נזירה במיאנמר ירדה על הברכיים והתחננה בפני השוטרים ש"יחוסו על הילדים" ולא יפתחו באש לעבר מפגינים. "תירו בי ותהרגו אותי, במקום לירות בהם ולהרוג אותם", אמרה הנזירה הקתולית אן רוז נו טוואנג לשוטרים בצפון מיאנמר. תמונתה של הנזירה מתחננת בפני השוטרים החמושים כבר הפכה לאחד מסמלי המחאה במיאנמר (שרוב תושביה בודהיסטים).
בשבועות האחרונים מפגינים המוני בני אדם ברחבי מיאנמר נגד החונטה הצבאית שתפסה את השלטון. ההפיכה הצבאית התרחשה ב-1 בפברואר ומנהיגת מיאנמר - אונג סן סו צ'י, שנבחרה בבחירות דמוקרטיות - נכלאה. כשמחאת הענק החלה לצבור תאוצה, החונטה הצבאית הגבירה את השימוש בכוח: השוטרים והחיילים משתמשים באש חיה, גז מדמיע, כדורי גומי וזרנוקי מים כדי לפזר את ההפגנות ברחובות. לפחות 60 מפגינים כבר נורו למוות.

3 צפייה בגלריה
מיאנמר נזירה מתחננת בפני שוטרים הפיכה צבאית הפגנה מפגינים בעיר מייטקינה
מיאנמר נזירה מתחננת בפני שוטרים הפיכה צבאית הפגנה מפגינים בעיר מייטקינה
הנזירה מתחננת בפני השוטרים שלא יירו במפגינים
(צילום: AFP)
תמונתה של הנזירה צולמה בעיר מייטקינה, בירת מדינת המחוז קצ'ין - המדינה הצפונית ביותר במיאנמר. בקצ'ין מתנהל סכסוך ארוך שנים בין ארגונים חמושים מהקבוצה האתנית המקומית (קצ'ין) לצבא מיאנמר. רבבות ברחו מבתיהם למחנות פליטים בגלל הסכסוך.
המפגינים במייטקינה יצאו אתמול לרחובות עם קסדות ושכפ"צים מאולתרים כדי להתגונן מפני כוחות הביטחון. כשהשוטרים החמושים כיתרו את המפגינים, אן רוז ושתי נזירות נוספות ביקשו מהם שיעזבו את המקום ולא יפגעו במפגינים. "השוטרים רדפו אחריהם כדי לעצור אותם, ודאגתי לילדים", היא מספרת. "כרעתי ברך, התחננתי שלא יירו בילדים ויענו אותם, ושיירו בי ויהרגו אותי במקומם", סיפרה היום הנזירה בת ה-45.
3 צפייה בגלריה
מיאנמר הפיכה צבאית הפגנה מפגינים בעיר מייטקינה
מיאנמר הפיכה צבאית הפגנה מפגינים בעיר מייטקינה
המפגינים בעיר מייטקינה
(צילום: רויטרס)
3 צפייה בגלריה
מיאנמר הפיכה צבאית הפגנה מפגינים בעיר מייטקינה
מיאנמר הפיכה צבאית הפגנה מפגינים בעיר מייטקינה
(צילום: רויטרס)
התחנונים של אן רוז לא הועילו: השוטרים פתחו באש לעבר המפגינים שהיו מאחוריה. "הילדים נבהלו ורצו קדימה, לא יכולתי לעשות כלום אבל התפללתי לאלוהים שישמור עליהם ויעזור להם". היא ראתה גבר שנורה בראשו ונהרג, ואז הרגישה את העקצוצים של הגז המדמיע. "הרגשתי שהעולם מתמוטט. אני מאוד עצובה שזה קרה כשהתחננתי בפניהם". צוות סיוע מקומי שטיפל בפצועים אישר ל-AFP ששני גברים נורו למוות במהומות אתמול, ומותם נקבע במקום. צוות הסיוע לא קבע אם הם נהרגו מאש חיה או מירי כדורי גומי.
הנזירה אן רוז מספרת שזו לא הפעם הראשונה שהיא מבקשת מכוחות הביטחון לגלות רחמים. גם ב-28 בפברואר היא כרעה ברך וביקשה מהם שלא לירות במפגינים. "אני לא יכולה לעמוד מנגד מבלי לעשות דבר, ולראות מה קורה מול העיניים שלי בזמן שכל מיאנמר מתאבלת", היא אמרה, והדגישה שהיא חייבת להיות אמיצה "כדי לשמור על הילדים".