המשנה למנכ"ל משרד הבריאות לשעבר, פרופסור איתמר גרוטו, אמר היום (שני) בריאיון לאולפן ynet כי לא ניתן למנוע לגמרי ממוטציה חדשה להיכנס לישראל, אלא רק לעכב אותה. גרוטו גם קרא לשקול לחזור לתו הירוק, מה שלדבריו עשוי לעודד אנשים להתחסן.
-הקבינט אתמול החליט לא להחליט וקבע שלא תהיינה הגבלות נוספות. מה דעתך? "לדעתי הגישה כרגע נכונה. אני חושב שאנחנו לא במצב של הממשלה הקודמת בתחילת המשבר, כי יש לנו מידע יותר טוב על המחלה, ומידע שהמסכות עובדות ושהחיסונים עובדים. אז עם כל הדברים האלה קל יותר להתמודד וצריך ללכת בצורה מאוד מתונה. אני מקווה שהממשלה תעסוק בדברים אחרים במשרד הבריאות שמטרידים אותי".
1 צפייה בגלריה
איתמר גרוטו
איתמר גרוטו
"הגישה כרגע נכונה". איתמר גרוטו
(צילום: שמוליק דודפור)



-אנחנו שומעים על הדבקות מזן הדלתא, אולי צריך לחשוב על החזרת המסכות בכל מקום? "בנתונים האחרונים יש ירידה בהערכה שהוא יותר מדבק. הוא יותר מדבק מהזן המקורי אין ספק, אבל עם זאת צריך לזכור שגם בזן המקורי אנשים נדבקו לפעמים במגע של דקה או שנייה, אני לא חושב שיש פה שינוי. גם אני וגם משרד הבריאות תמיד טענו שאפשר להידבק באוויר הפתוח, הסיכון הוא נמוך ואם יש הרבה מחוסנים ויודעים לנהל את זה כמו שצריך, כמו שניהלו את זה עד עכשיו, אני חושב שזה בסך הכל בסדר".
גרוטו אמר כי באצטדיונים ואירועי תרבות פתוחים הוא עדיין לא חושב שיש לשים מסכה. "אולי במקומות מאוד קיצוניים כמו הופעה אז כן, אבל לא ללכת ברחוב עם מסכות ולפחד משוטרים שיעצרו אותנו", אמר.

הוא התייחס גם לנושא נתב"ג, שרק לאחרונה שוב התגלתה בו פרצה ואלפי אנשים נכנסו לישראל מבלי שנבדקו. "שדות תעופה וכניסות יבשתיות הם נקודות תורפה בכל מקום בעולם. אם כולם היו סוגרים את שעריהם אף אחד לא היה חולה, והמגפה לא הייתה יוצאת מסין", אמר גרוטו. "אבל אף מדינה במערב לא באמת סגרה את שדה התעופה וגם אצלנו לא סגרנו. צריך לנקוט באמצעי זהירות תוך הבנה שאי אפשר לעצור הרמטית, אם יש וריאנט חדש הוא יצליח להיכנס אבל אפשר אולי לעכב, להתכונן ולהיערך".
-אז ישראל לא יכולה להפוך לאוסטרליה בשלב הזה. "לא הגדרנו פה יעד של אוסטרליה, לדעתי בצדק. באוסטרליה יש מדיניות קשוחה ודומה למה שקורה בדרום מזרח אסיה, הם נדבקו בהתנהגות הסינית והיפנית. אבל רואים הבדלי תרבויות וזה משחק תפקיד בהתייחסות למחלה הזאת".
גרוטו טען שהתו הירוק הוא כלי בארסנל שבהחלט ניתן לשוב ולהשתמש בו. "אני חושב שהנקודה של השימוש בו הוא לא לעודד התחסנות אלא לוודא שבמקומות מסוימים יש רק מחוסנים וזו המטרה העיקרית שלו, ועל הדרך זה יעודד צעירים להתחסן".
"כרגע נכון לקרוא להתחסן כדי לעזור לכולנו לצמצם את הסיכוי להדבקה כי ככל שנחסן יותר אנשים מצבנו יהיה טוב יותר", הוסיף המשנה למנכ"ל משרד הבריאות לשעבר. "מבוגרים שלא התחסנו - עכשיו זה הזמן, כי חיסון של מבוגר אחד שווה לחיסון של עשרה ילדים מבחינת האפקט האפידמיולוגי".