מוסלמים עם מסכות החלו היום (ד') את החאג' במכה, והקיפו את האתר הקדוש ביותר לאיסלאם תוך שמירה על מרחק זה מזה. העלייה לרגל השנה היא הקטנה ביותר בהיסטוריה המודרנית, כאשר המארחים הסעודים שואפים למנוע התפרצות של נגיף הקורונה.
עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ
7 צפייה בגלריה
עלייה לרגל חאג' חג' מכה סעודיה
עלייה לרגל חאג' חג' מכה סעודיה
רק 10,000 ישתתפו. החאג' במכה החל
(צילום: AP)
החאג' הוא אחד מחמשת עמודי האיסלאם, וכל מוסלמי הכשיר לכך בגופו נדרש להשתתף בו לפחות פעם אחת בחייו. במהלך חמשת ימי העלייה לרגל מקיפים מוסלמים את הכעבה ומשתתפים בטקסים שמטרתם לטהר את הנפש, לכפר על חטאי העבר, לקרב אותם אל האל ולקדם ענווה ואחדות.
בדרך כלל, החאג' הוא אחד המפגשים הדתיים הגדולים בעולם. בשנה שעברה, למשל, עלו לרגל כ-2.5 מיליון מוסלמים מרחבי העולם. השנה ישתתפו בטקס רק 10,000 איש שמתגוררים בממלכה. גם על כתבים זרים נאסר להגיע השנה לחאג', שלרוב מסוקר בהרחבה בעולם.
7 צפייה בגלריה
עלייה לרגל חאג' חג' מכה סעודיה
עלייה לרגל חאג' חג' מכה סעודיה
העלייה לרגל הקטנה בהיסטוריה המודרנית. היום (למעלה) ובשנה שעברה
(צילום: AFP)
העולים לרגל הובאו בקבוצות קטנות, והלכו בשבילים המסומנים על הרצפה, בניגוד ל"ים האנושי" הרגיל שחג סביב האבן בימי החאג'. "זו תחושה שאי אפשר לתאר", אמר מוחמד איברהים, חשמלאי מצרי בן 43 שהיה בין עולי הרגל השנה. "זה מרגיש כמו חלום", סיפר איברהים, אב לשלושה המתגורר בעיר מדינה הסמוכה, לפני שנכנס למסגד.
הטוואף – הקפה של הכעבה שבע פעמים נגד כיוון השעון – הושלם ב"זמן שיא", אמר גורם ביטחוני. לאחר מכן נסעו עולי הרגל למינה, באזור אחר של מכה, שם יעבירו את הלילה. מינה שוכן בעמק צר מוקף הרים סלעיים, והופך כל שנה למאהל עצום לצליינים. מחר יטפסו מתפללים על הר ערפאת, המכונה גם "הר הרחמים", שם יתפללו במשך שעות. כשיירדו משם הם יאספו אבנים לצורך טקס "סקילת השטן".

ערכת אבנים לסקילה וחומרי חיטוי

כדי להראות שהצעדים המחמירים שלו פועלים, משרד הבריאות הסעודי דיווח על אפס מקרים של קורונה במקומות הקדושים היום, אם כי דווח על 122 מקרים במכה. כל עולי הרגל עברו בדיקות קורונה והם נדרשים לעטות מסכות ולשמור על מרחק זה מזה במהלך הפולחן, שיימשך חמישה ימים בעיר הקדושה מכה וסביבתה.
7 צפייה בגלריה
עלייה לרגל חאג' חג' מכה סעודיה
עלייה לרגל חאג' חג' מכה סעודיה
אסור לגעת. גדר סביב הכעבה
(צילום: AFP)
עולי הרגל אמרו שקיבלו "איחראם", בגד החאג' הלבן המסורתי, עשוי מחומר עמיד לחיידקים. חום גופם של אלה שנבחרו לקחת חלק בטקס נבדק והם הוכנסו לבידוד כשהגיעו למכה בסוף השבוע. בטלוויזיה הסעודית הראו עובדי בריאות מחטאים את מזוודותיהם, וכמה מעולי הרגל דיווחו שקיבלו צמידים אלקטרוניים כדי לאפשר לרשויות לפקח על מקום הימצאם.
עובדים אוחזים במטאטאים ובכלי חיטוי נראו מנקים את האזור סביב הכעבה. עובד אחד השתמש בידיו החשופות כדי למרוח בושם על הקיר החיצוני. הרשויות גידרו את הכעבה השנה ואמרו שיאסרו על העולים לרגל לגעת בה, כדי להקטין את סיכויי ההידבקות.
7 צפייה בגלריה
עלייה לרגל חאג' חג' מכה סעודיה
עלייה לרגל חאג' חג' מכה סעודיה
שומרים מרחק. שבילים סומנו מראש על הרצפה
(צילום: AFP)
הרשויות הסעודיות הודיעו גם על הקמת מתקני בריאות מרובים, מרפאות ניידות והצבת אמבולנסים שישרתו את עולי הרגל במידת הצורך. חאלד בן-קראר אל-חרבי, האחראי על ביטחון הציבור בסעודיה, אמר כי "אין שום חששות הקשורים לביטחון בעלייה לרגל". הוא הוסיף שמספר הצליינים צומצם כדי להגן עליהם מהמגפה.
בהתחלה אמרו הרשויות שיאפשרו רק לכאלף בני אדם השוהים בממלכה להשתתף בעלייה לרגל, אולם דיווחים בתקשורת המקומית טוענים כי עד 10,000 איש יורשו לקחת חלק. כ-70% מהעולים לרגל הם זרים המתגוררים בממלכה, והשאר הם אזרחי סעודיה.
7 צפייה בגלריה
עלייה לרגל חאג' חג' מכה סעודיה
עלייה לרגל חאג' חג' מכה סעודיה
אחרי החאג' - כולם לבידוד
(צילום: EPA)
העולים לרגל קיבלו מראש ערכות הכוללות אבנים לטקס הסקילה, חומרי חיטוי, מסכות ושטיח לתפילה. כל המשתתפים יצטרכו להיכנס לבידוד אחרי החאג'. קרוב ל-270 אלף בני אדם נדבקו עד כה בקורונה בסעודיה, באחד ממקודי ההתפרצות הגדולים במזרח התיכון.
המנהיג העליון של איראן, האייתוללה עלי חמינאי, צייץ היום כי המוסלמים חשים "צער ויגון" על שהם נמצאים רחוק מהכעבה. "לבבות מרגישים בודדים בגלל הבידוד של הכעבא", הוא כתב.
הרשויות בסעודיה מסרו כי תושבי הממלכה הזרים שהגיעו מכ-160 מדינות התמודדו בתהליך בחירה מקוון על הזכות להשתתף, אך לא נאמר כמה אנשים הגישו מועמדות. חלק מהפונים המאוכזבים התלוננו כי לא הוסבר בבירור איך התנהלה ההגרלה הממשלתית וכי לא ניתנה סיבה לדחייתם. אולם שר החאג', מוחמד בנטן, התעקש כי התהליך היה שקוף ואמר כי "גורמים בריאותיים" היו הבסיס לבחירה.