עבודות שירות, קנסות של אלפי שקלים ומאסר על-תנאי – אלה העונשים שסופגים היום מתעללים בחסרי ישע. בשנים האחרונות נפסקו גזרי דין מקילים ונטולי הרתעה כאלה לגננות וסייעות בגין תקיפה במסגרות חינוך לגיל הרך. היום תעלה בכנסת הצעת חוק של ח"כ אופיר כץ שמבקשת לגזור מאסר בפועל על מי שיתעלל או יתקוף פעוטות.
העונשים הקלים יחסית גורמים לתחושות קשות בקרב המשפחות שילדיהן נפגעו. "לפני שש שנים סייעת בגן תקפה את הבן שלי", מספרת אורית, "הוא לא רצה ללכת לישון צהריים, וכדי להשכיב אותו על המזרן, שלא יקום, היא משכה לו בשיער ותלשה לו את הקוקו. הוא חזר הביתה עם קרחות. היא הואשמה בתקיפה וקיבלה קנס ומאסר על-תנאי. בושה שכך הדברים מתנהלים".
3 צפייה בגלריה
תיעוד התעללות בפעוטות בגן ילדים במרכז הארץ
תיעוד התעללות בפעוטות בגן ילדים במרכז הארץ
תיעוד התעללות בפעוטות בגן ילדים במרכז הארץ
"אתה נשאר חסר אונים, זה אי-צדק לא נורמלי", מוסיף מאיר, שבנו הותקף לפני כשלוש שנים. "שלוש הסייעות בגן הואשמו ב-30 סעיפים של תקיפה על כך שפגעו יחד בילדים, אולם רק שתיים מהן קיבלו מאסר בפועל. למדינה לא אכפת מהילדים. זה מייאש, פוגע ברמות שלא ניתן לתאר. אנשים נכנסים לכלא על הרבה פחות".
היום, כאמור, צפויה לעלות במליאת הכנסת הצעת חוק של ח"כ אופיר כץ, שאמורה לשנות את המציאות הזו ולקבוע מאסר בפועל למתעללים בחסרי ישע. "עם חשיפת פרשת כרמל מעודה בדקתי את גזרי הדין בתחום ונחרדתי", אומר כץ. "מצאתי עונשים כמו קנסות, עבודות שירות או מאסר על-תנאי. הצעת החוק קובעת עונש מינימום של מאסר בפועל. מי שיתעלל או יתקוף פעוט יישב בכלא. יצירת ההרתעה הכרחית למיגור התופעה. במשך שנה וחצי אני וההורים נאבקים על מנת להעביר את החוק. הסבל שהם נאלצים לעבור הוא קורע לב ואסור להישאר אדישים אליו. חובתנו למנוע את המקרה הבא ולהביא צדק לילדים".
3 צפייה בגלריה
ח"כ אופיר כץ
ח"כ אופיר כץ
"יצירת ההרתעה הכרחית למיגור התופעה". ח"כ כץ
יוסי חברה, ממטה המאבק נגד התעללות בגיל הרך: "החוק להחמרת ענישה עם מתעללות הוא צעד נוסף להרתעה ומיגור תופעת ההתעללות בגני הילדים. מדי יום אנחנו נחשפים במטה לעוד ועוד מקרים של התעללות והתחושה היא שהן לא מפחדות משום דבר. אנחנו פה כדי להיות הפה של הילדים שלנו ולשים לכך סוף. בימים האחרונים הפעלנו לחץ בכל דרך אפשרית על הח"כים והשרים שמצביעים במליאה, הם קיבלו מאות הודעות מהמטה ומהורים לילדים שנפגעו. אנחנו מקווים שכל מי שענה שיתמוך יעמוד בהבטחתו ויצביע בעד החוק שמקדם ח"כ אופיר כץ ושכל הח"כים יוכיחו לכולנו שהם בעד הילדים".