העימות הבלתי פוסק בין ועד הכבאות לניצב דדי שמחי עולה שוב מדרגה. החל משעות הבוקר (רביעי) נוקט הוועד בצעדים ארגוניים שאינם קשורים לעבודה היומיומית של הכבאים בשל מה שמוגדר בוועד כטיפול לא ראוי במשבר הקורונה וכן צעדים נוספים כנגד לוחמי האש.
כחלק מהעיצומים לא יהיו אימונים, למעט הפעלת ציוד מבצעי, מדורי מניעת דליקות לא יפעלו, לא תהיה יציאה לביקורות ולא יינתנו טופסי 4, אך הוקמה ועדת חריגים ע״י ההסתדרות וארגון העובדים. מטעם ההנהלה מכחישים כמעט כל טענה של הוועד ובראשה זו שקובעת שהכבאים קיבלו איומים שאם לא יתחסנו נגד קורונה, לא יוצאו לקורסים ומכאן לא יקבלו העלאות.
אלא שסרטון שהופץ מראה כיצד מפקד תחנה בדרום הארץ מתייחס בזלזול לשאלה של כבאי לאחר שהאחרון הביע חשש מלהתחסן. אירוע שהסתיים בלקיחת לוחם האש בניידת מהתחנה.
2 צפייה בגלריה
עיצומים בשירות הכבאות
עיצומים בשירות הכבאות
עיצומים בשירות הכבאות
(צילום: אליעד לוי)
העובד כתב שהוא "מסרב בינתיים (להתחסן) מכיוון שהנושא עדיין שנוי במחלוקת ואני מרגיש שיש הצגה שמאירה באור שלילי את מי שעדיין מעדיף להמתין. אשמח שכל זמן שזה לא חובה לכבד את מי שפחות בעניין״. בהודעה אחרת שהתפרסמה בסרטון נרמז שהמפקד לא הותיר לכבאי ברירה: ״הצורה שבה אתה לוחץ היא לא בסדר לדעתי וקצת מזלזלת בזכות לפרטיות״.
מפקד התחנה קרא את ההודעה והגיב בחריפות: ״תתפטר או תתלונן על זה שמופעל עלייך לחץ ההתנהגות שלך מאוד לא לגיטימית ומדהים שאתה זה שבוחר להגיב״. כאמור בסוף השיח לוחם האש זומן לשיחה ובסופה, לאחר שנטען כי איים על הנוכחים הוזמנה לו ניידת שיטור לתחנה. בסרטון אחר שגם הוא מופץ בין הכבאים נשמעת שיחה בין מפקד תחנה בצפון הארץ ללוחם אש ובה המפקד מאיים על הכבאי שלא יקודם אם לא יתחסן. ״אתה מבין שאתה לא יוצא לקורס סמלים בגלל זה? רציתי לדבר איתך לפני שאני שם מישהו במקומך״.
בסרטון שמופץ בין הכבאים נשמעת שיחה בין מפקד תחנה בצפון הארץ ללוחם אש ובה המפקד מאיים על הכבאי שלא יקודם אם לא יתחסן. ״אתה מבין שאתה לא יוצא לקורס סמלים בגלל זה?"
המאבק בין הוועד להנהלה החריף כשבמכתב שהוציא אמש יו״ר הוועד אבי אנקורי, הוא מונה את הסיבות להשבתה שלא אמורה לדבריו לפגוע בפעילות המבצעית הקריטית של הארגון. אחד מסלעי המחלוקת לפי אנקורי הוא החלטת ההנהלה לחייב את הכבאים להתחסן, ולהפעיל נגדם סנקציות.
לא רק זאת, לפי אנקורי מבחני הכשירות המבצעית והמדדים שנערכים לכבאים מבזה אותם. ״ההנהלה משנה באופן חד צדדי את מבחני הכשירות והמדדים בכך שאינה נותנת מענה לכבאים שנבצר מהם לבצע את המבחן עקב פציעה או בשל גילם או שלא עברו את המבחנים״, נכתב.
"מה יהיה גורלו של עובד שעובד 25 שנה או עובד שנפצע במהלך עבודתו ושחרף נפשו למען האזרחים אם לא יעבור את המבחנים? הוא עלול למצוא את עצמו בבית ללא שכר וללא פנסיה, על לא עוול בכפו. אפילו הממונה על השכר הבין שיש בשינוי מהותי זה השכלות רוחב עד לכדי סיום העסקת עובדים והוא מוכן להיכנס למו"מ בנושא עם נציגי העובדים וההסתדרות״, נכתב.
2 צפייה בגלריה
יו"ר ועד העובדים
יו"ר ועד העובדים
יו"ר ועד העובדים
(צילום: מוחמד שינאווי)
בנוסף, אנקורי מלין על כך שבהנהלה משתמשים במצלמות בתחנות להענשת כבאים שאינם לבושים כראוי. עם זאת, אנקורי מדגיש שהעיצומים לא יפגעו בפעילות המבצעית. ״אנחנו נכנסים לעיצומים שנכפו עלינו עקב התנכלות, איומים ופגיעה קשה ומתמשכת של ההנהלה״, כתב אנקורי.
עוד הוסיף כי ״כיו"ר ארגון העובדים אני שוקל את מכלול שיקולים ומגלה בגרות ואחריות מאז החלה מגיפת הקורונה. המצב הזה נכפה עליי ואין אני יכול לעמוד מנגד ולראות את העובדים והעובדות שמחרפים נפשם יומם וליל מאוימים, מושפלים, נרדפים ונפגעים. נמשיך לדאוג לאזרחים ולהיאבק על תנאי העסקה ובטחון תעסוקתי לעובדות ועובדי רשות הכבאות בישראל״. אנקורי נמצא בהליך משפטי מול הכבאות ונציבות המדינה ומחר תוכנן דיון בעניינו שנדחה.

"יו"ר הוועד משתמש בשביתה לקידום ענייניו"

גורם בכבאות והצלה אמר ל-ynet כי "יו"ר ארגון הכבאים נתון בלחץ ומנסה בכל דרך לחלץ עצמו מאימת הדין והחקירות והתובענות האישיות המתנהלות נגדו בנציבות שרות המדינה. העובדה שהוא משתמש בנשק השביתה לקידום ענייניו יש בה ללמד יותר מכל על סדרי העדיפויות שלו. הממשלה גיבשה לפני שנה בינואר 2020 הצעת מחליטים עם תקנות חירום למניעת שביתות במכבי האש. הגיע הזמן לקדם וליישם את ההחלטה".
מטעם כבאות והצלה נמסר: "אנו מנועים מלהתייחס לסיבות ולמניעים האישיים שהניעו את יו"ר ארגון העובדים אבי אנקורי להכריז על השבתה פרועה של מערך הכבאות במציאות של סגר מלא, מאות אלפי מובטלים ועסקים קורסים. כבאות והצלה תמשיך לפעול לקידום כשירות הכח המבצעי מתוך אחריות פיקודית".
"במערך כבאות והצלה משרתים מאות מפקדים וקצינים. העדויות של שני מפקדי המשמרות שלא נהגו על-פי הנחיות הנציב במלואן קלושות. כבאות והצלה לישראל תמשיך לפעול לקידום כשירות הכוח המבצעי מתוך אחריות פיקודית ודאגה לשלומם וביטחונם של הלוחמים ואזרחי המדינה".