5 צפייה בגלריה
הצבעה לבחירות בבסיס גולני
הצבעה לבחירות בבסיס גולני
לראשונה: חיילי צה"ל הצביעו שישה ימים לפני יום הבחירות
(צילום: EPA)
לראשונה בישראל, שישה ימים לפני הבחירות לכנסת - עשרות אלפי בעלי זכות בחירה כבר הצביעו. היום (רביעי) נערכה הצבעה שהונגשה לכ-60% מחיילי צה"ל, לאחר שהצבא נעתר לבקשת ועדת הבחירות המרכזית, שביקשה לאפשר לחיילים להצביע כבר היום כדי להקל על עומס ספירת המעטפות הכפולות, שמספרן צפוי להיות גדול מהרגיל בשל מגפת הקורונה.
335 קלפיות הוקמו ברוב בסיסי צה"ל, והן היו פעילות משמונה בבוקר ועד שש בערב, מבסיס חיל הים שבאילת ועד לבסיס אל-פוראן שבצפון הגולן, ובעיקר בבסיסים גדולים כמו קריית ההדרכה בעיר הבה"דים, הקריה, תל השומר, גלילות ועוד. מצה"ל נמסר כי לא נרשמו אירועים חריגים, וכי בימים האחרונים בוצעו פעילויות הסברה כדי לעדכן את החיילים על כך שכבר היום תינתן להם הזכות להצביע, בניגוד לעבר.
28.3% מסך בעלי זכות ההצבעה בצה"ל כבר הצביעו, ומחנה רבין (הקריה), מחו"ה אלון ומפקדת חיל האוויר הם הבסיסים שבהם הצביעו הכי הרבה.
בצה"ל אוסרים על תעמולה בקרבת הקלפיות הצבאיות בפרט ובתוך הבסיסים בכלל. יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, שופט בית המשפט העליון עוזי פוגלמן, ומנכ"לית ועדת הבחירות המרכזית, עו"ד אורלי עדס, ביקרו בבית הספר ללוחמה בטרור של צה"ל כדי לוודא שהבחירות מתקיימות כשורה.
5 צפייה בגלריה
בחירות 2021 קלפי קלפיות צה"ל מצביעים הצבעה
בחירות 2021 קלפי קלפיות צה"ל מצביעים הצבעה
335 קלפיות הוקמו בבסיסי צה"ל
(צילום: AP)
בבסיסים ובמוצבים מבצעיים לא הוקמו קלפיות היום, כדי לא להפריע לפעילות השוטפת. ללוחמים תינתן זכות ההצבעה ביום הבחירות עצמו בשבוע הבא, אך כבר במוצאי שבת יוקמו קלפיות בבסיסים ייחודיים שבהם הכוחות יוצאים לפעילויות מבצעיות ממושכות, כמו למשל בבסיסי חיל הים, כדי לאפשר להם להצביע לפני כן.
ביום שלישי הקרוב יפעלו הקלפיות שוב בכל בסיסי צה"ל, ובנוסף יפעלו גם קלפיות ניידות, כדי לאפשר לחיילים שלא הצביעו היום לממש את זכותם הדמוקרטית. בצבא מעריכים כי כ-10% מהחיילים יעדיפו להצביע בקלפי אזרחית קרוב למקום מגוריהם.
הצבעה במעטפה כפולה נועדה להבטיח חשאיות למצביעים, כמו גם להבטיח שאותו אדם לא יצביע פעמיים. "הפעם כמות המעטפות הכפולות תהיה גדולה יותר מכיוון שמבודדים רבים יצביעו כך", הסביר גורם בכיר בצה"ל שאמון על הנושא. "לא רק חיילים מצביעים בצורה זו, אלא גם שוטרים, סוהרים, מאושפזים, מוגבלים ונציגי ישראל בחו"ל".
5 צפייה בגלריה
הצבעה לבחירות בבסיס גולני
הצבעה לבחירות בבסיס גולני
לא יספרו את הקולות עד ליום הבחירות. הצבעה בבסיס גולני
(צילום: EPA)
5 צפייה בגלריה
בחירות מוקדמות בצה״ל- 335 קלפיות צבאיות נפרסו בבסיסים השונים
בחירות מוקדמות בצה״ל- 335 קלפיות צבאיות נפרסו בבסיסים השונים
(צילום: דובר צה"ל)
כלל המעטפות ששולשלו לקלפיות לא ייספרו את הקולות עד ליום הבחירות. ההקלה בעצם קיום הבחירות בצה"ל היום באה לידי ביטוי באיסוף המעטפות, בדיקת תקינותן וספירה של אחוז המצביעים. ארגזי קולות החיילים הועברו הערב לוועדת הבחירות המרכזית שבכנסת.