המשא ומתן בין ישראל לבין לבנון על תיחום גבול המים הכלכליים נקלע לקשיים: לאחר שלושה סבבי שיחות, כחודש אחרי שהחלו במפקדת יוניפי"ל בנקורה, לבנון הקשיחה את דרישותיה במשא ומתן. בישראל מתרשמים כי הלבנונים גוררים רגליים וממתינים ככל הנראה לחילופי הממשל בארצות הברית וכניסתו של ג'ו ביידן לתפקיד, מתוך הנחה שיהיה מאוזן יותר ומוטה פחות לצידה של ישראל. עוזרו של מזכיר המדינה האמריקני לענייני המזרח התיכון, דיוויד שנקר, נועד אתמול (שלישי) עם שר האנרגיה יובל שטייניץ ודן איתו בנושא.
3 צפייה בגלריה
מפת האזור שבמחלוקת
מפת האזור שבמחלוקת
מפת האזור שבמחלוקת
(צילום: AP)
בסבב האחרון של השיחות, שהסתיים בשבוע שעבר, הלבנונים הציגו מפה עם קו שעובר בנקודה דרומית יותר מהשטח שבמחלוקת. בישראל רואים בכך פרובוקציה ומדברים על הקשחת עמדות מצידם של הלבנונים. ישראל הבהירה בפגישה שלא תסכים לדון בשטח החדש שסומן מדרום, אלא רק על השטח שבמחלוקת.
בישראל אומרים שיש משמעות גדולה לסבב הרביעי, שצפוי להתקיים בחודש הבא, משום שבו תוכרע השאלה אם פניהם של הלבנונים להסכם או לפרובוקציה ואם הלבנונים יציגו בו גישה מעשית, מה שלא קרה עד כה.

נזכיר כי המשא ומתן בין הצדדים עוסק בשטח קטן יחסית של 850 קילומטרים רבועים שנמצא במחלוקת. עבור ישראל מדובר בפחות מ-2% מהשטח הכולל של המים הכלכליים שלה, ועבור הלבנונים בכ-3%. לפי ההערכות, הלבנונים החליטו להגיע לשיחות עם ישראל אחרי שהבינו כי החיסכון למשק שלהם במקרה שימצאו מאגר גז בינוני יכול להגיע ל-5 עד 6 מיליארד דולר בשנה. פתרון המחלוקת עשוי להביא חיסכון דומה גם למשק הישראלי, ולצד זאת גם יביא תרומה לחיזוק היציבות האזורית.
3 צפייה בגלריה
פתיחת המשא ומתן בין ישראל ללבנון על תיחום גבול המים הכלכליים בין שתי המדינות בתיווך ארה"ב
פתיחת המשא ומתן בין ישראל ללבנון על תיחום גבול המים הכלכליים בין שתי המדינות בתיווך ארה"ב
המשלחת הישראלית למו"מ עם לבנון
(צילום: משרד האנרגיה)
3 צפייה בגלריה
המשלחה האמריקאית ונציגי האו"ם לשיחות בנקורה
המשלחה האמריקאית ונציגי האו"ם לשיחות בנקורה
המשלחה האמריקנית ונציגי האו"ם
(צילום: משרד האנרגיה)
במשלחת הישראלית חברים בכירים במשרד האנרגיה ובהם המנכ"ל אודי אדירי, וכן יועצו המדיני של ראש הממשלה ראובן עזר, ראש המערך המדיני במשרד החוץ אלון בר וראש החטיבה האסטרטגית בצה"ל תת-אלוף אורן סתר. את הצד הלבנוני בשיחות מייצגים בעיקר אנשי צבא. גם אנשי יוניפי"ל ובראשם מפקד הכוח הגנרל סטפן דל-קול משתתפים בדיונים, בנוסף לשליח האו"ם ללבנון, יאן קוביש. את הצד האמריקני מייצג עוזר מזכיר המדינה האמריקני דיוויד שנקר שהוביל לפריצת הדרך במגעים בין ישראל ללבנון, וכן השגריר האמריקני באלג'יריה ג'ון דרושר, שהופקד על ליווי השיחות.