דונלד טראמפ הטיל הערב (יום ד') וטו על החוק שקובע את התקציב השנתי של משרד ההגנה, למרות התמיכה הגדולה בחוק בקונגרס. בעקבות הטלת הוטו על חוק התקציב (בגובה 740 מיליארד דולר) ייתכן שהתקציב לא יעוגן בחוק לראשונה מזה קרוב ל-60 שנה.
3 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ
דונלד טראמפ
(צילום: ABACAPRESS)
טראמפ הודיע שהוא מטיל וטו על חוק ההסמכה השנתי לביטחון לאומי לשנת 2021, מכיוון שלדבריו החוק אינו כולל "צעדים קריטיים לביטחון הלאומי", וסעיפים "שלא מכבדים את הווטרנים ואת ההיסטוריה הצבאית שלנו". בהודעה לבית הנבחרים אמר הנשיא היוצא שחוק תקציב הביטחון "מנוגד למאמצים של הממשל שלי להציב את אמריקה בראש סדר העדיפויות של הביטחון הלאומי ומדיניות החוץ שלנו. זו 'מתנה' לסין ולרוסיה".
טראמפ התנגד בין השאר לתיקונים בחוק שמגבילים את נסיגת הכוחות מאפגניסטן ומאירופה, ולשינוי שמות בסיסים שקרויים על שמם של מנהיגים בצבא הקונפדרציה. הוא איים להטיל וטו על חוק תקציב הביטחון אם הקונגרס לא יבטל את סעיף 230 בחוק הגנת התקשורת. הסעיף פוטר את הרשתות החברתיות - שלדבריו מוטות נגדו - מאחריות על תכנים שמתפרסמים אצלן. "הכישלון שלכם לבטל את סעיף 230 – שמסוכן מאוד לביטחון הלאומי – יהפוך את עבודת המודיעין שלנו לכמעט בלתי אפשרית. כולם ידעו מה אנחנו עושים בכל רגע", אמר הנשיא היוצא למחוקקים.
3 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ומלניה טראמפ ביקור חיילים בעיראק
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ומלניה טראמפ ביקור חיילים בעיראק
(צילום: רויטרס)
טראמפ איים לאחרונה שיטיל וטו על החוק, ומימש את האיום למרות התמיכה הדו מפלגתית בחוק בקונגרס. ייתכן שזו תהיה הפעם הראשונה בכהונת טראמפ שבה שני בתי הקונגרס יצביעו על ביטול וטו של הנשיא, שיעזוב את הבית הלבן ב-20 בינואר.
כדי לבטל וטו של הנשיא דרוש אישור של שני שלישים בשני בתי הקונגרס - בית הנבחרים והסנאט. עד כה הטיל טראמפ וטו על שמונה חוקים, והמחוקקים שקידמו אותם לא גייסו מספיק מצביעים כדי לבטל את הווטו. עם זאת, חוק תקציב הביטחון אושר בשני הבתים ברוב של יותר משני שלישים, ולכן ההערכה היא שטראמפ עלול להפסיד בהצבעה.
3 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ מבקר חיילים אמריקנים ב אפגניסטן
דונלד טראמפ מבקר חיילים אמריקנים ב אפגניסטן
(צילום: רויטרס)
חוק תקציב הביטחון אושר החודש בסנאט ברוב של 84 מול 13, ובבית הנבחרים ברוב של 335 מול 78. יועציו של טראמפ קראו לו לא להטיל וטו, לאור הסיכוי הקטן שלו לבטל את החוק. טראמפ צריך כעת לשכנע את המחוקקים לנסח חוק חדש, אחרי קרוב לשנה של עבודה שבה ניסחו חוק שכולל כ-4,500 עמודים.
המחוקקים בקונגרס מתגאים בכך שתקציב הביטחון מעוגן בחוק משנת 1961, ואומרים שהדבר משקף את התמיכה שלהם בצבא האמריקני. חוק התקציב לשנת 2021 כולל בין השאר העלאה של 3% בשכר החיילים בשידור סדיר.