יו"ר מרצ ניצן הורוביץ התייחס היום (ב') בוועידת "האנשים של המדינה" של ynet ו"ידיעות אחרונות" לסוגיית המועמדת אבתיסאם מראענה שמסעירה את מפלגת העבודה, ואמר: "אני לא מנסה לגרוף הון פוליטי ממפלגת העבודה. אצלנו, כשיש שני מועמדים ערביים בחמישייה הראשונה, אף אחד מהרשימה לא שולח נגדם מכתבים ולא אומר שהוא מתבייש בהם, להיפך".
אתה בית למאוכזבי מפלגת העבודה? "אני בית לשמאל. הסלוגן שלנו זה 'מרצ - הבית של השמאל'. בלי התנצלויות, בלי התקרנפות, בלי 'אוי, אבל יש ערבייה'. אצלנו יש שותפות ערבית-יהודית כי זה הדנ"א שלנו. במרצ אין יהודי עלה תאנה כמו שיש במשותפת או ערבייה עלה תאנה כמו בעבודה. אולי אנחנו משלמים על זה מחיר פוליטי, אבל זו השליחות של מרצ".
למה לא רואים אתכם? איפה אתם בסוגיות המגזר הציבורי, כלכלה, רווחה. "תשאל את התקשורת למה היא מכסה את התוכנית הכלכלית של בנט ולא את של מרצ. כי אנחנו אלטרנטיבה לשלטון הימין ולהון שלטון, והרבה אנשים במקומות חזקים לא אוהבים לשמוע את זה. לכן על התוכנית הכלכלית של מרצ אתה שומע פחות. אנחנו מציבים אלטרנטיבה אמיתית כשאנחנו אומרים סוציאל-דמוקרטיה: החזרת מובטלים לעבודה, לקחת גם מהמיליארדרים שיכנסו תחת האלונקה. את זה אנשים פחות אוהבים לשמוע".
2 צפייה בגלריה
ועידת ידיעות אחרונות ו  - ynet  בנייני האומה ירושלים 2021
ועידת ידיעות אחרונות ו  - ynet  בנייני האומה ירושלים 2021
ח"כ הורוביץ. "40 שנה בשלטון והימין עדיין מתקרבן"
(צילום: אלכס קולומויסקי)

אבל העיסוק התקשורתי נעשה גם ביחס לגודל המפלגה ואתה נאבק על אחוז החסימה. "אנחנו לא נאבקים בכלל על אחוז החסימה. אני לא מודאג ממנו. אני אפילו רואה התחזקות. הקהל הטבעי של מרצ חוזר אלינו".
נראה שהצעירים הולכים למרב מיכאלי. "למפלגת העבודה יש את הצרות שלה ואני לא סומך עליה, היינו איתם בסיבוב הקודם וראינו מה יצא מזה. מרצ היא המפלגה היחידה שאפשר לסמוך עליה שאין בה עריקים וזיגזוגים. זה הלקח הכי חשוב מהשנה שעברנו. גדעון סער שישב פה קודם, אתם יכולים להגיד שאף אחד מהמפלגה שלו לא יערוק לביבי?".
אבל הציבור זז ימינה. "זה לא רק עניין של מרצ למה הציבור זז ימינה. הממשלה פה 40 שנה בידי הימין, שמעדיף להתקרבן כאילו הוא עדיין נרדף וכאילו אנחנו שולטים. הם אומרים שמרצ שולטת בתקשורת ובבג"ץ. לצערי זה לא נכון. השלטון והחינוך שנים רבות בידי הימין".
אתם מייצגים את השמאל? אתם מחזיקים באותן עמדות במשך שנים בלי קשר לנסיבות המשתנות. "מה זה הנסיבות המשתנות? אין יותר כפייה דתית במדינה? אין יותר כיבוש בשטחים? אין יותר ניצול כלכלי במדינה? כשהבעיות האלה ייפתרו, אני אגיד שמרצ סיימה את תפקידה".
2 צפייה בגלריה
עמיר פרץ, ניצן הורביץ ואורלי לוי אבקסיס
עמיר פרץ, ניצן הורביץ ואורלי לוי אבקסיס
לפני בחירות סבב ג'. לוי אבקסיס, פרץ והורוביץ המאוחדים
(צילום: מוטי קמחי)
אבל מה הבשורה? ביום הכי טוב תקים ממשלה עם בנט וסער. "אני לא רוצה להקים איתם ממשלה. אני רוצה ממשלה שתהיה של המרכז-שמאל, ואמרנו שאנחנו מבינים שצריך שותפים נוספים. אז כן, נביא שותפים נוספים, אולי אחת מהמפלגות האלה. כשותפים, לא בראשות הממשלה".
יכול להיות שסער או בנט ראשי ממשלה ואתה יושב סביב השולחן? "זה לא תרחיש סביר במיוחד, אבל בתור שותפות לממשלת שינוי - לא נפסול אף אחד ונבדוק לפי קווי היסוד. אני למשל לא סומך על יש עתיד שתשמור על הדברים שחשובים לי".
סמכת על אורלי לוי אבקסיס. "ולמדתי את הלקח".
אם אתה רואה אותה היום במסדרון הכנסת, יש יותר מהנדת ראש ידידותית? "לא".
אתה משלם היום מחיר אישי. יכולת להיות נדב איל, בינתיים אתה על אחוז החסימה. "לא באתי לפוליטיקה כדי שיהיה לי קל. מי שבמרצ יודע שצריך להילחם, זה הגורל של מרצ".
על סיכוייו של בנימין נתניהו להרכיב את הממשלה הבאה אמר הורוביץ: "אני לא חושב שביבי ירכיב את הממשלה הבאה. אני חושב שהוא גמר. הדבר הכי חשוב בממשלה הבאה זה להעביר חוק שנאשם בפלילים לא יכול לקבל מנדט להרכבת הממשלה".