ההחלטות.
לטענת מקורביה, גם בימים האחרונים היא הובילה קו שאינו עולה בקנה אחד עם הרוח הכללית במשרד. "היא סבורה שאי אפשר לבצע התקהלויות בכלל בעת התפשטות, על כך הייתה מחלוקת. יש נטייה להסתכל על הקורונה בצורה דיכוטומית. אי אפשר להתעלם ממה שקורה בריאותית, והיא ראתה איזה מחיר משלמים על התקהלות של 250 איש".
אדלשטיין אמר כי גילה על התפטרותה של סדצקי במהלך ריאיון לאולפן ynet. "לא קיבלתי שום מכתב התפטרות רשמי ממנה", אמר אתמול, "אני מעריך את פועלה וער לשמועות האלה. היא במצב לא פשוט כבר חצי שנה". בהמשך פרסם אדלשטיין תגובה רשמית להתפטרות: "פרופ' סדצקי היא עובדת מסורה שפעלה לילות כימים למען בריאותם של אזרחי ישראל. אני מבקש להודות לה ומאחל לה הצלחה בהמשך הדרך".
הבוקר, בפוסט בפייסבוק, כתבה פרופ' סדצקי בהתייחסה לדברים: "כל אגדת התנגדותי לנושא קטיעת שרשרת ההדבקה והמשל"ט - להד"ם. כלל לא הכרתי את הכתבה של ידיעות כפי שנטען. כידוע, מכתב התפטרותי נשלח כבר שלשום - אז צר לי, אבל הרמיזה בכותרת של ידיעות פשוט לא נכונה".