מאז שנכנס לתפקידו, המפכ"ל החדש לא טרח כלל לדרוך בהר מירון, הסתפק באישור תוכניות מרחוק ולא בא לראות מקרוב את המתחם ולעמוד מקרוב על הנעשה בו. פחות משעתיים לפני ש-45 אנשים נהרגו באסון האזרחי הגדול בתולדות המדינה, הצטלם מחויך המפכ"ל הטרי יעקב שבתאי במרפסת בהר מירון. לצדו עמד האיש שמינה אותו, השר לביטחון פנים אמיר אוחנה. גרסתו של המפכ"ל לאסון מובאת היום (ו') במוסף "7 ימים" של "ידיעות אחרונות" שמסכם את 100 הימים הראשונים והשנויים במחלוקת של רב ניצב שבתאי.
2 צפייה בגלריה
קובי שבתאי
קובי שבתאי
מפכ"ל המשטרה רב-ניצב יעקב שבתאי
(צילום: אלכס קולומויסקי)

שבתאי לא מיהר לקחת אחריות, ובניגוד למפקד המחוז הצפוני שמעון לביא, הסתפק המפכ"ל באמירות רפות. גם את הכוונה של שבתאי לשלוח מכתב ולדרוש את הקמתה של ועדת חקירה ממלכתית, ביטל השר הממונה עליו בהינף יד. כעת, שבוע אחרי האסון, ולאחר שהיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט החליט להרחיב את חקירת הכשלים, שבתאי מציג את גרסתו לאירועים. "אני מכיר את הגזרה הזו לאורך שנים. מפכ”ל שמאשר תוכניות לא חייב להגיע לשטח. הרי גם רמטכ”ל שמאשר תקיפה לא מגיע לשטח".
על האחריות שלו ושל משטרת ישראל לאירוע אומר שבתאי: "התרעתי מתחילת האירוע, ובכל הזדמנות, וזה גם מופיע איפה שצריך להופיע, שלא תהיה למשטרת ישראל את היכולת לשלוט על כמות האנשים שיכנסו פנימה. היה מתווה שדיבר על הגבלת כמות האנשים שצריכים להיות בכל הדלקה ל-3,000. אבל כשיש לך מאה אלף איש שלוחצים והכנסת רק 3,000 איש, אם לא תשחרר את הפקק הזה, אתה תקוע עם מאה אלף איש שדורסים אחד את השני. אני לא אומר שאני בסדר כרגע. בואו תבדקו אותי יחד עם כולם. שתקום ועדת בדיקה, שתבדוק, ואם אני אשם אני אשים את הראש. אין לי מה להסתיר והכל פתוח ושקוף. מה שעשינו זה מעל ומעבר למה שהיינו צריכים לעשות בתור משטרה".
2 צפייה בגלריה
אמיר אוחנה וקובי שבתאי בהילולה בהר מירון
אמיר אוחנה וקובי שבתאי בהילולה בהר מירון
חיוכים עם השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה לפני האסון
(צילום: דוברות המשטרה)
על יחסיו עם השר שמינה אותו הוא אומר: "אנחנו מתייעצים בצורה שוטפת, אבל אני פועל באופן עצמאי לחלוטין, ועושה את מה שטוב למשטרת ישראל במסגרת המגבלות. יש קווים ברורים לגבי מה השר יכול ומה במנדט שלו".
על ההתקפלות אחרי המהומות בירושלים אומר שבתאי כי הוא שלם עם ההחלטה הראשונה להציב את הגדרות בשער שכם. "השר יכול לחוות את דעתו, אבל ההחלטה בסופו של דבר היא של המפכ”ל. הורדו הברזלים, והבלגן רק היה יותר גדול. לקחו את הברזלים האלה בתור הסיבה למהומות. כנראה הצליחו להסיט את דעת הקהל ממה שהיה שם באמת”.
הכתבה המלאה: היום ב"ידיעות אחרונות" במוסף "7 ימים"