6 צפייה בגלריה
בני גנץ גילה גמליאל
בני גנץ גילה גמליאל
גילה גמליאל ובני גנץ התכתשו בדיון על האסון הסביבתי
(צילום: הדר יואביאן, אלכס קולומויסקי)
פארסה פוליטית במקום דיון ענייני על האסון הסביבתי בחופי ישראל: זיהום חופי ישראל בנפט גולמי שנשפך ממכלית בים הגיע הערב (יום ב') לממשלה, אך הדיון הפך עד מהרה לזירת התגוששות בין השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל לבין שר הביטחון בני גנץ ושרי כחול לבן. במהלך הדיון ביקש גנץ לדבר והעיר כי כחול לבן לא עודכנה על ההצעה שהעלתה גמליאל, והיא עקצה: "הפריטטי שלכם רוצה למנוע טיפול בחופים. מזל שנצטרך לסבול אתכם עוד קצת. שום דבר לא מחטף, אם אתה רוצה ניקח תקציבים מהמשרד המיותר של ראש הממשלה החליפי".
שרת העלייה והקליטה פנינה תמנו שטה הגיבה: "את לא עושה פה מחטף, הסגנון הזה לא מקובל. את לא תקבעי מי מיותר ומי לא מיותר".

6 צפייה בגלריה
חוף עתלית
חוף עתלית
התקציב ישוחרר? חיילת מנקה את חוף עתלית
(צילום: רויטרס)
6 צפייה בגלריה
זפת בחוף הים באשדוד
זפת בחוף הים באשדוד
זפת בחוף הים באשדוד
(צילום: רויטרס)
6 צפייה בגלריה
ניקיון הזפת שנסחפה לחוף יהים בהרצליה
ניקיון הזפת שנסחפה לחוף יהים בהרצליה
מנקים את הזפת בחוף הים בהרצליה
(צילום: ליהי קרופניק)
הדיון החל לאחר שהשרה גמליאל ביקשה להביא להצבעה את ההצעה להטיל על המשרד להגנת הסביבה לפנות לקרן למניעת זיהום הים כדי שתוכל לדון בדחיפות בזיהום. בכחול לבן טענו שאינם מכירים את תוכן ההצבעה, וכשגנץ התחיל לדבר גמליאל התפרצה ואמרה: "הפריטטי שלכם רוצה למנוע מאיתנו לטפל בחופים. מזל שנצטרך לסבול אתכם רק עוד קצת. שום דבר לא מחטף, אולי כדי לגייס תקציבים ניקח כספים מהמשרד המיותר של ראש הממשלה החליפי".
השרה תמנו שטה תקפה את גמליאל בעקבות דבריה, וגנץ אמר: "אני מבקש לראות את ההצעה. אמרתם שיש פה הודעה, ולא הצעת החלטה. לא ראינו שום הצעה - על מה נצביע?".
היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט ניסה להרגיע את הרוחות: "לא צריך להגיע למקומות האלה. באופן חריג, הנושא עלה לסדר היום ללא הצעת החלטה. זה דבר שלא קרה עד היום. הבנתי שתהיה סקירה, ותוך כדי הדברים התגבשה הצעת החלטה. זה מקרה דחוף ואי אפשר לחכות עם הניקוי של הזפת. אני מציע שהשרים יעברו על הצעת ההחלטה - ושנצביע על זה במשאל טלפוני".
6 צפייה בגלריה
ישראל כץ
ישראל כץ
אין הסכמה ממשרד האוצר. השר ישראל כץ
(צילום: קובי קואנקס)
6 צפייה בגלריה
פנינה תמנו שטה
פנינה תמנו שטה
"שיירשם בפרוטוקול שהעלתי את הנושא". השרה תמנו שטה
(צילום: הדר יואביאן )
השרה תמנו שטה השיבה ליועמ"ש: "מי קובע מה דחוף או לא? את ההצעה שלי להעלאת יהודי סודן לא הצלחתי להעלות בממשלה. כשיש 70 יהודים מביתא ישראל שתקועים בסודן לא דנים על זה". השרה גמליאל: "את צריכה ללמוד קצת בחצי שנה שאת שרה לעשות הפרדה עניינית. אל תעשי השוואות עכשיו. איך זה קשור להצעה?". תמנו שטה: "אני לא מכירה את החלטת הממשלה הזו". גמליאל: "אני עובדת עליה מ-02:00 בלילה עד עכשיו. אנחנו במצב חירום, במשא ומתן מול האוצר עם מגבלות של עבודה מיידית".

ראש הממשלה בנימין נתניהו קטע את הוויכוח ואמר כי "היועמ"ש הציע שנעשה משאל טלפוני - אני מציע שכך נעשה". עם זאת, מיד לאחר מכן התערבה סגנית היועץ המשפטי במשרד האוצר, עו"ד אפרת פרוקצ'ה, שאמרה כי "אין הסכמה של האוצר". לדברי שר האוצר ישראל כץ, "אין ספק שזה נושא חשוב. צריך עוד ללטש את הנושאים".
היועמ"ש מנדלבליט השיב כי "אם אין הסכמה, צריך לדון בזה בנפרד בישיבה נפרדת. אני הבנתי שאין הסכמה".
בשלב זה השרה גמליאל תקפה: "אני לא מחכה עד מחר. עם כל הכבוד לאוצר ולפקידים שלא מבינים שום דבר בהתנהלות היומיומית, עיכבתם אותנו עד עכשיו ואתם לא דואגים לתקציבים הנדרשים לזמן חירום. לכו תתנו אתם דין לציבור". עו"ד פרוקצ'ה השיבה: "אלה כספים שנמצאים בקרן ואי אפשר להוציא אותם".
בסופו של דבר מזכיר הממשלה צחי ברוורמן קטע את הדיון והסביר כי "אי אפשר להתנהל עם תרבות הדיון הזו. אחרי הישיבה תשבו ותגיעו להסכמות. נביא את ההצעה במשאל טלפוני".