מגעים בין משרד העלייה למשרד הבריאות להחריג טיסת עולים מאתיופיה: שרת העלייה והקליטה פנינה תמנו-שטה שוחחה אתמול (שלישי) עם סגן שר הבריאות יואב קיש וטענה כי אין סכנה לאשר את כניסת העולים, שהיו אמורים להגיע ביום שישי במסגרת מבצע "צור ישראל", משום שהם מועברים למלוניות בידוד על ידי משרדה. ככל הנראה, מסתמן כי 330 העולים יגיעו ביום רביעי הבא גם אם נתב"ג יישאר סגור.
לדברי תמנו-שטה, העולים נמצאים תחת זכוכית מגדלת של משרד העלייה והקליטה. הם מגיעים בטיסה ייעודית, מייד עם הירידה מהמטוס מועברים לאוטובוסים שלוקחים אותם למלונית בידוד, הם לא עוברים בטרמינל ולטענתה לא מסכנים אף ישראלי.
3 צפייה בגלריה
פנינה תמנו שטה נמצאת באתיופיה בזמן ההצבעה על פיזור הכנסת
פנינה תמנו שטה נמצאת באתיופיה בזמן ההצבעה על פיזור הכנסת
פנינה תמנו שטה בביקור באתיופיה, דצמבר
(צילום: נתן וייל)
3 צפייה בגלריה
יואב קיש
יואב קיש
חושש מאיפה ואיפה. יואב קיש
(צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת )
שרת הבריאות התנגדה לסגור את נמל התעופה כבר בתחילת השבוע בהצבעה בנושא ומייד לאחר מכן ניסתה ליצור מתווה שיחריג קבוצות של עולים שמגיעים באופן מבוקר ובליווי הרשויות. עם זאת, בקשתה נדחתה.
קיש הציג את עמדת משרד הבריאות ואמר כי במשרד הבריאות לא רוצים שייראה כאילו עושים איפה ואיפה וכי אישור טיסת עולים אחת עלולה לגרום לפתח לבקשות נוספות. מלשכתו נמסר כי טרם התקבלה החלטה והדברים הועברו לטיפול הגורמים המקצועיים בשני המשרדים.
בשיחות הסגורות שהתקיימו אתמול דנו בהעלאת הקבוצה שהייתה צריכה להגיע מאתיופיה ביום שישי הקרוב בלבד. שתי הטיסות הנוספות והאחרונות במבצע "צור ישראל", שנועד להעלות ארצה 2,000 עולים ממחנות הממתינים באדיס אבבה וגונדר, ייאלצו להידחות עד לקביעת מועד אחר, בהתאם לפתיחת נתב"ג מחדש. בתכנון המקורי טיסות אלה היו צריכות להגיע לישראל עד 16 בפברואר ועליהן כ-500 עולים נוספים, אך כרגע, כאמור, הן בהמתנה.
3 צפייה בגלריה
בנימין ושרה נתניהו
בנימין ושרה נתניהו
נתניהו מקבל את פני העולים הראשונים במבצע "צור ישראל"
(צילום: עמוס בן גרשום לע"מ)
מוקדם יותר אתמול, מטה המאבק להעלאת יהודי אתיופיה פנה במכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו בקריאה לחזור מההחלטה לסגור את שערי המדינה לעליית הממתינים באתיופיה שהיו צפויים לעלות ביום שישי הקרוב.
"אנו מבינים את הצורך הדחוף להילחם בנגיף, אך אסור לנו לשכוח את הערכים שעליהם מושתת המדינה - דאגה לכל יהודי, באשר הוא. גם בימיה הראשונים של המדינה, כאשר מצבה הכלכלי של המדינה היה בכי רע, לא עצרו את העלייה", כתבו. "כל עיכוב של העלייה מסכן את חייהם של העולים. התחלואה הנמוכה באתיופיה והעובדה שהעולים מועברים עם הגעתם ארצה למתקן בידוד לשבועיים, מאפשרים את המשך העלייה. העלו אותם עכשיו - לפני שיהיה מאוחר מדי!", הוסיפו.