ארגונים חמושים בקולומביה מטילים סגר מחמיר באזורים שבהם לרשויות אין נוכחות של ממש. הם מאיימים על התושבים שמפרים את הסגר - ולפעמים אף רוצחים אותם.
לפי ארגון Human Rights Watch לפחות תשעה בני אדם נרצחו בחודשים האחרונים בגלל שלא צייתו להגבלות. אחד מהם, מנהיג מקומי ששמו אדיסון לאון, נרצח בחודש שעבר אחרי ששלח מכתב לרשויות המקומיות. הוא כתב שחמושים מארגון "לה מאפיה" דרשו מהתושבים לאייש מחסום במחוז פוטומאיו. "אני לא מוכן להמשיך לשלוח את אנשיי למותם", כתב לאון. כמה ימים לאחר מכן הוא נרצח.
4 צפייה בגלריה
קולומביה נגיף קורונה חיילים ב בוגוטה
קולומביה נגיף קורונה חיילים ב בוגוטה
חיילים קולומביאנים בזמן הסגר בבוגוטה
(צילום : AP)
חוסה מיגל ויואנקו מ-Human Rights Watch אומר שבזמן הסגר אזרחים בקהילות מרוחקות ונחשלות בקולומביה נמצאים בסכנת תקיפה - ואפילו רצח - אם הם יוצאים מהבתים. ויואנקו אומר שהארגונים החמושים, שכוללים חברים מארגוני המורדים ELN ו-FARC (שפעילותו הופסקה), מנצלים את הנגיף כדי להגדיל את שליטתם ואת הלגיטימציה בעיניי הציבור. אך במקביל קיים באותם ארגונים חשש אמיתי מנגיף הקורונה.
ברבים מהאזורים הכפריים שבהם פועלים הארגונים החמושים אין מכונות הנשמה בבתי החולים, ולכן לא ניתן לטפל שם בחולי הקורונה שמצבם קשה. ויואנקו אמר שבארגונים יש "חשש אמיתי מהתפרצות הנגיף".
מספר חולי הקורונה בקולומביה נמצא בעלייה ונכון לאתמול בערב היו במדינה 165,169 נדבקים מתחילת ההתפרצות. המדינה מתמודדת עם המגפה במקביל לבעיות רבות אחרות, כולל סחר הסמים ורצח של מנהיגים מקומיים ולוחמי גרילה לשעבר בעידן שאחרי הסכם השלום בין עם המורדים שנחתם ב-2016.
שיעור האבטלה בקולומביה הוא 21% ובמדינה מעריכים ש-4.7 מיליון תושבים ייכנסו למעגל העוני עד סוף השנה.
לפי Human Rights Watch, מתוך 32 מדינות מחוז בקולומביה הארגונים החמושים אוכפים את הסגר ב-11 לפחות. בחמש לפחות הם משתמשים באלימות ומזהירים את התושבים באמצעות עלונים או הודעות בווטסאפ. באחד העלונים, שפרסמו מורדים מארגון ELN בצפון קולומביה, נאמר שהחמושים "נאלצו להרוג אנשים כדי להציל חיים". הם הזהירו שרק מי שעובדים במרכולים, במאפיות ובבתי המרקחת רשאים לצאת מהבית בזמן הסגר.
באחד המקרים נרצחו שלושה אזרחים ועוד ארבעה נפצעו בדרום מערב קולומביה. הם נורו בפארק ציבורי. במקרה אחר שני מהגרים מוונצואלה נרצחו כששתו אלכוהול בחנות לתיקון טלפונים סלולריים. בשני המקרים ההערכה של התובעים והפעילים ההומניטריים היא שהקורבנות נרצחו בגלל שהפרו את הנחיות הסגר.
למרות שמשבר הקורונה גרם לירידה בפשיעה בקולומביה ובאזורים אחרים בדרום אמריקה, האלימות נגד קבוצות שונות - בין השאר איכרים, מנהיגים מקומיים ומורדים לשעבר - נמשכת. לפי Human Rights Watch הסגר של הארגונים החמושים נוקשה יותר מהסגר של הממשלה: קולומביה מאפשרת לתושבים לצאת מהבית בזמן הסגר כדי לקבל טיפול רפואי. חלק מהארגונים החמושים אוסרים על כך.
ארגון זכויות האדם קרא לממשלת קולומביה להגן על אזרחיה ולהבטיח את הגישה שלהם לשירותי בריאות, אוכל ומים לשתייה. בארגון אמרו ששליטת החמושים על חיי התושבים "משקפת את הכישלון הממושך של הממשלה לבסס נוכחות משמעותית של המדינה באזורים מרוחקים במדינה, בין השאר כדי להגן על אוכלוסיות בסיכון".