מפקד חיל האוויר אלוף עמיקם נורקין העניק היום (ג') אות הוקרה "רישום לזכות" לצוות מסוק היסעור, על פועלם באירוע שבו התלקח המסוק עקב תקלה בנובמבר אשתקד במהלך טיסת אימונים. קברניט המסוק סרן א', טייס המשנה רב-סרן ו' והמכונאי המוטס רב-סמל בכיר י', צוינו לשבח על תפקודם באירוע.
6 צפייה בגלריה
הענקת התעודות
הענקת התעודות
נורקין מעניק את אות ההוקרה
(צילום: דובר צה"ל )
6 צפייה בגלריה
הענקת התעודות
הענקת התעודות
(צילום: דובר צה"ל )

"רישום לזכות" הוא אות הערכה מטעם מפקד חיל האוויר המוענק לאיש צוות אוויר בעקבות ביצוע יוצא דופן של פעולת טיסה החורגת מרמת הציפיות ודרישות התפקיד. צוות המסוק זכה לאות על תפקוד והצלחה באירוע חירום בתכליתיות ובמיומנות, בקור רוח ובחדות, תוך הפגנת רעות ועבודת צוות באוויר ובקרקע, הנחתת המסוק בזמן קצר וחילוץ הצוות והלוחמים בשלום. "תפעול התקלה החריגה בתנאי אי-ודאות, בחושך, עם לוחמים בבטן המסוק, בוצע בצורה ראויה לציון והוביל להצלת חיים", קבעו בחיל האוויר.
אלוף עמיקם נורקין אמר כי "היכולת שלנו בחיל להצליח תלויה במיומנות ובמקצוענות של ממלאי התפקיד השונים. במקרה הזה גיליתם מיומנות גבוהה שהובילה לזה שהמסוק נחת על הקרקע, הלוחמים ואתם הצלחתם להתפנות. לצערנו המסוק נמחה, אך זה כאין וכאפס להצלת חיי אדם ולכן, הערכה רבה אליכם. למדנו רבות מהאירוע, הן בהיבטים הטכניים והן בהיבטי תפעול חירום. אני חושב שהחוויה שחוויתם תלווה אתכם לכל החיים, אבל היא גם הפכה אתכם לאנשים בעלי תחושת מסוגלות משמעותית. יישר כוח".
המסוק התלקח באוויר במהלך טיסת אימונים בנובמבר אשתקד, וביצע נחיתת חירום בשטח פתוח ליד קיבוץ רוחמה בנגב. המסוק נשרף כליל, אך כאמור לא היו נפגעים בקרב החיילים. לפי תחקיר שצה"ל פרסם במרץ, התאונה נגרמה בעקבות כשל טכני שגרם להתפרקות ממסר המנוע השמאלי, שהובילה להתלקחות.
6 צפייה בגלריה
מסוק יסעור בנחיתת חירום בקיבוץ רוחמה
מסוק יסעור בנחיתת חירום בקיבוץ רוחמה
שרידי המסוק, נובמבר אשתקד
(צילום: בראל אפרים)
6 צפייה בגלריה
מסוק יסעור בנחיתת חירום בקיבוץ רוחמה
מסוק יסעור בנחיתת חירום בקיבוץ רוחמה
(צילום: הרצל יוסף)
6 צפייה בגלריה
מסוק יסעור בנחיתת חירום בקיבוץ רוחמה
מסוק יסעור בנחיתת חירום בקיבוץ רוחמה
(צילום: תיעוד מבצעי כבאות והצלה)
6 צפייה בגלריה
מסוק יסעור בנחיתת חירום בקיבוץ רוחמה
מסוק יסעור בנחיתת חירום בקיבוץ רוחמה
(צילום: תיעוד מבצעי כבאות והצלה)
לפי הדו"ח הליקוי בממסרים, שאותם סיפקה היצרנית - החברה האמריקנית "סיקורסקי" - הוביל לפי התחקיר לשחיקה מהירה. בתחקיר נטען כי "אף שהליקוי זוהה על ידי החברה, לא הועבר המידע לידי חיל האוויר. בנוסף, מצא צוות התחקיר כי תהליכי האחזקה בחיל לא הצליחו לזהות את הכשל בממסר".
מחברת סיקורסקי נמסר אז בתגובה כי "נמשיך לפעול עם רשויות החקירה של חיל האוויר הישראלי באשר לאירוע, ונשתף כל מידע מאומת עם צוותי התפעול הישראלים".
בעקבות התקרית בוצעו עבודות אחזקה ובדיקות מקיפות למערך מסוקי היסעור בחיל האוויר, בתיאום עם סיקורסקי ועם חילות נוספים מהעולם אשר מתפעלים מסוקים דומים. מסוקי היסעור קורקעו בעקבות התקרית אך חזרו בסביבות ינואר לבצע טיסות אימונים.