השיא במספר המחלימים היומי מפרוץ מגפת הקורונה היה 647 חולים שהחלימו ביום אחד, לפני כמעט שלושה חודשים. אבל ביממה הקרובה מספר המחלימים צפוי להיות גבוה בהרבה, אולי אף פי 10. כך לפחות מעריכות קופות החולים, בעקבות הנוהל החדש שפרסם הבוקר (יום ד') משרד הבריאות.
בקופת חולים מכבי העריכו שכ-2,500 חולי קורונה מתוך כ-7,000 המבוטחים של הקופה השוהים בבידוד בבתים ובבתי מלון יוגדרו היום כמחלימים לאחר קבלת אישור רופא, וישוחררו מבידוד ביתי. בכללית מעריכים שכ-30% מתוך 12,500 החולים המאומתים שהם מבוטחי הקופה צפויים להשתחרר. בלאומית אמרו כי 1,500 מבוטחים צפויים להיות מוגדרים כמחלימים.
משמעות נלווית צפויה להיות ירידה חדה במספר הבדיקות והפסקת הדיגום בבתיהם של החולים המאומתים.
מאז פרסום הנוהל קיבלו חלק מהחולים שיחת טלפון מהקופה בדבר שחרורם הצפוי אך רופאי משפחה בקופות החולים מדווחים על כך שטרם ברור להם כיצד יש לנהוג לפי הנוהל.
"השינוי הוא שינוי דרמטי מבחינתנו", אומר ראש חטיבת הבריאות של מכבי שירותי בריאות פרופ' נחמן אש. "ביקשנו שיתבצע במשך הרבה זמן, והוא בהתאמה להנחיות הבינלאומיות. זה מקל עלינו מאוד בשני דברים שאנחנו משקיעים בהם הרבה מאוד מאמצים. הוא מצמצם מאוד את מספר הבדיקות למחלימים ויאפשר לנו לבצע את הבדיקות הללו בקרב אחרים ובכך לקטוע את שרשראות ההדבקה.
"בנוסף, זה גם מפחית את המאמצים שלנו לדגום בבית, מאחר שהבדיקות הללו מאוד יקרות ודורשות כוח אדם. גם זמן המעקב מתקצר וזה יביא להקלה מבחינת כוח האדם שנוכל להעביר למקומות אחרים.
"זה צעד בתהליך של להכיר במחלה שצריך להתמודד איתה. הסיכוי שחולים מאומתים ידביקו בקהילה הוא קטן מאוד. כל המחקרים מראים שהסיכון הוא מאוד קטן, אבל המחיר שנרוויח ימנע הדבקה הרבה יותר מאשר אותם מקרים חריגים. הסיכון למעשה לא קיים".

2 צפייה בגלריה
בדיקות קורונה ברמת השרון
בדיקות קורונה ברמת השרון
בדיקות קורונה ברמת השרון
(צילום: AFP)
על פי הנוהל החדש, משרד הבריאות מקצר את משך הבידוד הנדרש מחולי קורונה מאומתים ללא בדיקה חוזרת, והם יוגדרו "מחלימים" אם עברו עשרה ימים מיום תחילת התסמינים, ובתוספת של שלושה ימים נוספים ללא תסמינים (חום ותסמינים נשימתיים), ובלבד שיתקבל אישור רופא.
הזמן המינימלי יעמוד על 13 ימים, ללא צורך בבדיקת החלמה. במקרה שלא ניתן לאתר את מועד הופעת התסמינים, חולה מאומת יוגדר מחלים לאחר עשרה ימים מקבלת התוצאה החיובית, ובלבד שחלפו שלושה ימים לפחות מתום התסמינים.
א-סימפטומטים יוגדרו מחלימים אם חלפו עשרה ימים מיום קבלת התוצאה החיובית. עם זאת, תקופת הבידוד לאנשים שנחשפו לחולי קורונה מאומתים ולא קיבלו בעצמם תשובה חיובית עדיין נותרת בעינה - 14 יום.
2 צפייה בגלריה
שי כהן דבי
שי כהן דבי
שי כהן דבי
(צילום: ליאור קסון)
ראש אגף רפואת קהילה בקופת החולים כללית, ד"ר דורון נצר: "זה מסר מאוד חשוב וחיובי. יש לכך חשיבות מאוד גדולה להורדת כמות הבדיקות במדינת ישראל. כיום כל אחד היה אמור לעבור שתי בדיקות PCR, אז מדובר על יותר מ-24 אלף בדיקות שחסכנו לפחות, כי חלקם עושים גם בדיקה שלישית ורביעית. הדבר הנוסף הוא שמשך זמן האשפוז של החולים בבית, שעמד בממוצע על 27 ימים, יתקצר לבין 10 ל-13 יום. זו בשורה גם לחזרת האנשים האלה למשק וזהו מהלך מאוד מבורך של משרד הבריאות".
שי כהן דבי, איש יחסי ציבור בן 29 מתל אביב, קיבל הבוקר שיחת טלפון מקופת החולים שבמסגרתה עודכן בהנחיות החדשות ונמסר לו שהבידוד שבו שהה מסתיים היום: "אני כבר 22 ימים בבידוד ולא ציפיתי לזה, כי ידעתי שלפי ההנחיות המקסימום של הבידוד הוא 30 יום. קבעתי כבר בדיקת קורונה להיום אבל אני לא יודע מה יהיה עם זה. מה הסיכוי שלי להדביק מישהו כעת? אני יכול לנסוע לאימא שלי או לבקר את האחיינים שלי עכשיו? זה מטריד אותי כי עוד לא קיבלתי תשובה שלילית. רוב התסמינים עברו לי אבל פסיכולוגית זה קשה, כי אני בקושי רואה שמש ולא מדבר עם אנשים. כל היום כלוא בבית".