באיחוד האירופי שוקלים לפתוח בהליכים משפטיים נגד חברת אסטרה-זניקה, שלא עומדת בהתחייבויותיה ולא העבירה לאיחוד את מספר החיסונים שמופיע בהסכם בין הצדדים. לפי הדיווחים כמה מהמדינות החברות באיחוד מתלבטות בנוגע לצעד, שיחריף משמעותית את הסכסוך בין אירופה לאסטרה-זניקה - על רקע מבצע החיסונים המסורבל שמתנהל ביבשת.
הנושא עלה אתמול לדיון בפגישה של דיפלומטים מהאיחוד האירופי. שני דיפלומטים אמרו לרויטרס שרוב המדינות החברות באיחוד תומכות בצעדים משפטיים נגד החברה. עם זאת המדינות הגדולות באיחוד, צרפת וגרמניה, ביקשו עוד זמן כדי לשקול את הצעדים האלה.
4 צפייה בגלריה
אסטרזניקה
אסטרזניקה
החיסון של אסטרה-זניקה. מדינות באירופה השעו זמנית את השימוש בו
(צילום: shutterstock)
דובר הנציבות האירופית, אריק מאמר, ציין שטרם התקבלה החלטה בנושא. "מה שחשוב זה שנבטיח את המשלוחים של כמות חיסונים משמעותית, בהתאם להתחייבויות הקודמות של החברה. ביחד עם המדינות החברות אנחנו בוחנים את כל האופציות כדי לגרום לזה לקרות".
בחוזה בין הצדדים סוכם שאסטרה-זניקה תעביר לאיחוד האירופי 300 מיליון מנות של חיסונים מדצמבר 2020 עד יוני 2021. ברבעון השני - בחודשים אפריל עד יוני - סוכם על העברת 180 מיליון מנות חיסון (כדי להתחסן דרושות שתי מנות). בהסכם התחייבה אסטרה-זניקה להשקיע את מירב המאמצים כדי לעמוד בהתחייבויותיה, אבל ב-12 במרץ הודיעה החברה שהיא תעביר רק שליש מהמנות שהובטחו לאיחוד האירופי ברבעון השני של 2021.
4 צפייה בגלריה
נשיא צרפת עמנואל מקרון ו קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל ב טולוז
נשיא צרפת עמנואל מקרון ו קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל ב טולוז
מקרון ומרקל. צרפת וגרמניה ביקשו עוד זמן כדי לשקול את הצעדים נגד אסטרה-זניקה
(צילום: MCT)
בריסל שלחה בחודש מרץ מכתב משפטי לאסטרה-זניקה - צעד ראשון לקראת הליכים משפטיים אפשריים. החברה צריכה להגיב למכתב עד סוף החודש. דובר אסטרה-זניקה אמר שהחברה לא מודעת להליכים משפטיים כלשהם, וממשיכה לדון עם האיחוד האירופי והמדינות החברות על אספקת החיסונים לקורונה. דובר הנציבות אמר שהצדדים דנו בנושא, אך האיחוד עדיין מחכה להבהרות מהחברה על "כמה סוגיות יוצאות דופן".
האיחוד האירופי כבר החליט שלא להשתמש באופציה שמופיעה בהסכם, שמאפשרת לאיחוד לרכוש מאסטרה-זניקה עוד 100 מיליון מנות. ההחלטה התקבלה על רקע החשש מתופעות לוואי קשות של חיסוני אסטרה-זניקה לקורונה. בחודש שעבר, נזכיר, השעו מדינות באיחוד את השימוש בחיסון אחרי שדווח על עשרות מתחסנים בו שסבלו מקרישי דם. הסוכנות האירופית לתרופות קבעה שלמרות שיש "קשר אפשרי" בין מתן החיסון לתופעות הקשות הוא בטוח לשימוש – אך חלק מהמדינות הגבילו את השימוש בחיסון אחרי תום ההשעיה. כמה בכירים באירופה, בהם קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל וראש ממשלת צרפת ז'אן קסטקס, החליטו לקבל את החיסון של אסטרה-זניקה כדי לחדש את אמון הציבור בחיסון.
4 צפייה בגלריה
ראש ממשלת צרפת ז'אן קסטקס מקבל את ה חיסון של אסטרה-זניקה
ראש ממשלת צרפת ז'אן קסטקס מקבל את ה חיסון של אסטרה-זניקה
ראש ממשלת צרפת ז'אן קסטקס מקבל את החיסון של אסטרה-זניקה
(צילום: AFP)
בניגוד למשבר עם אסטרה-זניקה היחסים של האיחוד האירופי עם חברת תרופות אחרת, פייזר, טובים יותר. בשבוע שעבר הודיע האיחוד שהוא מעוניין להאריך את החוזה עם פייזר עד 2023. השבוע דווח שאירופה הזמינה מפייזר תוספת של 100 מיליון מנות של החיסון, ושמספר החיסונים הכולל שאמור להישלח במהלך 2021 מפייזר יעמוד על 600 מיליון.
פייזר, בינתיים, מוטרדת מחיסונים מזויפים שלה שנמצאו במקסיקו ובפולין. מרפאה במקסיקו דיווחה שכ-80 איש קיבלו את החיסון המזויף. לפי וול סטריט ג'ורנל נראה שהחיסונים לא גורמים נזק בריאותי – אך מן הסתם גם לא מספקים הגנה מהנגיף. ממשלת מקסיקו מסרה שכמה חשודים נעצרו. מנה של החיסון המזויף נמכרה ברשת תמורת סכום שהגיע ל-2,500 דולר. דוברות פייזר אמרה שהיא מודעת לכך שלאור הנוחות שבקנייה דרך הרשת – שמאפשרת לשמור על אנונימיות – "תהיה עלייה בשכיחות של ההונאות, הזיופים ושאר הפעילויות הבלתי חוקיות שקשורות לחיסונים ולטיפולים לקורונה".
4 צפייה בגלריה
פראמדיק מגן דוד אדום מד"א מחסן חיסון חיסונים פייזר בית שמש
פראמדיק מגן דוד אדום מד"א מחסן חיסון חיסונים פייזר בית שמש
החיסון של פייזר לקורונה
(צילום: AFP)
בפולין מספר לא ידוע של חיסונים מזויפים נמצא בדירה של גבר והוחרם על ידי המשטרה. על הבקבוקונים נכתב שמדובר בחיסון של פייזר לקורונה. לפי פייזר הנוזל שהיה בבקבוקונים הכיל חומצה היאלורונית – חומר שבו נעשה שימוש בטיפול נגד קמטים. גורמים בפולין אמרו שהם לא מאמינים שנעשה שימוש בבקבוקונים שנמצאו בדירה. החשוד יואשם בהונאה.
לב קוביאק, ראש מחלקת הבטיחות של פייזר, אמר שהסיבה להפצת החיסונים המזויפים היא הביקוש האדיר לחיסונים. "בשביל העבריינים זו הזדמנות מצוינת", הוא אמר. ארגון הבריאות העולמי הזהיר שחיסונים מזויפים "מהווים סכנה חמורה לבריאות הציבור בעולם".