כמעט 90% מהקולות כבר נספרו, אבל מה עם המעטפות הכפולות? בוועדת הבחירות מתקשים הבוקר (רביעי) לחשב את כמות המצביעים בקלפיות המבודדים וחולי הקורונה, מכיוון שחלקם הגיעו לקלפי ברכב פרטי וחלקם בהרכב של יותר מאדם אחד ברכב. בשל כך, הנתון היחיד לשעה זו הוא של מספר ההסעות שתואמו לחולים ולמבודדים, והוא עומד על כ-3,000 בלבד.
הצפי הראשוני לכמות המעטפות הכולל, אשר כידוע יכול לשנות במידה ניכרת את תמונת המנדטים הנוכחית, היה ל-550 עד 600 אלף מעטפות. כעת, ההערכות עודכנו לכ-450 אלף מעטפות כפולות, אשר יספרו עם רק לאחר סיום ספירת 12,127 הקלפיות הרגילות, בתקווה עד יום שישי בבוקר.
1 צפייה בגלריה
קלפי למבודדים ברמת גן
קלפי למבודדים ברמת גן
קלפי למבודדים ברמת גן
(צילום: gettyimages)
מנכ"לית ועדת הבחירות, עו"ד אורלי עדס, אמרה הבוקר במשדר המיוחד ב-ynet בעקבות אחוזי ההצבעה הנמוכים: "בסה"כ אנחנו מרוצים. בכ-70 מדינות אחרות בעולם שקיימו בחירות בשנה האחרונה, במהלך מגפת הקורונה, בהן הליך ההצבעה הוא כמו אצלנו - ידני, הייתה ירידה של כ-20%. אצלנו הירידה הייתה יחסית נמוכה".
באשר למעטפות הכפולות, אמרה עדס: "הגיעו פחות מכפי שציפינו, אבל זה גם באופן יחסי. אם ירדו אחוזי ההצבעה הכלליים, אז יש גם צפי לפחות מעטפות כפולות". לדבריה, עדיין לא ברור כמה הצביעו במעטפות הכפולות או מתי יספרו גם הן. "צריך לזכור - אם אנחנו מצפים לעוד 450 אלף קולות, זו מאסה משמעותית והכול עוד פתוח. בגלל תנאי התו הסגול, אין לנו אפשרות לספור במשמרת אחת את כל המעטפות שיגיעו, אז ככה שזה יגיע כנראה רק בלילה של בין חמישי לשישי".
בין המצביעים במעטפות הכפולות: חיילים, אסירים, נציגים דיפלומטיים, מוגבלי נגישות ובתקופה זו גם קלפיות ייעודיות של חולי ומבודדי הקורונה. לפי נתוני משרד הבריאות, העדכניים לאתמול בלילה, יש בישראל 14,698 חולים מאומתים. בנוסף אליהם, כ-22 אלף מבודדים היו זכאים להצביע אתמול, גם הם כאמור - בקלפיות ייעודיות.
במקביל, בצה"ל מדווחים על אחוז ההצבעה הגבוה ביותר ב-20 השנים האחרונות - 77%. זאת לעומת היענות נמוכה יותר בקרב כלל האוכלוסייה בישראל - שבה שיעור ההצבעה עומד על 67.2%. גם קולות החיילים, הכוללים את כל חיילי הסדיר והקבע שהצביעו בבסיסי צה"ל, מהווים מספר לא מבוטל של מנדטים ועשויים להשפיע על התוצאות הסופיות.
השתתפו בהכנת הכתבה: יואב זיתון
פורסם לראשונה: 07:55, 24.03.21