3 צפייה בגלריה
גדעון סער בכנס 25 שנה לסניגוריה הציבורית
גדעון סער בכנס 25 שנה לסניגוריה הציבורית
סער בכנס לציון 25 שנה לסנגוריה הציבורית
(צילום: מוטי קמחי)
שר המשפטים גדעון סער יכנס בשבוע הבא לראשונה את הוועדה שהוקמה כדי לחוקק את חוק יסוד: החקיקה, שאמור להסדיר את היחסים וכללי המשחק בין הכנסת והממשלה, לבין בית המשפט העליון.
היום (רביעי) הודיע סער כי חברי הוועדה שהוא יעמוד בראשה יכללו גם את השרה איילת שקד, פרופ׳ סוזי נבות, השרה קארין אלהרר, ח"כ פרופ׳ יוסי שיין, פרופ' מרדכי קרמניצר, ח״כ איתן גינזבורג, ונציג מטעם מפלגת רע״מ שטרם נקבע.
3 צפייה בגלריה
איילת שקד
איילת שקד
איילת שקד
3 צפייה בגלריה
איתן גינזבורג באולפן ynet
איתן גינזבורג באולפן ynet
איתן גינזבורג
(צילום: משה מזרחי)
החוק, שלא ניתן היה לחוקק אותו עד כה בשל אי הסכמות תהומיות בין סיעות הכנסת ובין הכנסת לבית המשפט העליון, אמור להיות אחד מדגליו של סער. החוק יקבע לראשונה את סמכות בית המשפט העליון לבטל חוקים של הכנסת, אך יקבע שביטול כזה יהיה רק בהרכב מורחב של שופטי בית המשפט העליון וברוב מיוחס. כן יקבע החוק את "פסקת ההתגברות" - רוב הח"כים שהכנסת תצטרך לגייס כדי להתגבר על הפסילה של בית המשפט.
היום בית המשפט מבטל חוקים מכוח הפסיקה שהחלה בתקופת אהרון ברק והמהפכה החוקתית, אך כעת מבקש סער בין היתר לקבוע זאת לראשונה בחוק וכן לחוקק בנוסף פסקת התגברות.
בקווי היסוד של הממשלה נקבע כי "תוקם ועדה שתורכב מנציגי כל מפלגות הקואליציה בראשות שר המשפטים מתוך מטרה להסדיר את היחסים בין הרשות המחוקקת לרשות השופטת ולחוקק את חוק יסוד: החקיקה".
סער אמר כי הגעה להסכמה פוליטית בעניין חוק יסוד: החקיקה היא משימה מאוד מאתגרת, בלשון המעטה. "יחד עם זאת - זהו השירות הגדול ביותר שניתן לעשות לדמוקרטיה הישראלית. היעדרו של חוק יסוד: החקיקה במדינה בת 73 שנים מנציח מציאות בה כללי המשחק החוקתיים בין הרשויות אינם קבועים וברורים וחותר תחת אמון הציבור ברשות המחוקקת והשופטת גם יחד. אעשה מאמץ תחילה למפות את ההסכמות והמחלוקות ולנסות להתגבר על האחרונות, בניסיון להתקדם לגיבוש עקרונות מוסכמים לחקיקה".