שר האנרגיה יובל שטייניץ (הליכוד) טוען הבוקר (יום ד') כי ישראל צריכה להכריז על הפסקת אש חד-צדדית, ללא הסכם מול חמאס על סיום מבצע "שומר החומות". בראיון לאולפן ynet הוא אמר: "אני נגד תנאים. אני מאלה שחושבים שלא צריך לחתור לעוד הסכם עם חמאס. הרי מחר, כשיחיא סינוואר יריב עם מוחמד דף וכל אחד ירצה להראות שהוא יותר אלים או יותר נועז, הם יפרו אותו מבלי למצמץ". צפו בראיון המלא.
שטייניץ הוסיף: "אפשר לדרוש כל דבר וזה מאוד הגיוני לדרוש, רק אנחנו יודעים את המציאות בשטח. אף אחד לא יפרק את חמאס מנשקו, אלא אם אנחנו נעשה את זה בכוח. לרעיון הזה, של השתלטות על עזה כדי לעשות פירוק מלא של ארגוני הטרור, יש לו מחירים כבדים. לכן אני מבין את האנשים שחושבים אחרת ממני ושמסתייגים מהרעיון של יום אחד כניסה קרקעית ומיטוט שלטון החמאס".
עם זאת, השר הדגיש כי המבצע יימשך ככל שיידרש, וציין: "הדבר האחרון שאני רוצה זה לספק לצד השני תמונה של לוחות הזמנים. אני לכן לא אדבר על השאלה אם זה ימים או שבועות או חודשים. אי הוודאות בצד השני היא גם כלי במלחמה הזאת".
2 צפייה בגלריה
עזה לאחר תקיפות צה"ל
עזה לאחר תקיפות צה"ל
הרס בעזה לאחר תקיפות צה"ל. "אי הוודאות הוא כלי"
(צילום: AFP)
- במבצעים קודמים שמענו ביממה-שתיים שלפני הפסקת האש את אותו גלגול האירועים. בהתחלה לחץ אמריקני מסוים, אחר כך יוזמה מצרית שנראית אמיתית, גורמים מדיניים לא מתייחסים לטענות האלה, לאט-לאט רואים את קצב הרקטות פוחת ואז אנחנו מתכנסים להפסקת אש. "ראינו את הכול כבר. ראינו מבצעים שהסתיימו אחרי שבוע או שבועיים וראינו גם את 'צוק איתן' שנמשך 51 יום".
- אתה אומר שהמבצע הזה יכול להימשך גם שבועות? מבצע קרקעי עדיין על הפרק? כי נדמה שהרעיון הזה נזנח. "לא יהיה לנו מנוס יום אחד מהשתלטות זמנית על עזה, שיש לה מחירים כבדים. היום הזה לא הגיע מכל מיני סיבות. אני חושב שהיום הזה יגיע, אם לא עכשיו, אז בשנים הקרובות".
- חמאס מצליח לנצל את תקופות הרגיעה להתעצם, טווח הרקטות מתרחב, הרקטות משתפרות. למה לא לעשות את זה עכשיו? "לדעתי התמונה יותר מורכבת. כשמסתכלים על המאזן הכולל אני לא רואה רק התעצמות. אני רואה יכולות שנשללו מהחמאס בשנים האחרונות. למשל, כל יכולת החדירה לישראל דרך הממד התת-קרקעי, המנהור, השיפור במערכת כיפת ברזל. יש גם שיפור בציר המדיני. בעבר חמאס נהנה מקו אספקה מאיראן דרך סודאן, מצרים, סיני ולתוך רצועת עזה. היום, בגלל התיאום הביטחוני עם המצרים והשלום עם סודאן, הציר הזה כמעט ונחסם".
- אתה חותם על ההתבטאויות שונות ששמענו גם משרים בממשלה וגם מגורמים במערכת הביטחונית שהמבצע הזה ישיג לישראל חמש שנים של שקט? "אני לא חותם בכלל. הרתעה זה מונח חמקמק. אני אתן לך דוגמה: מלחמת ששת הימים הייתה הניצחון הכי מזהיר על מדינות ערב. אנשים חשבו שזה סוף המלחמות. מיד לאחר מכן החלה מלחמת ההתשה הקשה בתעלה ושש שנים אחר כך מלחמת יום הכיפורים. אני לא יודע כמה זמן שקט נקנה. יכול להיות שנים, ויכול להיות חודשים".
2 צפייה בגלריה
לוד
לוד
לעל פרעות בלוד, בשבוע שעבר. "אגרוף ברזל מול המתפרעים"
(צילום: AFP)
השר שטייניץ התייחס למהומות האלימות של הציבור הערבי בשבוע החולף, ואמר: "אני בטוח שרוב הערבים רוצים להשתלב במדינת ישראל המודרנית, אבל מה שקרה הוא חמור ביותר. מצד אחד יורים עלינו טילים מעזה, ופה יש התפרעויות, הורגים יהודים בלינץ', שורפים בתי כנסת, מכים יהודים".
- זה שבר אמיתי? "זה שבר שנצטרך לתקן. איך? מצד אחד נושיט יד לכל מי שרוצה להשתלב במדינה, ומצד שני אגרוף ברזל לא רק מול המתפרעים, אלא גם מול המסיתים. כל אדם שעשה לינץ', כל אדם ששרף בית כנסת, כל אדם שזרק אבנים או בקבוק תבערה לתוך דירה יהודית, צריך לבלות את שארית חייו בכלא ללא סלחנות. כל אדם שהסית וקרא לפגוע בציונים או לגדוע את ידם של אלה שמאיימים על אל-אקצא".
- מה חשבת על האמירה של המפכ"ל, על כך שיטופלו טרוריסטים משני הצדדים? "לא האמירה הכי מוצלחת, אני מניח שהוא התכוון בצדק לכך שמי שהרים יד על אזרח ערבי או יהודי יטופל באותה חומרה. בעיניי זה חמור באותה מידה. אחרי שאמרנו את זה, אין סימטריה. הייתה פה התקפה רבתי על יהודים, בעשרות מקומות, על ידי אלפי אנשים. הייתה פה מתקפה שאני בטוח שרוב אזרחי ישראל הערבים לא שלמים איתה, אבל היו עשרות אלפים שאמרו 'יורים טילים על אזרחי ישראל, בוא נצטרף למסיבה ונפגע בהם גם אנחנו'. זה דבר בלתי נסלח".