היום מלאו 73 שנה להחלטת עצרת האומות המאוחדות (האו"ם) על סיום המנדט הבריטי והקמת שתי מדינות עצמאיות בארץ ישראל – מדינה יהודית ומדינה ערבית (תוכנית החלוקה). עוד נקבע כי ירושלים וסביבתה יוכרזו שטח תחת פיקוח בינלאומי. ההחלטה התבססה על המלצות חברי "הוועדה המיוחדת של האו"ם לענייני ארץ ישראל" (ועדת אונסקו"פ) אשר מסקנותיה הוגשו לאו"ם, ב-31‬ באוגוסט 1947.
2 צפייה בגלריה
חגיגות ליד קולנוע מוגרבי בתל אביב, כ"ט בנובמבר 1947
חגיגות ליד קולנוע מוגרבי בתל אביב, כ"ט בנובמבר 1947
חגיגות ליד קולנוע מוגרבי בתל אביב, כ"ט בנובמבר 1947
(צילום: HANS PINN לע״מ)
2 צפייה בגלריה
שער ידיעות אחרונות: מדינה עברית
שער ידיעות אחרונות: מדינה עברית
שער ידיעות אחרונות: מדינה עברית
(מתוך ארכיון "ידיעות אחרונות")
בעד אישור התוכנית הצביעו 33 מדינות, ‭ 13‬מדינות הצביעו נגדה ו-‭10‬ מדינות נמנעו מנקיטת עמדה. בהחלטת האו"ם נקבע כי המנדט הבריטי יסתיים עד 1 במאי ‭ ,1948‬וכי בריטניה תשלים את פינוי כוחותיה מארץ ישראל בתוך שלושה חודשים לאחר מכן. ההחלטה הייתה רבת-משמעות בתולדותיו של העם היהודי, אחרי ‭ 2,000‬ שנות גלות, תקום מדינה יהודית בארץ ישראל, תוך קביעת לוחות זמנים לביצוע.
ההצבעה באו"ם הועברה בשידור חי ברדיו, ותוצאותיה התקבלו ביישוב היהודי בארץ ישראל בהתלהבות רבה. ההמונים יצאו אל רחובות הערים ורקדו בשמחה על ההחלטה שמשמעותה הקמת מדינה יהודית.
השנה יש חשיבות מיוחדת להחלטה, על רקע הסכמי אברהם שנחתמו עם איחוד האמירויות ובחריין בנוסף להסכם הנורמליזציה עם סודאן, שמסמלים את הקריסה הסופית של חומת החרם נגד ישראל במדינות ערב ואת קבלתה של מדינת ישראל כמדינה לגיטימית באזור.
כמדי שנה, הפלסטינים מגישים לאו"ם שורת החלטות פרו-פלסטיניות, בין היתר בנושאי הפליטים הפלסטינים וחידוש מנגנוני האו"ם שעוסקים בסכסוך, אך בשנים האחרונות נשחקה התמיכה הרחבה שנהנתה ממנה במשך שנים המשלחת הפלסטינית, בין היתר בקרב מדינות אירופה. ביום שלישי יציין האו"ם את "יום הסולידריות עם העם הפלסטיני" במסגרת אירוע וירטואלי של הפלסטינים ובהשתתפות מדינות ערביות ונוספות.
נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין התייחס אמש ליום ההיסטורי בפוסט שפרסם בחשבון הפייסבוק שלו שאליו צירף תמונה שלו ושל חברתו דאז נילי חוגגים את כ"ט בנובמבר באותו לילה היסטורי: "כ"ט בנובמבר הוא מועד שתמיד ממלא אותי בתחושת חגיגיות, לא משנה כמה שנים חלפו מאותו לילה גורלי והיסטורי. גם השנה, בינות לימי מגפה טרופים, אני עדיין חש באותו הרעד מול הפלא הגדול הקרוי מדינת ישראל. הייתי ילד כשזכיתי לראות את דגל מדינת ישראל עולה אל ראש התורן בפעם הראשונה בהיסטוריה של העם היהודי ואני יודע גם היום, שהנס שהוא מדינת ישראל אינו מובן מאליו".