"מפלצות", כך כינה הבוקר (רביעי) ח"כ אריאל קלנר (הליכוד) את הנוקטים באלימות כלכלית, בדברים שאמר באולפן ynet אחרי הדיון הסוער בוועדת חוקה בו יצא נגד הצעת חוק בנושא. עם זאת, אמר כי "השאלה היא אם החוק הזה יפתור את הבעיה, לדעתי הוא יחריף את האלימות".
שרי דיסקינד, אם לארבעה, התראיינה יחד עם חבר הכנסת באולפן ynet ואמרה כי הוא "חי בעולם מקביל". בדיון בוועדה אמר קלנר: "אישה יכולה להטיל אימה על הגבר כשהיא קונה בגדים ב-10 אלף שקל ומרוששת אותו"
ח"כ קלנר, כמו גם חברים נוספים מהליכוד, טען כי הצעת החוק שבעצם אמורה להגדיר אלימות כלכלית כעבירה לא נכונה. ח"כ שלמה קרעי לדוגמה טען כי "ה'משפטיזציה' השתלטה על הדמוקרטיה", והוסיף: "אל תתנו לשופטים לנהל לנו את המשפחה".
2 צפייה בגלריה
 חבר כנסת אריאל קלנר , שרי דיסקינד
 חבר כנסת אריאל קלנר , שרי דיסקינד
שרי דיסקינד
(צילום: ירון ברנר)

בריאיון הבוקר הוא הסביר: "הרבה פעמים קורה כשבאים לפתור עם הרבה כוונת טובות אבל בסוף יוצאים גיהינום. רואים את זה בלא מעט מקרים ואני רואה בהצעת החוק הזאת הכנסת 'משפטיזציה' לתוך חיי המשפחה לתוך התא הזה".
לדבריו, "כבר היום בחקיקה הקיימת אפשר וצריך לתת מענה. אנחנו חייבים לבוא ולתת מענה לכל אותם אלה שחווים אלימות, התעמרות, איך שלא נקרא לזה. מה אומרת הצעת החוק? היא מדברת על תחושות, על פי ההצעה כבר לא צריך לבוא ולהסביר ולהוכיח שיש מציאות קשה, אלא מספיק שתהיה תחושה שאולי".
2 צפייה בגלריה
השרה וחברי הכנסת של הליכוד
השרה וחברי הכנסת של הליכוד
השרה כהן וחברי הכנסת של הליכוד בדיון בוועדה
(צילום: ערוץ כנסת, שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת)
- אולי תחזור בך מכך שאישה מרוששת את בעלה ואין לו כסף ללכת למגרש כדורגל? "זו הייתה דוגמה בדיוק כדי להראות מה הצעת החוק עלולה לעשות. אם הכול עובר להיות תחושות אז הכל תחושות ואז גם מציאות שהיא מגוכחת. המציאות היא כזו שאנחנו לא רוצים להגיע אליה, כולנו מסכימים עליה".
דיסקניד, אם לארבעה שחוותה במשך תשע שנים אלימות כלכלית ופיזית מבעלה לשעבר. "עברתי חיי התעללות", אמרה לקלנר. "עד היום שאני 22 שנה כבר לא חיה עם אותו הבן אדם שגם לא דאג לשלם מזונות ועד היום רודף אותי ומבקש שאשלם תשלומים והוא לא ראה את הילדים לאורך כל השנים אגב. יש לי עדיין הלוואות שאני משלמת על חובות שהוא עשה והוא לא ישלם שקל".
היא סיפרה על איך האלימות הכלכלית שחוותה הובילה לאחר מכן גם לאלימות פיזית: "שבועיים אחרי לידה אני נמצאת בשעת צהריים עם ארבעת הילדים שלי, אני מנסה לגשת לחדר השינה להסביר לו שאין אוכל בבית - הכוונה חלב ולחם - אבל אז אני רואה אותו מתפרץ לכיוון שלי. אני מנסה לצאת מהדלת הוא מצליח לתפוס אותי כשאני חצי גוף בחוץ וחצי בפנים וטורק עליי את הדלת בצורה נוראית. הוא יצא מהבית ובסוף הגיש עליי תלונה ובמשטרה טענו שאני הייתי אלימה".
לדבריה, "ילד בכיתה ו' שהולך ללמוד את כל נושא חינוך מיני לא לומד מהי אלימות כלפי אישה. הם לא מבינים מה הן הנורות האדומות. הצעת החוק ישימה, זה חשוב. אבל אני גם מדגישה שצריך חינוך, חסר לנו חינוך. נשים לא יודעות לבוא ולהגיד 'קשה לי', גבר אלים יש לו דרך סדורה להסביר למה הוא עושה את זה. הם נותנים לעצמם לגיטימציה לאלימות הכלכלית הפיזית והמילולית".
קלנר הגיב לה: "אני מזדהה לגמרי עם מה ששרי אמרה בנושא החינוך. חייבים הסברה, חייבים לעשות כמה שיותר כדי שמקרים נוראים כאלו לא יישנו, במקרה של שרי מדובר במקרה של אלימות פיזית של ממש". שרי הבהירה: "זאת אלימות כלכלית". קלנר אמר: "גם אלימות כלכלית". לדבריו, בחוק הקיים יש סעיף של התעללות נפשית מתמשכת. "זה ממש מה ששרי עברה ויש בחוק הקיים בלי צורך לבוא ולשנות עכשיו שום דבר".
שרי אמרה לו: "זה לא היה נעים לשמוע את ה-'10 אלף שקל', זה מייצר תפיסה שנשים הן איזה חמדניות שמנסות 'לאכול' את הגבר. זה שוביניזם שמנסה לייצר תדמית לנשים וזה לא נכון". חבר הכנסת הגיב: "הדוגמה שהבאתי היא חלילה לא לפגוע בכל אלה שעוברות התעמרות. המטרה שלי הייתה לבוא ולהראות מציאות מטורפת שאנחנו עלולים להגיע אליה עם הצעת החוק החדשה".

השרה מירב כהן: "החוק - דיני נפשות"

בריאיון נוסף לאולפן ynet התייחסה לנושא גם השרה לשוויון חברתי מירב כהן, שיזמה את התיקון להצעת החוק יחד עם שר המשפטים אבי ניסנקורן ושר הרווחה איציק שמולי. "זה דבר מדהים. זה עבר פה אחד מכל הסיעות, ועבר לאחר מכן בקריאה ראשונה, אנחנו בדיונים לקריאה שנייה ושלישית ולצערי התגובות היו בחלקן לא ענייניות".
היא הסבירה את הצעת החוק: "אנחנו מדברים על מצב שגבר לוקח את המשכורת של האישה ועכשיו קובע לה כמה כסף מותר לה להוציא בחודש ומה היא צריכה לדווח לו, או שהוא מחליט שאין לה כרטיס אשראי, רושם עליה חובות לפעמים. זה טרור כלכלי. לפעמים מדובר אפילו במאות אלפי שקלים של חובות. זה דיני נפשות".