ממשלת איחוד האמירויות הודיעה היום (שבת) שתעניק אזרחות לזרים שעוסקים בתחומים מסוימים, בהתאם לקריטריונים שייקבעו מראש. מדובר בצעד נדיר באזור המפרץ: אזרחות באחת ממדינות האזור מאפשרת זכויות סוציאליות רבות וסיוע בשוק העבודה. כדי להגן על הזכויות האלה מדינות המפרץ מאפשרות לזרים להתאזרח רק לעיתים רחוקות. החלטת הממשלה נועדה לחזק את כלכלת האמירויות - שגם היא נפגעה בעקבות מגפת הקורונה.
2 צפייה בגלריה
"למשוך מוחות מבריקים לקהילה האמירתית"
"למשוך מוחות מבריקים לקהילה האמירתית"
"למשוך מוחות מבריקים לקהילה האמירתית"
(צילום: AP)
שליט דובאי וראש ממשלת איחוד האמירויות, שייח מוחמד בן ראשד אל מכתום, הודיע כי חוק האזרחות באמירויות יתוקן. בעקבות הרפורמה יוכלו "משקיעים, בעלי כישורים מיוחדים ובעלי מקצועות כמו מדענים, רופאים, מהנדסים, אמנים וסופרים" להגיש בקשה לאזרחות - להם ולבני משפחותיהם.
"הקבינט של איחוד האמירויות, בתי המשפט המקומיים והמועצות החוקתיות יגישו את מועמדותם של הזכאים לאזרחות במסגרת קריטריון ברור שייקבע לכל קטגוריה", אמר שייח מוחמד. "החוק יאפשר לקבל דרכון של איחוד האמירויות ולשמור על האזרחות הקיימת". ממשלת האמירויות ציינה שהתיקון לחוק האזרחות "נועד להוקיר את הכישרונות והמיומנויות באיחוד האמירויות ולמשוך עוד מוחות מבריקים לקהילה האמירתית".
2 צפייה בגלריה
ערב השנה החדשה בדובאי
ערב השנה החדשה בדובאי
ערב השנה החדשה בדובאי
(צילום: רויטרס)
באיחוד האמירויות גרים יותר מ-9 מיליון איש. רק עשירית מהם אזרחי האמירויות, והרוב המכריע של התושבים הם מהגרי עבודה זרים - בעיקר מדרום אסיה, חלקם כבר דור שני או שלישי באמירויות.
מספר אנשי העסקים הזרים שגרים באמירויות - שחתמה בספטמבר על הסכם נורמליזציה עם ישראל - עולה בהדרגה. הם נהנים ממדיניות מסים שנחשבת נוחה יחסית, מקידום של פרויקטים גדולים בתחום התשתיות ומאטרקציות תיירותיות רבות.
בנובמבר הודיעה איחוד האמירויות שהיא מתכננת לבצע שינויים בחלק מהחוקים האיסלאמיים שחלים על תושביה. הרפורמות כוללות הכרה בבני זוג שאינם נשואים, החמרת הענישה על רצח "על כבוד המשפחה" והסרת חלק מההגבלות על צריכת אלכוהול ומכירתו.