3 צפייה בגלריה
ישראל כץ
ישראל כץ
השר ישראל כץ. הצהרת תעלול בחירות
(צילום: אבי מועלם)
לפני כשבועיים, הצהיר שר האוצר ישראל כץ (הליכוד), כי יקצה עשרות מיליוני שקלים לטובת ניצולי שואה נזקקים. אבל ההבטחה נותרה על הנייר בלבד, זאת אף שמדובר בכספים שהעבירה גרמניה לישראל – למען הניצולים.
מבדיקת ynet ו"ידיעות אחרונות" עולה הרושם כי הצהרתו של כץ הייתה תעלול בחירות מקומם, וכי הוא לא באמת התכוון להעביר לניצולים את הכסף. זאת בין היתר משום שהמהלך כלל לא תואם עם הדרג המקצועי במשרדו, וממילא לא ניתן היה ליישם אותו בתקופה זו, שבה מכהנת ממשלת מעבר ולא אושר תקציב מדינה.
בסוף חודש דצמבר נחשף ב-ynet וב"ידיעות אחרונות" כי עשרות מיליוני שקלים שהיו אמורים להימסר מדי שנה לניצולים נותרו בפועל בקופת המדינה. הסכום שהצטבר עד כה הוא 59 מיליון שקלים.
3 צפייה בגלריה
גיתה קויפמן ניצולת שואה בת 82
גיתה קויפמן ניצולת שואה בת 82
ניצולת השואה גיתה קויפמן בת ה-82. "הרווחנו את הכסף הזה ביושר", אמרה עם חשיפת התופעה
(צילום: שרון צור )
בעקבות הפרסום הודיע השר כץ: "לקראת יום הזיכרון הבינלאומי לשואה שחל ב-27 בינואר החלטתי להקצות את מלוא סכום הפיצוי המוגדל שממשלת גרמניה העבירה לישראל ועד כה לא הועבר לניצולי השואה, לטובת סיוע לניצולי שואה נזקקים. מדובר על תוספת בהיקף של עשרות מיליוני שקלים. בתקופת משבר הקורונה לא נשאיר אף אחד מאחור, בוודאי לא את ניצולי השואה". גורמי מקצוע ציינו, כאמור, כי מכיוון שמכהנת כעת ממשלת מעבר ולא אושר תקציב מדינה, הרי שמדובר בהצהרה ריקה מתוכן. במילים אחרות: הכספים יישארו בקופת המדינה, לפחות עד להקמת ממשלה חדשה. מה יקרה אז? ימים יגידו.

3 צפייה בגלריה
מירב כהן נואמת
מירב כהן נואמת
מירב כהן
(צילום: יואב דודקביץ')
השרה לשעבר מירב כהן, שפועלת לסיוע לניצולים והצטרפה לאחרונה למפלגת יש עתיד, אמרה: "מרגע ההצהרה אני יוצרת קשר אחת לכמה ימים עם אנשי המקצוע האחראים להעברת תקציבים ולצערי שום דבר לא זז".
השר כץ מסר בתגובה כי הנחה את גורמי המקצוע באוצר להקצות לניצולים את כל הכספים שממשלת גרמניה מעבירה, וכי עד ליישום ההנחיה החליט על מספר פרויקטים לניצולי השואה בתחומי הבריאות, הרווחה, הרפואה, הדיור ועוד – בהיקף של מיליוני שקלים.