חמישה ימים אחרי תחילת סגר החגים שעליו הוחלט כתוצאה מהעלייה בתחלואה בקורונה, הסירה הבוקר (ג') משטרת ישראל את רוב המחסומים הבין-עירוניים בשעות העומס. גורמים במשטרה הסבירו כי "עיכובי התנועה עולים במחיר כבד בזמן העבודה של האזרחים. אבל זה לא סוף פסוק, הכול יכול להשתנות בהתאם למצב בשטח".
עם תחילת הסגר, ביום שישי ב-14:00 הוצבו 38 מחסומים בכבישים הבינעירוניים. עם ההסרה של רובם, מעתה תתמקד המשטרה באכיפת התקהלויות אסורות, קיום אירועים, פתיחת עסקים ועטיית מסיכות.
ביממה האחרונה רשמה המשטרה 1,974 דו"חות בגין ההפרות השונות, מרביתן בגין יציאה ממקום המגורים לפעולה או למטרה שאינה מותרת. כמו כן חולקו 851 דו"חות בגין אי עטיית מסיכה במרחב הציבורי ו-32 דו"חות בגין הפרת חובת הבידוד.
גורם בכיר במשטרה אמר: "בגלל המצב בכבישים החלטנו להסיר מחסומים רבים. כשהם יחזרו מחוץ לשעות העומס יהיה יותר קשה לנהגים להגיד שהם נוסעים לעבודה. אלו פחות שעות שאנשים עובדים בהן".
2 צפייה בגלריה
מחסום באשדוד
מחסום באשדוד
מחסום באשדוד. יחזרו אחרי שעות העבודה?
(צילום: רויטרס)
בלילה נעצרו חמישה תושבי אום אל פחם בשנות ה-20 לחייהם שנסעו במכונית והנהג שלה ניסה להימלט מכוח משטרה שהורה לו לעצור. הוא ביצע תאונה עצמית וכל החמישה פונו לקבלת טיפול רפואי במצב קל. בסיום חקירתם נפתח הליך תעבורתי נגד הנהג, שגם היה תחת פסילה. לארבעה האחרים נרשמו דו"חות בגין הפרת הסגר.
אתמול התקבל במשטרה דיווח על גברים שהגיעו לטבול במקווה בפתח תקווה בניגוד להנחיות משרד הבריאות. הפקחים רשמו דוחות לכל הנוכחים. אחד מהם זוהה כמפר בידוד ולכן הוא נקנס ב-5,000 שקל.
בנוסף ביקרו אתמול שוטרים ב-2,900 בתי עסק, בהם גם מתחמי בילוי ואולמות אירועים. 122 בתי עסק נקנסו בגין ההפרות השונות, ניתנו 300 אזהרות וב-217 מקומות בוצע דילול קהל. בנוסף בוצעו בדיקות של הימצאות בבידוד ל-783 חולים מאומתים המאושפזים בבית ול-1,882 מחויבי בידוד בכל רחבי הארץ.

דיון בקבינט הקורונה: תפילות מול הפגנות

בדיון בקבינט הקורונה שנמשך משעות הצהריים ועוסק בהחרפת ההגבלות התריעו נציגי מערכת הבריאות מפני מחסור חמור בכוח אדם בבתי החולים. בתגובה, ראש הממשלה בנימין נתניהו הנחה להפעיל חוק שיאפשר לחייב רופאים ממערכת הבריאות הפרטית להתגייס למאבק בקורונה - גם בניגוד לרצונם. סוגיה נוספת שעלתה לדיון היא ההחמרה בהגבלות, ושר הפנים אריה דרעי כעס על הכוונה להגביל תפילות ומנגד לאשר הפגנות. לדבריו, "ההגבלות האלה עושות המון נזק, המגזר החרדי רוצה למרוד. מה עם ההפגנות וחופי הים?".
הוויכוח על ההגבלות החל לאחר שהאחראי על הקורונה במגזר החרדי, רוני נומה, טען בדיון כי האתגר העיקרי הוא מערכת החינוך - שבחלק מהמקומות ממשיכה לפעול כרגיל. לדבריו, מדובר בכ-25 אלף תלמידים מעל גיל 10 שלומדים בכוללים ובישיבות קטנות. חלק מהשרים העלו הצעות להגביל את המגזר הפרטי ולאסור על פתיחת שווקים, אך הצעות נוספות היו גם סגירת מקוואות ביום כיפור והגבלת בתי כנסת.
2 צפייה בגלריה
אריה דרעי
אריה דרעי
השר אריה דרעי. "לא שמעתי מילה על ההפגנות"
(צילום: אלכס קולומויסקי )
השר אריה דרעי הסתייג מדבריו של נומה, וטען בעקבותיהם כי "לא שמעתי מילה אחת על ההפגנות. אתם מדברים רק על מקוואות, בתי כנסת ושווקי ארבעת המינים". פרופ' רוני גמזו השיב: "אנחנו לא מגלגלים עיניים בעניין ההפגנות". השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה טען כי "כל התקהלות דינה אחת, אחרת המתפללים יפרצו את הכללים. שר המשפטים אבי ניסנקורן השיב כי "צריך לדון בכל מקרה לגופו".
לאחר שפרופ' גמזו הציע לסגור את בתי הכנסת, המקוואות ושוק ארבעת המינים, ביקש דרעי את רשות הדיבור ואמר: "אנחנו במצב של פיקוח נפש. אני מוכן לקחת על עצמי לפעול מול רבנים, להוציא פסקים שאסור להיכנס לבתי הכנסת ולמנוע התקהלויות במקום סגור. אני לא מתפלל במקום סגור, אלא רק בחוץ. אבל אני לא מצליח להבין איך תפילות לא והפגנות כן".