1 צפייה בגלריה
תמונות השנה של רויטרס 2020 הנסיך הארי ורעייתו מייגן מרקל מגיעים ל טקס ב לונדון 5 מרץ
תמונות השנה של רויטרס 2020 הנסיך הארי ורעייתו מייגן מרקל מגיעים ל טקס ב לונדון 5 מרץ
הנסיך הארי ומייגן מרקל
(צילום: רויטרס)
הכל קורה במשפחות הכי טובות. אבל מה קורה כשלכל אחד מבני המשפחה הכי טובה יש יועצי תקשורת הנחושים להגן עליו בגופם מפני הדיו השחור של הצהובונים? לא צריך להמר על תשובה - אפשר פשוט להתבונן על הטלטלה התקשורתית העזה שעוברת בימים אלה משפחת המלוכה הבריטית.
הנסיך הארי ורעייתו, הדוכסית מייגן, פרשו ממוסד הכתר ומתפקידיהם הרשמיים בארמון המלוכה. את מצנח הפרישה צפויה לספק להם חברתם הקרובה, מלכת הטוק-שואו אופרה ווינפרי, בראיון עומק ראשון שיפרוס את גרסתם של השניים למהלך הדרמטי. הריאיון, שישודר הלילה (בין ראשון לשני), מקפיץ על הרגליים האחוריות את יועצי התקשורת המבוהלים של הארמון, שרואים בכל ראיון מטען נפץ תדמיתי שעשוי להתפוצץ בעיצומו של טקס תה המנחה היומי של המלכה.
ההחלטה הייתה לקחת שליטה על הנרטיב - במקום לתת להארי ומייגן לשטוח את גרסתם לסיפור ללא תגובה, הארמון הזניק את חבריו הבכירים לצורך שידור ספיישל מיוחד לרגל האירוע האזוטרי "יום הזיכרון לאימפריה שהיינו פעם". המלכה תנאם, וויליאם האהוב יתרום מילים משלו, קייט תפזר את הסטאר-קווליטי המלכותי שלה. המועד שבו יתקיים הספיישל המלכותי מרתק יותר מהנאום הצפוי של המלכה: שעות בודדות לפני שידור הריאיון של הארי ומייגן. מלכה, אבל לפניכם.
ההיסטוריה חוזרת על עצמה בממד אחד לפחות - הפרנויה של יועצי התקשורת של הארמון. הניסיון להסתיר מהציבור את העובדה שמשפחת המלוכה אינה משפחה אידילית, יוצר את האפקט ההפוך
עשורים ארוכים שמשפחת המלוכה מנסה לפענח את הדרך לעבוד עם כלי התקשורת. הניסיון הראשון המהותי היה ב-1969, כשצוות של רשת BBC קיבל גישה תקדימית לארמון והוזמן לצלם במשך שנה שלמה סרט תיעודי על משפחתה הצעירה של אליזבת. הסרט, "משפחת המלוכה", היה כישלון כה גדול, שעותקיו הושמדו אחרי שידורו הבודד ומשפחת המלוכה אסרה על שידורו שוב.
אחר כך באה הנסיכה דיאנה, שהייתה מקור השראה והדלפות לכלי התקשורת, אך גם קורבן שלהם. לא מפתיע שהנסיך הארי מסביר בראיון לווינפרי כי הסיבה לפרישתו ממוסד הכתר היא "לא רציתי שההיסטוריה תחזור על עצמה". הארי חשש כי כלי התקשורת הבריטיים, הידועים בכישורי נשיכה של פיטבול מורעב, יהפכו את מייגן לקורבן הבא שלהם, אחרי אימו המנוחה.
אבל ההיסטוריה חוזרת על עצמה בממד אחד לפחות - הפרנויה של יועצי התקשורת של הארמון. הניסיון להסתיר מהציבור את העובדה שמשפחת המלוכה אינה משפחה אידילית, יוצר את האפקט ההפוך. בכל פעם שבן המשפחה מתגלה כבשר ודם, העולם מציץ אל משפחת המלוכה מבעד לאותה פריזמה של יועצי התדמית של הארמון. אסור להם להיתפס בקלקלתם, אסור שנדע כי גם במשפחה הזאת יש מריבה בין הגיסות, אסור שנחשוב כי בעורקים שלהם לא זורם דם כחול.
דיווח מקזבלנקה, מרוקודיווח מקזבלנקה, מרוקוצילום: יניב חלילי
דווקא הניסיון להיתלות באילן הגבוה ביותר, מתגלה פעם אחר פעם כבדיחה גרועה. אם מוסד הכתר היה מיטיב לגלות הבנה לרצון האנושי של הארי להציב את אשתו בראש סדר העדיפויות שלו - ארמון המלוכה היה יכול להרוויח שני שגרירים עולמיים מצוינים. אבל במוסד העדיפו להיצמד לחוקי פרוטוקול מיושנים, למסורת ולמורשת.
עתה עושים הארי ומייגן את הדבר המתבקש ביותר מאז עזיבתם את המוסד: תיקון תדמית. שאר בני משפחתם יכולים רק להתבונן בקנאה. המשך, מן הסתם, עוד יבוא.
  • יניב חלילי הוא עיתונאי "ידיעות אחרונות"
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com