שבעה חודשים אחרי פרישתה הרשמית של בריטניה מהאיחוד האירופי, לונדון ובריסל נמצאות כעת שוב במסלול התנגשות: בבירה הבריטית נפתח היום (ג') סבב חדש במשא ומתן על הסכם סחר בין הצדדים, תוך שלונדון דורשת להכניס שינויים בהסכם הפרישה שעליו חתמו ב-31 בינואר, ומאיימת על האיחוד כי היא מגבירה את ההיערכות שלה לאפשרות שתשלים את הפרישה בלי הסכם סחר איתו.
עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ
4 צפייה בגלריה
הסכם ברקזיט ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון
הסכם ברקזיט ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון
רה"מ ג'ונסון. "רוצה להסיר כל ערפול"
(צילום: EPA)
4 צפייה בגלריה
תמונה מהפגנה נגד הברקזיט
תמונה מהפגנה נגד הברקזיט
מפגינים נגד הברקזיט בבריטניה בשנה שעברה
(צילום: EPA)
בצל חוסר הוודאות צנח היום ערכו של הפאונד מול הדולר לשיעור הנמוך ביותר זה שבועיים, 1.3040, והעיתון "פייננשל טיימס" דיווח שראש המחלקה המשפטית של ממשלת בריטניה, ג'ונתן ג'ונס, הודיע על התפטרותו בשל התנגדותו לשינויים שראש הממשלה בוריס ג'ונסון רוצה להכניס בהסכם הפרישה עם האיחוד.
אזרחי בריטניה, נזכיר, הצביעו בשנת 2016 במשאל עם ברוב קטן בעד פרישה מהאיחוד האירופי, ובשנים שלאחר מכן התנהל משא ומתן מתיש בין לונדון לבריסל על תנאי הפרישה כדי למנוע פרישה כאוטית שתפגע בשווקים באירופה ובבריטניה ותטלטל שלל היבטים בחייהם של הבריטים. כשכבר הושג הסכם דחה אותו הפרלמנט הבריטי שוב ושוב, עד שהשמרנים ניצחו ברוב גדול בבחירות-בזק שנערכו בדצמבר אשתקד ודאגו לאשר את ההסכם.
4 צפייה בגלריה
בריסל בלגיה האיחוד האירופי נפרד מ בריטניה ברקזיט
בריסל בלגיה האיחוד האירופי נפרד מ בריטניה ברקזיט
נפרדים מבריטניה בבריסל בינואר השנה
(צילום: AP)
אלא שתהליך הברקזיט לא הושלם בעצם-אישורו של הסכם הפרישה: בריטניה עזבה רשמית את האיחוד האירופי ב-31 בינואר, אבל היא נותרת מחויבת לחוקים של האיחוד עד סוף דצמבר הקרוב, ושני הצדדים התחייבו להגיע עד אז לסיכומים בנוגע ליחסי הסחר ביניהם. כעת, כשהחול בשעון אוזל, לא מסתמנת שום פריצת דרך ממשית במישור הזה.

לשמור על הסכם השלום

שיחות הסחר בין בריטניה לאיחוד נקלעו לקיפאון כבר לפני חודשים בשל חילוקי דעות בין הצדדים, בין השאר בנוגע לחוקי התחרות ההוגנת ולהיקף הגישה שיקבלו מדינות האיחוד למי הדיג של בריטניה. שני הצדדים אומרים שהם חייבים להגיע להסכם לפני פסגת האיחוד האירופי שתיערך באמצע החודש הבא.

בבריסל מודאגים בעקבות דיווח ב"פייננשל טיימס" שלפיו ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון מתכנן שינויים בהסכם הפרישה שנחתם בין הצדדים. לפי הדיווח בעיתון הבריטי, ג'ונסון מתכוון להביא השבוע לפרלמנט בלונדון הצעת חוק שתערער על ההסכמות שנקבעו בהסכם הפרישה בכל הנוגע לחוקי המכס בצפון אירלנד, שהיא טריטוריה בריטית.
צפון אירלנד גובלת במדינת הרפובליקה של אירלנד, שהיא חברה באיחוד האירופי, ולפיכך הטריטוריה הזו תהיה הגבול היבשתי היחיד של בריטניה עם האיחוד. במסגרת הסכם הפרישה נקבע שכדי להשאיר את הגבול בין צפון אירלנד לרפובליקה של אירלנד פתוח, על צפון אירלנד יחולו כמה מתקנות האיחוד, ולא התקנות העצמאיות של בריטניה. השאיפה להשאיר את הגבול פתוח נובעת מהרצון שלא לפגוע בהסכם השלום בצפון אירלנד שנחתם ב-1998 אחרי 30 שנות אלימות, הסכם שבמסגרתו נקבע כי לא יהיו בדיקות בגבול בין צפון אירלנד לרפובליקה של אירלנד.
בשנה שעברה נתן ג'ונסון את הסכמתו לכך, אבל ב"דיילי טלגרף" מדווחים שכעת הוא סבור כי יש סכנה – "שאי אפשר היה לצפות מראש" – שצפון אירלנד תמצא עצמה מבודדת משאר בריטניה. דוברו של ג'ונסון אמר שבריטניה מיישמת את הסכם הפרישה במלואו, כולל החלק בו הנוגע לצפון אירלנד, וכי היא כבר נקטה צעדים מעשיים רבים כדי ליישמו, אך הוסיף גם שבריטניה נוקטת "צעדים מוגבלים והגיוניים כדי להבהיר סוגיות ספציפיות" בחלק הנוגע לצפון אירלנד. לדבריו, הרצון הוא "להסיר כל ערפול".
האיחוד האירופי הזהיר אתמול את בריטניה כי אם תנסה לשנות חלקים בהסכם בין הצדדים המוניטין הבינלאומי שלה ייפגע ולא יהיה ביניהם שום הסכם סחר. יש מי שסבורים שהוויכוח הנוכחי על צפון אירלנד הוא רק תרגיל משא ומתן שבעזרתו מנסה לונדון ללחוץ על האיחוד במסגרת שיחות הסחר.
בריטניה היא הכלכלה השישית בגודלה בעולם והאיחוד האירופי הוא גוש הסחר הגדול בעולם, ואם בין הצדדים לא יגובש הסכם סחר עד להשלמת הפרישה בסוף השנה, הדבר עלול לטלטל את השווקים. "ברקזיט לא-מסודר לא יהיה טוב לאירופה, וזה יהיה אסון אמיתי לבריטניה ולאזרחיה", הזהיר שר האוצר הגרמני אולף שולץ.