בקופות החולים ובוועדת החיסונים של משרד הבריאות הזהירו אתמול (רביעי) כי למרות שהחיסונים כבר מגיעים לישראל, מערך ההסברה של משרד הבריאות, שאמור לגבש את המסרים לציבור לקראת תחילת מבצע החיסונים, כמו גם הנחיות ברורות מצד משרד הבריאות באשר למתן החיסונים - טרם פרסם אותם.

משבר הקורונה - כתבות נוספות

אמש התקיימה ישיבה של אחד מצוותי העבודה של הוועדה שדנה בתעדוף הקבוצות שתהיינה זכאיות לקבל את החיסון, שבמהלכה צוין כי ככל הנראה חברי הצוותים הרפואיים, מטופלים ומטפלים סיעודיים בבתי אבות לצד מבוגרים וחולים במחלות רקע יהיו הראשונים לקבל את החיסון, בהתאם למה שתוכנן.
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ויולי אדלשטיין בקבלת המטוס שמגיע עם החיסונים נגד קורונה לישראל
בנימין נתניהו ויולי אדלשטיין בקבלת המטוס שמגיע עם החיסונים נגד קורונה לישראל
המטוס שהביא את המשלוח הראשון של החיסונים
(צילום: שמוליק דודפור)
מוקדם יותר אמר שר הבריאות אדלשטיין כי החיסונים יופצו למרפאות הקהילתיות, אך בקופות החולים הביעו חשש כי התוויות הדוקות מידי לקבוצות תעדוף עשויות להביא להשמדה של מנות חיסון רבות בשל התוקף של החיסון - בין 6-5 שעות מרגע ההגעה לנקודת החיסון ולאחר ההפשרה. מנגד, במשרד הבריאות הבהירו כי "חלק מהחומר הנידון מעוגן בהסכמי סודיות עם חברות הייצור, ולכן יש דברים הנאמרים בצורה דיסקרטית יותר לקופות עד שיותר פרסומם. גם ההסברה מתוכננת ותפרוץ בקרוב לתקשורת".
"היעדר ההסברה והנגשת המידע לציבור זו בעיה", מספר רופא בכיר המעורב בנושא החיסונים. "כדי שההיענות לחיסונים תהיה גבוהה, וככל שנקדים להסביר לציבור מהן המשמעויות של החיסון הזה – כך יהיה יותר טוב. הביקורת שלי היא כלפי מי שאמונים על ההסברה, כי איגודי הרופאים כבר עושים את זה", אמר הרופא. "משרד הבריאות אמור להיות על ההסברה, לא? אף אחד לא עושה את זה בצורה מסודרת ולא מדברים איתנו. אנשי ההסברה שאמורים לעשות את זה במשרד הבריאות לא עושים את זה. לוואקום הזה בינתיים נכנסים מתנגדי החיסונים, ואם אנחנו לא נבוא עם החזון שלנו זה ישרת את ה'פייק ניוז'".
הרופא הבכיר הוסיף כי "הייתי רוצה שאנשי משרד הבריאות יירתמו למשימה הזו. הם מדברים על הלוגיסטיקה אבל לא על המהות. אנחנו מדברים רק על כמה מנות קנו ואיך הן תגענה, אבל לא על הבטיחות ועל המשמעויות מבחינת המתחסנים המבוגרים. אף אחד לא מדבר איתנו על זה". בקופות החולים מספרים על תחושה דומה. "אף אחד לא דיבר איתנו עד עכשיו", הסביר גורם באחת מהקופות. "אנחנו צריכים להיערך ולהנגיש לציבור מידע על החיסונים ואנחנו לא יודעים איך אנחנו אמורים לעשות את זה בשלב זה".
2 צפייה בגלריה
חברת פייזר האמריקנית בדרך להוציא חיסון נגד קורונה
חברת פייזר האמריקנית בדרך להוציא חיסון נגד קורונה
החיסון של חברת פייזר
(צילום: EPA)
"מה שאנחנו רואים בשטח זו הפקרה מוחלטת של הזירה לטובת מתנגדי החיסונים", אומרת אדוה לוטן, מנכ"לית עמותת 'מדעת'. "אף אחד לא מחכה למשרד הבריאות. לא הציבור שכבר מעלה חששות ושאלות ומפיץ את ההטעיות שמתנגדי החיסונים מייצרים, לא התקשורת שעוסקת בנושא הזה כל הזמן וניזונה ממה שיש כשאין קונטרה רשמית וברורה, וגם אנשי מערכת הבריאות שכולם מסתכלים עליהם". לוטן הדגישה כי "אלו שנגד החיסונים שוטחים את עמדותיהם ללא קונטרה. הבעיה היא שגם מי שרוצים לבוא ולהביע את עמדתם בעד החיסונים יכולים לעשות זאת בצורה מאוד חלקית. אנחנו לא יודעים מה קורה בוועדה שמתעדפת את מתן החיסונים והיעדר השקיפות שוחק מאוד את האמון. המצב הנוכחי גרוע יותר מלהגיד שאין כלום".
גם באיגוד רופאי בריאות הציבור של ההסתדרות הרפואית קראו למשרד הבריאות לשתף את הציבור במידע. "מבצע החיסון ממחיש את הצורך בהשקעה קבועה בבריאות הציבור", ציינו באיגוד. "מבצע חיסון מוצלח, תוך הנגשה שוויונית, מצריך חיזוק מערך החיסונים בכוח אדם ותשתיות מתאימות לטווח הארוך, הערכה מדעית מלווה, תקשורת שקופה וכנה עם הציבור ונקיטת פעולות מותאמות לכל חלקי האוכלוסייה לעידוד ההתחסנות בגישת קידום בריאות".
פורסם לראשונה: 22:16, 09.12.20