2 צפייה בגלריה
אביחי מנדלבליט אמיר אוחנה
אביחי מנדלבליט אמיר אוחנה
אביחי מנדלבליט ואמיר אוחנה. גם אחרי שעזב את משרד המשפטים, העימותים נמשכים
(צילום: מוטי קמחי, משי בן עמי)
עימות חריף בין היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט לבין השר לביטחון פנים אמיר אוחנה. מנדלבליט הודיע אמש (ה') לבג"ץ כי תגובה שהגיש לבית המשפט השר אוחנה, בעצמו, אינה משקפת את עמדתה המשפטית של המדינה, וכי הודעתו של השר על הפסקת ייצוג משרדו באותה עתירה על-ידי פרקליטות המדינה היא חסרת כל תוקף.
זה כשנתיים מתנהלת בבג"ץ עתירה שהגישה עמותת "האקדח על שולחן המטבח" עם ארגונים נוספים, בה נטען, בין היתר, כי קביעת קריטריונים למתן רישיון פרטי לנשק מחייבת עיגון בתקנות הנקבעות באישור ועדה של הכנסת, ולא ניתן להסתפק בהוראות מינהליות מטעם השר לביטחון פנים בלבד, כפי שהיה עד כה.
לאחר שגורמי הייעוץ המשפטי לממשלה בחנו את הדברים במסגרת העתירה, הם הגיעו למסקנה כי בהתאם להוראות החוק נדרשות תקנות לעיגון תבחיני הרישיון. הודגש, כי אין בכך התערבות במדיניות הדרג הנבחר בעניין זה, אלא בהכרעה משפטית לגבי האופן שבו החוק מחייב לקבוע מדיניות זו.
2 צפייה בגלריה
טקס חילופי השרים במשרד המשפטים אמיר אוחנה אבי וניסנקורן
טקס חילופי השרים במשרד המשפטים אמיר אוחנה אבי וניסנקורן
מנדלבליט ואוחנה בטקס חילופי השרים במאי
(צילום: שלומי אמסלם, לע"מ)
עם השבעת הממשלה ה-35, הובא הנושא בפני השר אוחנה, אשר הודיע כי העמדה המשפטית בעניין זה אינה מקובלת עליו, והוא מבקש להמשיך לקבוע את הקריטריונים בעצמו מבלי להביאם לאישור ופיקוח פרלמנטרי.
לנוכח המחלוקת פנה השר אל היועץ המשפטי וביקש כי יתיר לו לשכור עורך דין חיצוני, שאינו משירות המדינה, על מנת שייצג את עמדתו השונה בפני בג"ץ. מנדלבליט בחן את הבקשה ומצא כי בניגוד למקרים שבהם הותר ייצוג נפרד בעבר – סוגיות חוקתיות כבדות משקל כדוגמת "חוק ההסדרה", עניינים הקשורים לסוגיות רגישות של דת ומדינה, או מקרים הקשורים לליבת מדיניות הדרג הנבחר – במקרה הנוכחי מדובר בשאלה משפטית רגילה על אופן הסדרת מדיניות השר.
לכן, לפי מנדלבליט, בדומה למקרים דומים בעבר שבהם מחלוקת כזו התעוררה, אין מדובר במקרה מתאים, על פי פסיקת בית המשפט העליון, לייצוג חיצוני ונפרד.
במקום זאת, הציע היועץ כי עמדת השר תוצג במסגרת התגובה הכתובה שתוגש לבג"ץ על ידי פרקליטות המדינה. גם צעד כזה יהיה דומה למקרים דומים שהתעוררו בעבר.
השר לביטחון פנים אוחנה סירב להצעה זו והודיע כי מבחינתו, המשרד לביטחון פנים לא ייוצג עוד בתיק זה על-ידי הפרקליטות. השר אף הגיש לבג"ץ הודעה על כך, מסר בתמצית את עמדתו לגוף העתירה וביקש לדחותה.
מנדלבליט טען בתשובתו לשר, כי בהתאם להלכה הפסוקה של בית המשפט העליון, רשויות המדינה מיוצגות בהליכים משפטיים אך ורק על ידי היועץ המשפטי לממשלה ובאי כוחו בפרקליטות המדינה, ואין באפשרותו של שר להחליט באופן חד-צדדי כי גורם אחר ייצג את משרדו.
לפיכך, הבהיר מנדלבליט לשר אוחנה, כי הודעתו על הפסקת ייצוג משרדו על ידי פרקליטות המדינה משוללת תוקף. בהמשך לכך, הגיש היועמ"ש הודעה מעדכנת לבג"ץ ובה הציג את עמדתו המשפטית, ועל פיה הביע הסכמתו להוצאת צו על תנאי בעתירה.
העימות הנוכחי מצטרף לשורת התנגשויות חריפות בין מנדלבליט לאוחנה, שהיה עד לפני כחצי שנה שר המשפטים בממשלות המעבר. בין היתר הם החליפו מהלומות מילוליות בנושא מינוי ממלא מקום לפרקליט המדינה וכן בנושאים הקשורים לתיקים נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו.
פורסם לראשונה: 23:29, 01.10.20