היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט עומד על כך שבמסגרת הסדר ניגוד העניינים של ראש הממשלה בנימין נתניהו - הסדר שנדרש עקב האשמתו בפלילים - לא רק שהוא לא יתערב בענייני מעכת אכיפת החוק, כמו מינויים של בכירים שונים, אלא לא יתערב גם באופן עקיף באמצעות "שליחים".
הדברים הודגשו על ידי מנדלבליט, שדחה אתמול (חמישי) בתוקף את בקשת נתניהו ולפיה על היועמ"ש להימנע מעיסוק בגיבוש הסדר ניגוד העניינים של ראש הממשלה.
2 צפייה בגלריה
ביבי נתניהו אביחי מנדלבליט
ביבי נתניהו אביחי מנדלבליט
מנדלבליט לנתניהו: "אל תתערב במינויים במערכת אכיפת החוק באמצעות 'שליחים'"
(צילום: EPA)
נתניהו, באמצעות עורך דינו יוסי כהן, האשים את מנדלבליט כי הוא עצמו נגוע בניגוד עניינים עם נתניהו, שכן הוא התובע במשפטו. הוא אף ביקש שהיועץ יעביר את הטיפול בנושאים הנוגעים לו למבקר המדינה מתניהו אנגלמן או לשופט בדימוס, דוגמת שופט העליון לשעבר יעקב טירקל.
עו"ד גיל לימון, יועצו הבכיר של מנדלבליט, כתב בתגובה: "היועץ לא מצא כל עילה המונעת ממנו מלטפל בהסדר ניגוד העניינים של ראש הממשלה". הוא ציין כי כתב האישום נגד ראש הממשלה הוגש משיקולים ענייניים בלבד, לאחר תהליך ארוך וסדור שכלל בחינה של מלוא חומר הראיות, קיום שימוע בן 40 שעות לראש הממשלה, עיון ולימוד של מאות עמודי ההשגות שהוצגו מטעם באי כוחו ובחינת הדברים לעומקם.
עוד נכתב כי "הטענה כי טיוטת הסדר ניגוד העניינים נגועה בשיקולים זרים, היא חסרת כל ביסוס ומופרכת ומוטב היה אלמלא נטענה. גם מבחינה משפטית דרישתך לכך שהיועץ המשפטי לממשלה לא יעסוק בהסדר של ראש הממשלה שגויה".
2 צפייה בגלריה
עורך הדין של משפחת נתניהו יוסי כהן
עורך הדין של משפחת נתניהו יוסי כהן
עורך הדין של משפחת נתניהו יוסי כהן
(צילום: יאיר שגיא)
באשר לטענה כי היועץ עצמו מצוי בניגוד עניינים בשל העובדה שהגיש נגד נתניהו כתב אישום "פגום", אמר עו"ד לימון כי "טענה זו נידונה פעמים רבות בעבר, בהקשרים שונים ובכל פעם נמצא כי אין בה ממש".
הוא מסתמך בכך על מספר פסיקות בג"ץ בנושא ומדגיש שראש הממשלה עצמו הודיע לבג"ץ שדן בכשירות כהונתו, לאור כתב האישום, כי יערוך הסדר ניגוד עניינים שכזה עם היועץ מנדלבליט, ומכאן שהסכים שהיועץ עצמו יערוך את ההסדר.
היועץ "דוחה כשגויות" את טענות ראש הממשלה כאילו ההגבלות החלות עליו בנושאים שונים פוגעות בזכותו החוקתית להוכיח את חפותו. מנדלבליט מדגיש כי "זכותו של ראש הממשלה להוכיח את חפותו. אך זו מצויה במישור האישי שלו ולא במסגרת תפקידו הציבורי הכולל נקיטת צעדים מכוח סמכויותיו כראש ממשלה".
היועמ"ש קבע כי ברור שבנסיבות הגשת כתב האישום נגד ראש הממשלה הוא אינו יכול לעסוק "בעניינים הנוגעים למערכת אכיפת החוק, המנויים בטיוטת ההסדר". עם זאת היועץ ציין כי אין מניעה שראש הממשלה יעסוק בכל עניין הנוגע למשטרה, ובהם הדברים הנחוצים לטיפול במגפת הקורונה.
בקשר למינוי שופטים אמר היועץ כי "מעמדו כנאשם שעניינו נידון מול בתי המשפט מחייב זהירות מיוחדת בכל הנוגע למערכת המשפט לרבות בעניינים שאינם נוגעים להרכב הספציפי שדן בענייניו בעת הזו. בהקשר זה אנו דוחים מכל וכל את הרמיזה המופרכת המופיעה במכתבך בנוגע לבחירת מי מחברי הוועדה לבחירת שופטים".
נזכיר כי לפני כשבועיים מנדלבליט הודיע לבג"ץ כי הוא העביר לרה"מ נתניהו טיוטת הסדר ניגוד עניינים המגביל אותו לעסוק במינויים ברשויות אכיפת החוק - כולל יועץ משפטי לממשלה, פרקליט מדינה ומפכ"ל המשטרה - נוכח היותו נאשם בפלילים.