נשיא איראן חסן רוחאני קרא היום לג'ו ביידן, שיושבע הערב לנשיאות, לחזור להסכם הגרעין ולהסיר את הסנקציות. הוא בירך על סיום כהונתו של דונלד טראמפ וכינה אותו "רודן".
אנתוני בלינקן, שיהיה מזכיר המדינה בממשל ביידן, אמר בשימוע בסנאט שהנשיא מעוניין שוושינגטון תחזור להסכם - אך הדגיש שתעשה זאת רק אם טהרן תקיים את תנאי ההסכם. טראמפ פרש מהסכם הגרעין ב-2018 והחזיר את הסנקציות האמריקניות נגד טהרן.

2 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן וחסן רוחאני
ג'ו ביידן וחסן רוחאני
רוחאני במסר לביידן: "הכדור במגרש של ארה"ב"
(צילום: AP, Office of the Iranian Presidency)
איראן, שמכחישה שהיא חותרת לנשק גרעיני, הגיבה למדיניות "הלחץ המקסימלי" של טראמפ בהפרות של סעיפים בהסכם. לאחרונה הדגישה שהיא מוכנה להפסיק את ההפרות הללו אם ארה"ב תסיר את הסנקציות, שגרמו נזק אדיר לכלכלה האיראנית. בשימוע לקראת אישור מינוי בסנאט אמר בלינקן שהמדיניות של טראמפ הפכה את איראן למסוכנת יותר. בלינקן ציין כי הוא מתכוון להתייעץ עם ישראל ועם מדינות המפרץ על חזרה להסכם הגרעין עם איראן.
"הכדור עכשיו במגרש של ארה"ב. אם וושינגטון חוזרת להסכם הגרעין מ-2015 אנחנו נכבד לחלוטין את ההתחייבויות שלנו במסגרת ההסכם הה", הודיע רוחאני. "היום אנחנו מצפים שהממשל החדש בארה"ב יחזור לקיים את שלטון החוק ולהתחייב בעצמו, אם הוא יכול, שבארבע השנים הקרובות הוא יסיר את כל 'הנקודות השחורות' של ארבע השנים האחרונות".
2 צפייה בגלריה
 בהפגנה בטהרן נגד הממשל האמריקני
 בהפגנה בטהרן נגד הממשל האמריקני
בהפגנה בטהרן נגד הממשל האמריקני
(צילום: AP)
המתיחות בין איראן לארה"ב הגיעה בכהונת טראמפ לשיא שלא נראה עשרות שנים. גורמים במזרח התיכון חששו שהמתיחות בין הצדדים תחריף אף יותר בימיו האחרונים של טראמפ כנשיא וסביב יום השנה לחיסול קאסם סולימאני - מפקד כוח קודס שנהרג בתקיפה אמריקנית בעיראק ב-3 בינואר 2020.
"הקריירה הפוליטית של הנשיא דונלד טראמפ נגמרה היום, ומדיניות 'הלחץ המקסימלי' שלו על איראן נכשלה לחלוטין", אמר רוחאני. נשיא איראן בירך על סיום כהונתו של "הרודן" טראמפ. "עידן של רודנות מגיע היום לקצו". רוחאני אמר שכהונתו של טראמפ הייתה גדושה ב"אי צדק ושחיתות" ושהוא "יצר בעיות לעמו ולעולם".