שעות אחרי האסון במירון, אישרה אמש (יום שישי) הממשלה במשאל טלפוני להכריז על יום ראשון הקרוב יום אבל לאומי. ביום זה יורדו דגלי המדינה לחצי התורן במבני ציבור, מחנות צה״ל ובנציגויות ישראל בחו״ל.‏ שר התרבות והספורט חילי טרופר קרא להימנע מקיום הופעות תרבות ומשחקי ספורט ביום הזה. "זה הזמן לערבות הדדית", אמר טרופר. "עלינו לכבד את זיכרון הנספים באסון הר מירון ולהפסיק את פעילויות התרבות והספורט".
עוד לפני יום ראשון, ברעננה תלו היום דגל שחור על בניין העירייה לאות הזדהות עם הקורבנות והפצועים באסון. "בעקבות האסון הנורא, הנחיתי להפעיל את כל המשאבים העירוניים כדי לסייע היכן שנדרש לנפגעים, למשפחות ולכל מי שיבקש עזרה", אמר ראש העיר רעננה חיים ברוידא. "ביום ראשון תלמידי בתי הספר בעיר יפתחו את השבוע בשיח על האסון, האבל והמשמעות שלו, וכל האירועים העירוניים ביום זה יתבטלו". גם בכפר סבא הורידו את דגל ישראל לחצי התורן בבניין העירייה, ובצפון הארץ רשויות רבות, בהן חיפה, נהריה, כרמיאל ורמת גן, הורידו גם הן את הדגלים לחצי התורן בשל האסון הכבד שהתרחש בהר מירון.
4 צפייה בגלריה
דגל ישראל חצי התורן שגרירות ישראל ב וושינגטון ארה"ב
דגל ישראל חצי התורן שגרירות ישראל ב וושינגטון ארה"ב
דגל ישראל בחצי התורן בשגרירות ישראל בוושינגטון
4 צפייה בגלריה
כפר סבא
כפר סבא
דגל ישראל ירד לחצי התורן בכפר סבא
(צילום: דוברות עיריית כפר סבא )
יום אבל לאומי הוא יום אבל או כמה ימי אבל המוכרזים במדינה באופן חד-פעמי, בעקבות אסון לאומי כלשהו. יום האבל נקבע מכוח חוק, מנהג או בהחלטה אד הוק, ובו נוהגים מנהגי אבלות ממלכתיים בעקבות מותו של מנהיג או בעקבות אסון לאומי, בין אם מדובר בהרוגים בפעולת איבה או בנספים מאירוע טבע.
בהכרזה על יום אבל לאומי נקבעים האירועים והמנהגים של יום זה, כגון הורדת דגלי הלאום לחצי התורן, וכן כי ייערכו טקסי זיכרון שונים וייסגרו מוסדות בילוי ובידור (כמו בתי קולנוע). ביום אבל לאומי יכולים תושבי המדינה לנהוג מנהגי אבלות המקובלים באותה מדינה, כגון ענידת סרטים שחורים או פרחים אדומים על דש הבגד, תליית דגלי הלאום, או הצמדת סרטים שחורים לדגלי לאום תלויים.

בעבר הוכרזו מספר ימי אבל בישראל: בעקבות מותו של הנשיא יצחק בן צבי ב-23 באפריל 1963 הוכרזו שני ימי אבל לאומי בישראל. ימי אבל הוכרזו כהזדהות גם בארגנטינה, ברפובליקה של קונגו ובקובה. כמו כן, בעקבות רצח נשיא ארצות הברית ג'ון פ. קנדי ב-22 בנובמבר 1963, הוכרזו בישראל שלושה ימי אבל לאומי.
בנוסף, לאחר מותו של ראש ממשלת ישראל לוי אשכול ב-26 בפברואר 1969 הוכרזו שני ימי אבל לאומי. גם אחרי אסון המסוקים, שבו נהרגו בתאונה אווירית 73 חיילי צה"ל, הכריז ראש הממשלה בנימין נתניהו על יום אבל לאומי.
4 צפייה בגלריה
צעקות לעבר בנימין נתניהו בהר מירון לאחר האסון
צעקות לעבר בנימין נתניהו בהר מירון לאחר האסון
נתניהו והשר אוחנה במירון
(צילום: משה מזרחי)
4 צפייה בגלריה
המוני מתפללים בהר מירון
המוני מתפללים בהר מירון
המוני בני אדם בהר מירון, שעות לפני האסון
(צילום: AFP)
ב-11 בספטמבר 2001 החליטה ממשלת ישראל, בראשות אריאל שרון, על יום אבל לאומי בעקבות הפיגועים במגדלי התאומים.
גם אחרי התרסקות טיסה 1812 של סיביריה איירליינס, מישראל לנובוסיבירסק שברוסיה, שאירעה ב-4 באוקטובר 2001 ובה נספו 78 נוסעים ואנשי צוות - הוכרז יום אבל לאומי ב-11 באוקטובר. בדצמבר 2010 הצהיר ראש הממשלה נתניהו שיכריז יום אבל לאומי בעקבות השריפה בכרמל שבה נספו 44 בני אדם, אך בסופו של דבר הדבר לא יצא לפועל.
ימי אבל נוספים הוכרזו בישראל בעקבות מותו של שמעון פרס, לשעבר ראש הממשלה ונשיא המדינה, ב-28 בספטמבר 2016, וכן גם אחרי רצח יצחק רבין והשר רחבעם זאבי.
פורסם לראשונה: 20:26, 30.04.21