1 צפייה בגלריה
ארכיון
ארכיון
ארכיון
(צילום: בראל אפרים)
כבאי בתחנת הכיבוי וההצלה בנצרת הגיע בשבוע שעבר למשמרת - אף שהצהיר על כך שהוא סובל מתסמינים המתאימים להדבקה בקורונה. בחלוף מחצית המשמרת - הוא שוחרר לביתו והתגלה מאוחר יותר בבדיקה כנשא של הנגיף. בכך עלה מספר החולים באותה תחנה לשבעה. חלקם, כך מתברר, נדבקו מכבאי אחר. 20 כבאים הוכנסו לבידוד.
ההדבקה בתחנת נצרת התרחשה, כפי הנראה, במהלך סעודת החג לרגל ראש השנה שבה נכח חולה מאומת. על-פי כמה כבאים בתחנה, חלקם קיבלו הודעה ממשרד הבריאות ולפיה עליהם להיכנס לבידוד. י', כבאי שלא קיבל הודעה על כך, חש ברע כעבור כמה ימים ופיתח תסמינים ביום רביעי שעבר - יממה לפני המשמרת המדוברת.
י' טען כי בשיחה עם מחלקת כוח האדם, נאמר לו כי הוא אינו נדרש בבידוד וכי ההנחיה חלה רק על מי שקיבל הודעה ממשרד הבריאות. מנגד, בתחנה אומרים כי י' היה זה שביקש להגיע למשמרת אם יאושר הדבר - כפי שקרה.
"סבלתי משיעול, כאבי ראש, כאבי גרון וצמרמורות", סיפר י'. "התקשרתי למנהלת משאבי האנוש והיא אמרה לי שלפי הוראה של מפקד התחנה - אם לא קיבלתי הודעה ממשרד הבריאות - עליי להגיע למשמרת, וכך עשיתי". הכבאי המשיך וסיפר כי למרות שחש ברע בבוקר שלמחרת - הוא הגיע לתחנה. כשנדרש למלא הצהרת בריאות, הוא טען כי נחשף באחרונה לחולה מאומת והוא לא חש טוב. למרות זאת, גם בשלב זה הוא לא נשלח לביתו: "אמרו לי להמשיך במשמרת. עבדתי עם עוד כבאי על כבאית תוך שאני מסכן אותו".
לדברי כבאים שנכחו בתחנה באותו יום, לכולם היה ברור ש-י' נדבק בנגיף. "לא מובן למה לא שחררו אותו מהמשמרת", אמר אחד מהם ל-ynet. "רק אחרי שעוד כבאים הפנו את תשומת הלב למצב הוא שוחרר, אבל למה היו צריכים להגיע לזה? עכשיו עוד כבאים נמצאים בבידוד. הבעיה היא שמסתכלים עלינו כאיקסים ולא כבני אדם. אנחנו אנשים במשמרת ולא יותר. אני נמצא עכשיו בבידוד בגלל שהוא הגיע למשמרת כי הוא היה חייב".
גם י' עצמו הביע זעם: "אני מזועזע מכך שמקום העבודה שלי, שאמור לשמור על האזרחים ועלינו, נהג בשאננות. בתחילת התפרצות המגפה היינו מחטאים את התחנה כל יום, אבל אז נכנסנו לשגרה מסוימת ולא הקפדנו. זה סיכן גם את משפחתי וגם משפחות אחרות. זה לא בסדר".
מכבאות והצלה במחוז הצפון נמסר בתגובה: "במערך הכבאות וההצלה ובמחוז צפון מקפידים הקפדה יתרה על הנחיות מבצעיות בשגרת קורונה, בכפוף להוראות משרד הבריאות, תוך עבודה בקפסולות קשיחות. מיד לאחר הימצאותו של חולה מאומת בתחנת נצרת ערך משרד הבריאות עשרות תחקירים אפידמיולוגיים דקדקנים בקרב העובדים, תוך שיתוף פעולה מלא של מפקד התחנה והמפקדים.
"העובד המדובר לא נדרש להיכנס לבידוד על-ידי משרד הבריאות ,לא ביקש להשתחרר ולא שוחח על מצבו הרפואי עם מפקדיו. עם הגעתו למשמרת וההבחנה כי הוא סובל מאחד התסמינים - שוחרר העובד לביתו. נאחל לו ולכל אזרחי ישראל בריאות איתנה".