קרב על כסף או חשש ממחסור במנות חיסון? בתי החולים הממשלתיים, ובהם גם בתי החולים הגדולים רמב"ם, איכילוב ושיבא, קיבלו היום (ג') הודעה כי החל מהשבוע הבא תצומצם הקצאת מנות החיסון המיועדות אליהם באופן משמעותי, וזאת בצל החשש להאטה בקצב הגעת מנות חיסון נוספות לישראל - וגם בשל הזעם שהפנו קופות החולים כלפי המשרד בעקבות מבצע החיסונים של בני ה-60 ומעלה שהחל השבוע בבתי החולים.
3 צפייה בגלריה
מתחסנים בבית ה חולים איכילוב בתל אביב
מתחסנים בבית ה חולים איכילוב בתל אביב
"הקופות נאבקות בנו למרות שאנחנו יותר יעילים". חיסון של פייזר באיכילוב
(צילום: AP)

גורם במשרד הבריאות הודה: "לא הייתה הלימה בין כמות מנות החיסון שהגיעו וישנן בישראל לכמות החיסונים היומית שנעשתה, ולכן היה צורך בקביעת הקצאות ותכנון מדויק יותר של מנות החיסון". מנגד, גורמים בבית החולים רמב"ם סיפרו כי "הקופות נאבקות בנו וזה קרב על כסף".
יש לציין כי במשרד הבריאות מגבשים כעת מודל לתגמול קופות החולים עבור כל מחוסן, כך שכל קופה תקבל ככל הנראה סכום של כ-30 שקלים עבור כל אדם שיתחסן. לדברי גורמים בבתי החולים, "המשמעות היא שהחל מהשבוע הבא לא נוכל לחסן את האוכלוסייה הכללית. הקופות נאבקות בנו למרות שאנחנו מצליחים לחסן בצורה הרבה יותר יעילה את המבוטחים".
ממשרד הבריאות טרם התקבלה תגובה לפניית ynet בנושא. גורם נוסף במשרד הבריאות אמר: "הייתה התאמת מנות בכלל המערכת בהתאם לכמות החיסונים והגעות של מנות".
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
"מחמם את הלב לראות את אזרחי ישראל נרתמים". נתניהו
(צילום: אלכס קולומויסקי)
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ויולי אדלשטיין במתחם החיסונים ארנה ירושלים
בנימין נתניהו ויולי אדלשטיין במתחם החיסונים ארנה ירושלים
נתניהו במתחם החיסונים ארנה בירושלים
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בסיכום פגישה שנערכה היום בין משרד הבריאות לבתי החולים צוין כי "הוצגה הקצאה מעודכנת לחלוקת החיסונים בין הגורמים השונים, בהתאם להחלטת מנכ"ל משרד הבריאות (פרופ' חזי לוי)". בסיכום נכתב גם כי "יש להקפיד על חיסון אוכלוסיית היעד. ניכר כי יש פערים במידת העמידה בהנחיות בין הקופות השונות".
במקביל, גוברות ההערכות במשרד הבריאות כי ייסגרו מוקדי החיסונים המאוחדים של קופות החולים ביישובי הפריפריה. "הקופות בעצמן רוצות לסגור את המתחמים הללו", אומרים במשרד הבריאות. "זה יוצר הרבה יותר בעיות מאשר יתרונות, מבחינה לוגיסטית".
בישראל חוסנו עד כה, בתוך שבוע וחצי, כ-500 אלף בני אדם. במספר המתחסנים לפי גודל האוכלוסייה ישראל מובילה בעולם, והערב התגאה בכך פעם נוספת ראש ממשלה בנימין נתניהו.
"זה מחמם את הלב לראות את אזרחי ישראל נרתמים כדי לעזור לאזרחי ישראל ובראש ובראשונה למבוגרים יותר, שיוצאים מאפלה גדולה לאור גדול", אמר נתניהו בביקור שערך עם שר הבריאות יולי אדלשטיין במתחם חיסוני הקורונה של קופת החולים כללית בהיכל ארנה בירושלים. נתניהו הצטלם בביקור עם הרצל לוי, מי שהוצג כמתחסן ה-500 אלף בישראל, ועם ואשתו פדילה לוי, המתחסנת ה-500,001.
"פעלנו כדי להביא מיליוני חיסונים למדינת ישראל באמצעות שר הבריאות ומשרד הבריאות, בתי החולים וקופות החולים, שנרתמו כולם למען מבצע החיסונים הענק", אמר נתניהו. "אנחנו מקדימים את העולם בהבאת ובמתן החיסונים. ישראל היא אלופת העולם בחיסונים, מקום ראשון בפער. המשימה שלי עכשיו היא להבטיח שאנחנו ממשיכים בקצב הזה ואנו עובדים על זה יחד".

נתניהו הוסיף: "נשאף לתת כמה שיותר חיסונים במהירות, אבל קודם כל, להוציא את האוכלוסייה בסיכון, כיוון ששם מרוכזת רוב התמותה הטרגית ורוב התחלואה. רק כך נוכל לפתוח את הכלכלה, לעזור לעסקים ולחזור לחיים הנורמליים. זו המטרה שלנו - להחזיר את החיים למסלולם מהר ככל האפשר. אני מאמין שאם נמשיך לעבוד יחד עם השותפות הגדולה של אזרחי ישראל שבאים להתחסן, אנחנו נהיה אולי המדינה הראשונה בעולם שיוצאת מהקורונה וזו בשורה גדולה מאוד לכולנו".
אתמול התחסנו בישראל 115 אלף בני אדם. מתחילת מבצע החיסונים חוסנו בישראל קרוב לחצי מיליון בני אדם. במקביל, אתמול נשבר שיא במספר הנדבקים החדשים מתחילת אוקטובר, עם 5,449 ישראלים שאובחנו עם קורונה. הערב עדכן משרד הבריאות כי 3,404 ישראלים אובחנו מאז חצות כחיוביים לקורונה. בסך הכול בוצעו יותר מ-63 אלף בדיקות וב-5.4% מהן התקבלו תשובות חיוביות.
בבתי החולים ברחבי הארץ מאושפזים כעת 1,041 חולי קורונה, 623 מהם במצב קשה. 158 חולי קורונה מחוברים למכונת הנשמה. מספר הנפטרים מאז פרוץ המגפה עומד על 3,286. 10 חולים נפטרו היום ו-31 אתמול. אתמול נרשם מספר הנפטרים הגבוה ביותר ביום מאז סוף אוקטובר.
מנתונים שפרסם הבוקר משרד הבריאות עולה כי כי 11% מהמתחסנים הם בני פחות מ-60, חלקם צוותי רפואה. עד כה חוסן אחד מכל חמישה ישראלים בני יותר מ-60. בחלוקה לפי קבוצות גיל, עד כה חוסנו 12 תינוקות וילדים עד גיל תשע ו-1,753 ילדים, נערים וצעירים בני עשר עד 19. כמו כן, חוסנו 5,655 קשישים בני 90 ומעלה.
הערים הגדולות הן גם המובילות במספר המתחסנים. בתל אביב-יפו חוסנו כמעט 27 אלף בני אדם, ובירושלים קרוב ל-24 אלף. יש לציין כי מדובר על מספר התושבים הרשומים בערים השונות ולא במוקד שבו בוצע החיסון. שיעור המתחסנים ביחס לאוכלוסייה הנמוך ביותר נרשם בעיקר ביישובים ערביים וביישובי הפזורה הבדואית – לצד כמה יישובים חרדיים. ערד, קריית שמונה וקריית טבעון מובילות בשיעור המתחסנים.
ירון דרוקמן ואיתמר אייכנר השתתפו בהכנת הכתבה