חבר בחוליית המרעילים הרוסית נפל בפח – שטמן לו היעד של החיסול. בשיחה דרמטית שפרסם היום (ב') מנהיג האופוזיציה הרוסי אלכסיי נבלני הוא נשמע משוחח עם מי שתחקיר עיתונאי בינלאומי חשף כחבר בצוות שניסה לחסל את נבלני באוגוסט האחרון, בעזרת החומר הכימי הקטלני "נוביצ'וק". בשיחה מודה למעשה חבר הצוות הרוסי שניסיון החיסול כשל, ואף חשף היכן הוטמן הרעל: בתחתונים של נבלני.
4 צפייה בגלריה
אלכסיי נבלני עוקץ בטלפון חבר בצוות החיסול שלו קונסטנין קודריאטסב
אלכסיי נבלני עוקץ בטלפון חבר בצוות החיסול שלו קונסטנין קודריאטסב
שיחת העוקץ. נבלני חילץ "הודאה" מחבר בחוליית החיסול שלו
השיחה הדרמטית, שנמשכה 45 דקות שלמות, היא לפי רשת החדשות CNN העדות הראשונה עד כה שמאששת את תוצאות התחקיר העיתונאי שפורסם בשבוע שעבר, על ידיה ועל ידי כלי תקשורת נוספים, בהם "דר שפיגל" הגרמני ואתר התחקירים Bellingcat.
התחקיר הדרמטי חשף כי צוות של בין שישה לעשרה סוכנים משירות הביטחון הפדרלי של רוסיה, ה-FSB (היורש של ה-KGB הסובייטי), עקב מאז 2017 אחרי נבלני, איש אופוזיציה שנחשב לאחד מהקולות הביקורתיים והמשפיעים ביותר ברוסיה נגד שלטונו הרודני של הנשיא ולדימיר פוטין, שהואשם לא אחת בעבר בניסיון להרעיל או לחסל את מתנגדיו.
לפי התחקיר, המבוסס על נתוני טיסות ונתוני מיקום ששידרו טלפונים סלולריים, אנשי היחידה הזו שהו סמוך לנבלני בעת שהורעל באוגוסט האחרון. בתחקיר צוינו פרטיהם של חברי הצוות, ונאמר כי יש להם הכשרה מיוחדת בנשק כימי וברפואה. הוא פירט גם את המעבדות שבהן יוצר החומר שעמו הורעל נבלני.
4 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מסיבת עיתונאים שנתית מקוונת
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מסיבת עיתונאים שנתית מקוונת
"אם היו רוצים לחסל אותו, היו מסיימים את העבודה". פוטין הכחיש, וצחק
(צילום: AP)
נבלני, נזכיר, התמוטט באוגוסט במהלך טיסה מהעיר טומסק בסיביר – שם נפגש עם פעילים פוליטיים. המטוס שעשה את דרכו למוסקבה ביצע נחיתת חירום בעיר אחרת בסיביר, אומסק. אחרי שרופאים ברוסיה – אולי בלחץ כוחות הביטחון – הודיעו כי לא מצאו סימנים שהורעל, נבלני הוטס בלחץ גורמים במערב לטיפול בגרמניה. הוא כבר השתחרר מבית החולים בברלין וכעת עובר שיקום במקום סודי בגרמניה, אף שהצהיר כי בכוונתו לחזור לארצו.
על סמך בדיקות שנערכו לו בגרמניה נקבע כי הוא הורעל ב"נוביצ'וק", חומר כימי קטלני שיוצר בברית המועצות וששימש במרוצת השנים לניסיונות הרעלה נגד כמה ממתנגדי המשטר ברוסיה. גורמים במערב הפנו אצבע מאשימה לממשלת רוסיה, והאיחוד האירופי אף הטיל סנקציות על כמה ממקורביו של פוטין.
הקרמלין הכחיש מעורבות בהרעלה פעם אחר פעם, ובשבוע שעבר פוטין עצמו לעג למסקנות אותו תחקיר בינלאומי, ואמר בגיחוך כי אם השלטונות הרוסיים היו רוצים לחסל את נבלני, הם היו "מסיימים את העבודה". בדבריו רמז פוטין כי אכן היה מעקב אחר נבלני, ואמר שהדבר נחוץ כיוון שנבלני מקיים לכאורה קשרים עם גורמי מודיעין במערב.
4 צפייה בגלריה
חבר חשוד בצוות החיסול של אלכסיי נבלני קונסטנין קודריאטסב
חבר חשוד בצוות החיסול של אלכסיי נבלני קונסטנין קודריאטסב
קונסטנטין קודריאבטסב. "מומחה לנשק כימי וביולוגי"
אולם כעת נראה שהגיעה הוכחה דרמטית שסותרת את טענותיו של הנשיא הרוסי. ממקומו הסודי בגרמניה הצליח נבלני לעקוץ את אחד מחברי החוליה שזוהו בתחקיר העיתונאי, אדם בשם קונסטנטין קודריאבטסב, שלפי התחקיר הינו מומחה לנשקים כימיים וביולוגיים ששירת בעבר במרכז לחקר הגנה ביולוגית של משרד ההגנה הרוסי.
נבלני הצליח לפי הנטען לעקוץ את קודריאבטסב בכך שהתקשר אליו ממספר שהתחזה ככזה השייך למטה שירות הביטחון הפדרלי. נבלני הציג עצמו בשיחה כפקיד בכיר שעליו הוטלה משימה לספק "הבנה זריזה מחברי הצוות: מה השתבש? מדוע היה כישלון מוחלט בטומסק עם נבלני?".
קודריאבטסב מהסס לחשוף פרטים בשיחת הטלפון הלא מאובטחת, אך נבלני הצליח לשכנע אותו לחשוף בכל זאת פרטים דרמטיים בכך שדיבר בטון נחרץ ובהול. הוא אמר לקודריאבטסב שפרטי השיחה יועלו בהמשך לדיון ב"רמה הגבוהה ביותר של מועצת ההגנה".
4 צפייה בגלריה
עיתונאי מאמין לשיחת העקיפה של אלכסיי נבלני עם חבר בצוות החיסול שלו קונסטנין קודריאטסב
עיתונאי מאמין לשיחת העקיפה של אלכסיי נבלני עם חבר בצוות החיסול שלו קונסטנין קודריאטסב
עיתונאי נדהם מאזין ליד נבלני לשיחת העוקץ. נבלני משתקם במקום סודי בגרמניה
בשיחה כאמור חושף קודריאבטסב היכן הוטמן הרעל, בתחתוניו של נבלני. "תגיד לי בבקשה, על איזה פריט לבוש התמקדתם הכי הרבה? מה האזור, בתאוריה, הכי מסוכן לגילוי?", שואל אותו נבלני, שהתחזה לאדם בשם מקסים סרגייביץ'. "תחתונים", עונה לו קודריאבטסב, ונבלני ממשיך לדרוש פרטים נוספים. "באיזה מקום בתחתונים? בתפר הפנימי? בתפר החיצוני?". הסוכן שנפל בפח עונה: "בחלק הפנימי, על זה עבדנו".
פרט מעניין שקודריאבטסב חושף הוא שייתכן כי מה שעשוי היה להיות הגורם ששיבש את מבצע החיסול הוא נחיתת החירום שביצע המטוס הרוסי, לאחר שנבלני התמוטט במהלך הטיסה למוסקבה תוך שהוא זועק מכאבים. "זו טיסה של שלוש שעות, זו טיסה ארוכה", אמר קודריאבטסב בשיחת הטלפון. "אם אתה לא מנחית את המטוס אז האפקט היה שונה והתוצאה הייתה שונה. לכן אני חושב שהמטוס שיחק תפקיד משמעותי".
לפי CNN, שכאמור שותפה לתחקיר הבינלאומי, אין ברשותה ראיות שקודריאבטסב אכן היה היה בטומסק שבסיביר בעת שהרעל לכאורה הוטמן בתחתוניו של נבלני, אולם בשיחה הוא מספק פרטים שמראים כי ידע על שאירע שם, ולקח חלק בניסיון להסתיר ראיות מבית החולים הרוסי שבו אושפז נבלני.

בשיחה חושף קודריאבטסב כי נשלח פעמיים לאומסק – העיר שבה נלקח נבלני לבית החולים – וזאת כדי לנקות את בגדיו של נבלני ולוודא שאין בהם אפילו זכר של עקבות כימיות. "כדי שלא יהיו הפתעות על הבגדים?", שואל אותו נבלני המתחזה. "בגלל זה הלכנו לשם כמה פעמים", עונה לו קודריאבטסב.
הוא מספר שהגיע בפעם הראשונה לאומסק ב-25 באוגוסט, חמישה ימים לאחר ההרעלה, ובפעם השנייה כשבוע לאחר מכן. לדבריו, בפעם הראשונה שהגיע לאומסק, בבית החולים בסיביר היה מי שדאג לנקות גם את הגופה של נבלני חסר ההכרה מעקבות של הרעל. לפי bellingcat, נבלני ואנשיו דרשו בחזרה את בגדיו, אך הרשויות הרוסיות מסרבות לכך עד עצם יום זה.
יהודית קלר השתתפה בהכנת הידיעה