כך נראות שנים של הזנחה בתחום החינוך לגיל הרך: סייעת שהורשעה בהתעללות בקטינים עובדת במשך יותר מעשור בגן פרטי בראש העין. אם זה לא מספיק, אותו גן קיבל לאחרונה אישור ראשוני להפעלת מעון יום ממשרד העבודה והרווחה.
"בהיותה מטפלת במעון מפוקח בקבוצת תינוקות שגילם עד שנתיים, קטינים בסיכון גבוה בשל עיכוב התפתחותי או בשל בעיות קשב וריכוז, נהגה הנאשמת להתעלל בקטינים ואף לתקוף אותם בהיותה אחראית עליהם", כך נכתב בגזר הדין שניתן לסייעת ב-2010.
4 צפייה בגלריה
הפגנה במחוזי לוד נגד אלימות בגנים
הפגנה במחוזי לוד נגד אלימות בגנים
הפגנה נגד אלימות בגנים. ארכיון
עוד צויין כי "בהזדמנות אחת כאשר העיף קטין חול לעברה, והחול נכנס לחולצתה, רגזה וצעקה עליו ואף הכתה על זרועו באומרה, 'מה אתה עושה', 'אני לא אוהבת אותך, אתה מגעיל', ובתגובה – החל הקטין לבכות. במועד אחר נשך קטין את חברו למעון, ובתגובה הנאשמת משכה בידו. במספר מקרים אחרים צבטה קטינים על כף ידם בתגובה לכך שהשתוללו ולא ישבו סביב שולחן העבודה במעון, צעקה אם הפכו צלחת אוכל והרימה או הצמידה אותם באגרסיביות לשולחן האוכל. כמו כן, עת רחצה הנאשמת את הקטינים, נהגה למושכם בידיה באגרסיביות תוך שצעקה לעברם כי תראה להם 'מה זה' כאשר הפריעו".
הפרדוקס הוא שבשל התלונות שהגיעו ב-2008 הושעתה הסייעת מעבודתה במעון, אך השתלבה במהלך תקופת המשפט כמטפלת בגן פרטי בראש העין. באותה העת ציינה מנהלת המעון כי היא מודעת למצב, ואם תורשע לא תוכל להמשיך ולהעסיקה.
4 צפייה בגלריה
מיכל (שם בדוי) אמא לילד בפעוטון שבו סייעת הורשעה בהתעללות בקטינים
מיכל (שם בדוי) אמא לילד בפעוטון שבו סייעת הורשעה בהתעללות בקטינים
מיכל (שם בדוי) אמא לילד בפעוטון שבו סייעת הורשעה בהתעללות בקטינים
(צילום: יובל חן )
ואכן, ב-2010 הורשעה הסייעת, אך בניגוד להבטחות היא נשארה לעבוד באותו גן פרטי בראש העין עד עצם היום הזה. אלא שבזאת לא מסתכם המחדל הזה. לפני כארבעה חודשים קיבלה בעלת הגן אישור ראשוני להפעלת מעון יום לפעוטות ממשרד העבודה, שעל מנת לקבלו הייתה צריכה להעביר את שמות הסייעות לאישור המשרד.
"בערך ביולי רשמתי את בתי לגן", מספרת מיכל (שם בדוי), אמא של פעוטה בת 10 חודשים שהייתה רשומה לגן. "שמעתי עליו הרבה המלצות. אמרתי לבעלת הגן שאני משקשקת מפחד מכל המקרים של הגננות המתעללות. היא אמרה לי שהן מוציאות לשאר הגנים שם רע. שבוע לפני שהייתי אמורה להכניס אותה לגן ביררתי את שמותיהן של הסייעות, הזנתי את השמות לגוגל ושם נחשפתי לפסק הדין של הסייעת המתעללת".
4 צפייה בגלריה
הפגנה נגד התעללות בפעוטות והצורך במהפכה בגיל הרך בלב המפרץ בחיפה
הפגנה נגד התעללות בפעוטות והצורך במהפכה בגיל הרך בלב המפרץ בחיפה
הפגנה נגד התעללות בפעוטות בלב המפרץ בחיפה
(צילום: שרון צור)
מיכל הזדעזעה מהתגלית. "כאמא, התחושה היא שאי אפשר לסמוך על אף אחד שישמור על הילדים שלנו", הוסיפה, "זה יכול לקרות בכל מקום ואף אחד לא עושה כלום כדי למנוע את זה. אנחנו מרגישים חוסר אמון מוחלט במערכת".
המקרה המטריד הזה מציג תמונה מדאיגה של יכולת המערכת לפקח על אותן מסגרות שמאושרות על ידה. לפי הערכת משרד העבודה והרווחה בישראל קיימות כיום כ-6,000 מסגרות פרטיות לגיל הרך, אולם רק 2,937 אושרו על ידיו. רק לאחרונה נחשף ב"ידיעות אחרונות" כי מאז יוני 2019 נמצאו כ-100 עובדות עם רישום פלילי שהממונה על אגף מעונות היום אסר את העסקתן.
"איך יכול להיות שמנהלת גן מעסיקה בידיעה גמורה סייעת מורשעת במשך שנים ארוכות?", תוהים במטה המאבק נגד התעללות בגיל הרך, "מה עושים שם במשרד העבודה והרווחה? היכן משרד המשפטים? נמשיך להילחם את המלחמה של הילדים שהמדינה זרקה מכל המדרגות".
4 צפייה בגלריה
 ישיבת ממשלה
 ישיבת ממשלה
"מדיניות של אפס סובלנות". שר העבודה והרווחה שמולי
(צילום: מארק ישראל סלם)
הגן בראש העין הוא דוגמה מובהקת לאופן בו החינוך לגיל הרך מופקר. תקנות חוק הפיקוח שנחקק אי-שם ב-2018 עדיין לא אושרו, ואת מחיר הסחבת הפוליטית משלמים פעוטות וילדים רכים שהמערכת ממשיכה לסרב להגן עליהם. "אנו נמצאים בלופ - משרד הרווחה מבטיח תקנות, אבל לא מגיש אותן, או קובע דיון בנושא שנדחה ברגע האחרון", מסבירה ח"כ קארין אלהרר שגיבשה את החוק. "בעלי הגנים הופכים לעבריינים בעל כורחם, הילדים הפקר, ואווירת הבחירות המתקרבות עלולה להשאיר את המצב העגום על כנו שנה נוספת".
"ב-26 באוגוסט נאלצתי לנעול את ישיבת הוועדה בטרם התקיימה כי משרד הרווחה לא עמד בהתחייבות לפרסם את התקנות לחוק הפיקוח", מוסיף ח"כ יוסף ג'בארין, יו"ר הוועדה לזכויות הילד. "באותו ערב פורסמו התקנות להערות הציבור בעקבות כך, אבל מאז עברו חודשיים וטרם הובאו לאישור הוועדה. כיום עדיין פועלות אלפי מסגרות ללא פיקוח, עם מספר מבזה של מפקחים, ושטח ההפקר הולך וגדל. אני קורא למשרד הרווחה להביא את תקנות החוק לוועדה מיד. כל יום נוסף של עיכוב הוא הפקרה של מאות אלפי ילדים והורים וזלזול בילדים של כולנו".
משרד העבודה והרווחה מסר בתגובה: "מיד עם היוודע לשר על המקרה הוא הנחה את הגורמים המקצועיים להרחיק את המטפלת לאלתר. בנוסף, יינקטו צעדים חמורים ביותר נגד מנהלת המסגרת שהעסיקה כביכול אדם שאינו מורשה לעבודה עם ילדים. השר שמולי הנהיג מדיניות של אפס סובלנות בכל הקשור לשלומם וביטחונם של חסרי ישע, בין היתר: הוכפל פי שישה מספר המפקחים והורחקו במבצע פיקוח אינטנסיבי 176 מטפלות עם רישום פלילי שהועסקו שלא כדין במעונות היום. ההורים הם שותף חשוב במאבק ולכן אנו מודים לכם על שהבאתם נושא זה לתשומת ליבנו ומתחייבים לפעול בחומרה ובמהירות בכל מקרה מסוג זה. לגבי תקנות חוק הפיקוח - המשרד הפיץ את התקנות להערות הציבור, ובוחן את ההערות שהגיעו. אנו פועלים במרץ כעת להחיל את התקנות בכנסת בהקדם האפשרי".