תומר לוטן, ראש מטה מגן ישראל למאבק בנגיף הקורונה, הביע הבוקר (יום ג') אופטימיות לנוכח נתוני התחלואה המעודכנים. "אנחנו עם מקדם הדבקה של 0.95 בדיוק 10 ימים אחרי פורים. חששנו ממספר גבוה יותר בנקודה הזאת, וכשראיתי את המספר הזה היום משהו קצת נרגע אצלי", אמר לוטן בריאיון באולפן ynet.
הירידה במקדם ההדבקה אינה הנתון החיובי היחיד. מספר מוסדות החינוך הסגורים ירד ל-374 לעומת 522 לפני ימים ספורים. שיעור הבדיקות החיוביות אתמול היה 4%, מעט גבוה משלשום - אך עדיין הנתונים הנמוכים ביותר זה תקופה ארוכה.
בסך הכול, מספר המאומתים אתמול היה 3,662 מתוך כ-95 אלף בדיקות. גם במספר החולים קשה, הנתון המשמעותי ביותר כרגע, חלה ירידה - 668 חולים קשה מאושפזים כעת בבתי החולים. בנוסף, בכל אחד מחמשת הימים הקודמים מספר הנפטרים מקורונה קטן מ-20 איש ביום. זאת, לעומת יותר מ-25 נפטרים מקורונה בכל אחד מהימים הראשונים בתחילת החודש.
5 צפייה בגלריה
מקדם ההדבקה R
מקדם ההדבקה R
ירידה במקדם ההדבקה
5 צפייה בגלריה
מוסדות סגורים- על פי דיווח משרד החינוך
מוסדות סגורים- על פי דיווח משרד החינוך
ירידה בגנים ובבתי הספר הסגורים
ברקע הסרת כמעט כל ההגבלות מהמשק, אמר לוטן עוד בנוגע לחששות מאירועי פורים ההמוניים כי "היינו מצפים, בהנחה שהייתה שם התפרצות משמעותית, לראות בטווח של 10 ימים איזושהי מגמה שהולכת כלפי מעלה ודווקא ביומיים האחרונים ראינו את מקדם ההדבקה מתחיל לרדת".
- בגדול, אפשר לומר שעברנו את פורים בשלום? "נראה שכן, צריך לחכות עוד כמה ימים".
5 צפייה בגלריה
מסיבה בשוק הפשפשים
מסיבה בשוק הפשפשים
מסיבה בפורים בשוק הפשפשים בתל אביב
(צילום: איתי בלומנטל )
- אולי הגיע הזמן להפסיק להסתכל על מקדם ההדבקה? חצי מהאוכלוסייה מחוסנת, ההדבקה פחות מסכנת חיים. "אין ספק שמדד החולים הקשים הופך להיות מדד הניהול המרכזי של ישראל, הוא יכתיב החלטות מדיניות קדימה. כעת הוא נמצא בירידה, הבוקר סביב 680, בסך הכול הכיוון טוב. מקדם ההדבקה הוא מראה מצוינת למחלה, הוא אוסף את כל מה שאנחנו רוצים לדעת - השפעת מוטציות, השפעת חיסונים והתנהגות הציבור, ונותן לנו איזו תמונה בנקודת זמן טובה להגיד לנו מתי זה עולה ומתי זה יורד.
"כמות החולים הקשים תכתיב את המדיניות - הגבלות, סגרים וכו'. המקדם הוא איזשהו איתות למגמות שמתקיימות. נכון לעכשיו אין התפשטויות של ורייאנטים חדשים, אנחנו נמצאים בשליטה על הנושא הזה".
5 צפייה בגלריה
חיסונים בבית ספר אורט בלוד
חיסונים בבית ספר אורט בלוד
חיסונים בבית ספר אורט בלוד
(צילום: קובי קואנקס)
5 צפייה בגלריה
תומר לוטן
תומר לוטן
"מדד החולים הקשים הופך להיות מדד הניהול המרכזי". לוטן
(מתוך הפייסבוק)
למרות האופטימיות בכל הקשור למקדם ההדבקה במגזר הכללי, בימים האחרונים חלה עלייה בחברה הערבית לצד נתוני התחסנות שעדיין נמוכים ביחס לחברה הכללית. לוטן אמר בהתייחסו לדברים כי "זה נכון שהחברה הערבית היא אולי האתגר הגדול ביותר בנושא החיסונים, וגם היא מפוצלת בתוכה. יש לנו את מזרח ירושלים, את החברה הבדואית. אלה המקומות העיקריים שהם 'כיסי' הקושי שלנו בנושא החיסונים.
"יש לנו מרכז שליטה עיקרי בתוך מגן ישראל שעושה עבודה מאומצת מול הרשויות והציבור הערבי. בשבועיים-שלושה האחרונים חלה עלייה משמעותית בקצב ההתחסנות בחברה הערבית, אפילו עקפה את קצב ההתחסנות של החברה היהודית כתוצאה מפעילות ממוקדת של הסברה, מבצעים ועבודה עם מנהיגות מקומית".
- מה שקורה בחברה הערבית יכול להוביל להתפרצות בתחלואה? "כל אדם שלא מחוסן בישראל מדאיג אותנו. יש היום כרגע מעל מיליון איש כאלה, הם מרוכזים בעיקר בשכבות הצעירות. עיקר הקושי שלנו הוא בהשלמת הפערים בגילים 16 עד 40. בקבוצות האוכלוסייה המבוגרת כבר הגענו למספרים יפים מאוד. כל אדם מתחסן זה רווח נקי לחברה הישראלית מכל כיוון ומכל עניין. בוודאי שככל שנמצה יותר את אחוז המחוסנים בקרב המבוגרים, שולי הביטחון שלנו יגדלו".
במערכת הבריאות מביעים חשש שהפתיחה הנרחבת השבוע של נמל התעופה בן גוריון עלולה "לייבא" שוב ורייאנטים ומוטציות שיסכנו מחדש את הישגי מבצע החיסונים. "נתב"ג הוא ללא ספק העקב אכילס של המחלה הזאת, למרות ששכבות ההגנה בנתב"ג השתפרו משמעותית", אמר ראש מטה מגן ישראל לוטן. "עולם הבידודים בקרב החוזרים לארץ נמצא בשיפור, אבל ללא ספק זו נקודת החולשה שלנו.
"בנקודת הזמן הזו זה הופך לאתגר יותר גדול לאור החלטת הממשלה שהיא לגיטימית, להחזיר אלפי ישראלים לארץ במטרה להצביע. זה אתגר מאוד גדול, בעיקר בהיבט של שמירת בידודים. רתמנו את המשטרה לזה, אני מאוד מקווה שהבידודים יהיו טובים יותר. זה ממש מבצע ממוקד שהמשטרה עושה עם פקחים ייעודיים לעניין הזה. צריך לראות שזה עובד טוב ובמקביל מקדמים חקיקה של צמידים אלקטרוניים".
לוטן העריך כי מערך הבדיקות המהירות, שיסייע לבעלי עסקים לקבל לקוחות בזמן קצר, יפעל עוד לפני פסח. "אנחנו עושים עבודת מטה מאוד מאומצת כדי לאפשר הפעלה רחבה של בדיקות מהירות ולתת למשק לעבוד איתן", אמר לוטן. "בעלי מסעדה או תיאטרון ומקומות אחרים של תו ירוק יוכלו לשים בכניסה עמדות בדיקה מהירות. זה יעלה כמה עשרות שקלים וכרגע בעל העסק סופג את זה".