בעיר הערבית קלנסווה בשרון נספרו כבר יותר מ-450 חולים מאומתים בקורונה. בניגוד לשנים קודמות, התושבים מספרים על אווירה קשה לקראת חג הקורבן, שבו מציינים המוסלמים ברחבי העולם את המועד לקיום החג' - העלייה לרגל למֶכָּה בסעודיה. "הקורונה הרסה את הכול", סיפר תימור חטיב - בעל חנות צעצועים ומתנות.
החג, שנקרא בערבית עיד אל-אדחא ומכונה גם "החג הגדול", יחל מחר (יום ה') ויימשך עד יום שני. מנהגיו כוללים בין היתר יום צום, תפילה חגיגית במסגד, שחיטת בשר (שמוחלפת כיום בתרומה לצדקה), רכישת בגדים חגיגיים ודברי מתיקה ובילוי בחו"ל.
8 צפייה בגלריה
חנות הצעצועים ריקה
חנות הצעצועים ריקה
טייבה: חנות הצעצועים ריקה
ואולם, התפשטות הנגיף שינתה את התנהלות המוסלמים גם בישראל: תנועת המסחר נחלשה ומשפחות רבות מתכוונות להישאר בבתים מחשש להידבקות בקורונה. בדרך כלל, כל החנויות ביישובים הערביים נפתחות למשך שעות רבות, אך השנה עסקים רבים נסגרו כבר בשעות הצהריים עקב הירידה המשמעותית בקניות.
עיסאם תאיה מקלנסווה סיפר: "השנה זה חג שונה, אנחנו נמצאים בתקופה מאוד קשה מבחינת הקורונה שלא עוזבת אותנו. קיים חשש מרשלנות של הגופים האחראיים, שלא ידעו איך לטפל בנגיף וכל פעם יצאו עם החלטות שונות. בחג הזה אנחנו נשארים בבית.
"אפילו את אבא שלי, שהוא בן 82, אני לא יכול לפגוש כי אנחנו מעדיפים לשמור על ריחוק. אנחנו מקווים שימצאו כבר תרופה לקורונה. זה כואב לנו ואנחנו מחכים לחזור לשגרת חיים. אין כמעט אווירת חג ובנוסף המצב הכלכלי לא פשוט".
8 צפייה בגלריה
בקלנסווה הכבישים בקלנסווה ריקים
בקלנסווה הכבישים בקלנסווה ריקים
קלנסווה, השבוע. מעדיפים להישאר בבתים
8 צפייה בגלריה
הכבישים בטייבה ריקים
הכבישים בטייבה ריקים
הכבישים בטייבה ריקים
8 צפייה בגלריה
עסאם תאיה
עסאם תאיה
"מחכים לחזור לשגרת חיים". עיסאם תאיה
תימור חטיב, בעל חנות הצעצועים והמתנות בעיר, הוסיף: "הבאתי מתנות ומשחקים חדשים, אבל לצערי אנשים לא באים לקנות כי אין להם כסף. אני לא יודע מה לעשות עם כל ההפסד הזה, הממשלה צריכה לפחות אותנו. עשיתי מבצעים והורדתי מחירים, אבל זה לא עוזר לנו. אווירת החג נעלמה, בחיים לא חוויתי תקופה כזאת".
8 צפייה בגלריה
תימור ח'טיב
תימור ח'טיב
"אווירת החג נעלמה". תימור חטיב
לא רחוק משם, בטייבה, סיפר אחמד עוידה: "אין תנועה של אנשים, הכבישים ריקים. בשנה שעברה העיר הייתה מלאה באנשים שקונים ואוכלים, והיום אין כלום בגלל הקורונה. אנשים מפחדים לצאת כי הם חוששים להידבק. גם אני מפחד לצאת לבלות בחג, עדיף שנישאר בבית. האווירה קשה, אין שמחה".
מוחמד עבד אל-ראזק, אף הוא תושב טייבה, אמר: "התנועה כאן קרסה, אנשים לא קונים בגלל הקשיים הכלכליים. הכסף שהממשלה רוצה להעביר לא יספיק לאוכל למשפחה שלמה. זה עצוב וכואב, זאת פעם ראשונה אחרי הרבה שנים שהחלטנו לא לצאת מהבית. זה המקום הכי בטוח. חבל שלא טיפלו עדיין בקורונה בצורה מקצועית".
8 צפייה בגלריה
אחמד עוידה
אחמד עוידה
"האווירה קשה, אין שמחה". אחמד עוידה
8 צפייה בגלריה
מחמד עבד אלראזק
מחמד עבד אלראזק
"התנועה כאן קרסה". מוחמד עבד אל-ראזק
גם מאהר חאג' יחיא מטייבה סיפר על קשיים גדולים. לדבריו, "זה מצב לא שגרתי, ואנחנו מנסים לשרוד. אין לי שום תוכניות לצאת מהבית כי מספר החולים עולה. אני מקווה שהממשלה תטפל במצב הכלכלי ובמיוחד בעסקים שהמכירות אצלם ירדו.
"אני עוסק גם בשיווק גלידות וגם בהובלות ואצלי כל ההכנסה ירדה. הייתי עם שתי משאיות והיום אני עובד רק עם משאית אחת באופן מצומצם. בחג העבודה הייתה אמורה להיות יותר טובה, אבל זה לא קורה. הממשלה חייבת להציל את המצב לפני שכל העסקים ייסגרו".
8 צפייה בגלריה
מאהר חאג' יחיא
מאהר חאג' יחיא
"מנסים לשרוד". מאהר חאג' יחיא
פעיל הציבור ויועץ התקשורת מוסא חסדייה אמר: "חג הקורבן יהיה שונה מאוד השנה לעומת שנים עברו. תפילות החג יהיו מצומצמות ביותר ואנשים לא ילכו לתפילת הבוקר במסגדים בעקבות קריאת האימאמים והמופתי משעור פוואזי שהוציא הנחיות להיזהר מהתקהלות על מנת למנוע הדבקה במחלה.
"מדי שנה מתפללים במסגד אל-אקצה כ-80 אלף איש ואילו השנה אני מעריך שיגיעו אולי 20 אלף איש. האווירה הדתית והשמחה של החג לא מורגשות ואנשים יערכו פחות ביקורי משפחה ויציינו את החג בחוג המשפחה הגרעינית מתוך פחד ומשמעת עצמית, למרות שמשרד הבריאות לא הנחה את הציבור הערבי כפי שעשה עם הציבור היהודי לרגל ט' באב".
חסדייה אמר עוד: "בדרך כלל בחג הקורבן הציבור המוסלמי נופש בחו"ל, השנה אין נסיעות לחו"ל ולציבור אין חשק לחגוג ואין כסף להוציא עקב המצב הכלכלי הקשה. לא רק לחו"ל לא נוסעים, גם לבתי מלון ואתרי נופש בארץ לא מגיעים מאותן סיבות. הפחד, העוני והאבטלה, היעדר החגיגות הגדולות והנסיעות לחו"ל, גורמים באופן טבעי גם לירידה בקניות".

פקקים בדרך למרכזי הקניות ביישובים הדרוזיים

חג הקורבן מצוין גם אצל הדרוזים. במרכזים המסחריים בירכא ובסביבה נרשמה תנועה גדולה מהרגיל לנוכח העובדה שהחג יצוין בסוף השבוע. החשש מסגר וחוסר הבהירות אם הוא ימומש גם בסוף השבוע הקרוב, גרם לרבים בחברה הדרוזית להגיע למרכזי הקניות והמסחר. הכבישים המובילים לירכא היו פקוקים רוב שעות היממה.
ביישוב ג'וליס סיפרו השבוע כי מאחר שהשנה לא ניתן לציין את חג הקורבן בחו"ל, רבים מהתושבים מעדיפים להעביר את המועד החשוב ביותר לבני העדה בחיק המשפחה המצומצמת. גם המועצה המקומית ג'וליס נערכה בהתאם: במקום לקיים מופע מוזיקלי ברחבה המרכזית - יועבר המופע בשיתוף המתנ"ס המקומי דרך האינטרנט.
"החג בא עלינו השנה עם מגבלות בצל נגיף הקורונה", סיפר ראש המועצה עו"ד ויסאם נבואני. "אנו ברשות עושים מאמצים הסברתיים ואכיפתיים על מנת לוודא ביצוע של הנחיות משרד הבריאות. במקום שהקהל יבוא לצפות בלהקה, אנחנו נביא את הלהקה אל הקהל בבית באמצעות שידור המופע באיכות גבוהה".
חג הקורבן ברשות - אווירת נכאים וחוסר וודאות
בשיאו של הגל השני של נגיף הקורונה, גם הפלסטינים מציינים, יחד עם שאר העולם המוסלמי את חג הקורבן. אלא שהשנה החג מצוין כאשר הרשות הפלסטינית שרויה במשבר כלכלי שהולך ומחריף כתוצאה מהשלכות הנגיף ובשל סירובה לקבל את כספי המסים הפלסטיניים שגובה עבורה ישראל מאז החל מאבקה נגד תכניות הסיפוח.
את הרוח החגיגית ששוררת בדרך כלל בשווקים טרם החג החליפה בימים האחרונים אווירה עגמומית. בעלי עסקים בגדה המערבית מדווחים על היקפי מכירות של 30%-20% בלבד ביחס לערב החג בשנה שעברה. כך גם בחנויות הבשר, שתקופת החג היא אחד מזמני מכירת השיא שלו. בלשכת המסחר של חברון, מוקד התפרצות הקורונה הגדול ביותר ברשות הפלסטינית, ניסו להסתכל על חצי הכוס המלאה. ראש הלשכה, עבד אדריס, אמר כי אמנם בהשוואה שנתית המצב רע אולם ביחס לחודשים האחרונים מאז החלה התפרצות הנגיף, ישנה תנועה ערה יותר בשווקים.
כבר שלושה חודשים שעשרות אלפי פקידי הרשות הפלסטינית מקבלים משכורות חלקיות בשל הסירוב לקבל את המסים. למשוואה זו צריך להוסיף את העלייה באבטלה בעקבות משבר הקורונה וכך נראה גם חג הקורבן השנה – אווירת נכאים, חוסר ודאות וחשש מפני העתיד.
הממשלה הפלסטינית כבר הודיעה כי האיסור לנוע בין המחוזות השונים יימשך וכי כל החנויות יהיו סגורות לאורך החג מיום שישי בבוקר ועד יום ראשון למעט בתי מרקחת וחנויות מזון. היא ביקשה עוד מערביי ישראל שלא להיכנס לשטחי הרשות הפלסטינית בשל החשש מפני הדבקה וזאת על אף היותם כוח קנייה עצום. ברשות הפלסטינית חוששים כי עשרות אלפי הפלסטינים שעובדים בישראל ישובו לשטחי הרשות הפלסטינית לכבוד החג כשחלקם נושאים את הנגיף.
ברצועת עזה מצב התפשטות הנגיף טוב בהרבה. בידוד הרצועה הביא לכך שרק עשרות בני אדם נדבקו בנגיף מתחילת התפרצותו ומספר החולים הפעילים בה עומד על ארבעה אנשים בלבד. אלא שברצועה המשבר הכלכלי הוא מצב קבוע וגם בימים אלו טרם החג הוא לא השתנה. עם זאת, המענק הקטארי בסך מאה דולר חולק בסוף השבוע לכמאה אלף משפחות נזקקות ברצועה – דבר שתרם רבות ליכולתן לחגוג את החג שמתאפיין באכילת בשר כבש ובקר בצורה נאותה.