לפחות 55 בני אדם נהרגו בפיצוץ מכנית תופת ליד בית ספר בקאבול בירת אפגניסטן. יותר מ-150 פצועים אושפזו בבתי החולים. רוב קורבנות הפיגוע הן תלמידות שיצאו מבית הספר.
אף ארגון עדיין לא לקח אחריות לפיגוע. דובר הטליבאן הכחיש שהארגון האיסלאמיסטי מעורב בפיגוע וגינה את האלימות. הפיצוץ היה במערב קאבול - אזור שרוב תושביו הם מוסלמים שיעים. האזור סובל בשנים האחרונות מפיגועים מצד הפעילים הסונים של דאעש.
4 צפייה בגלריה
אפגניסטן קאבול עשרות הרוגים פיגוע ליד בית ספר
אפגניסטן קאבול עשרות הרוגים פיגוע ליד בית ספר
עשרות נהרגו בפיגוע תופת בקאבול
(צילום: AP)
4 צפייה בגלריה
אפגניסטן קאבול עשרות הרוגים פיגוע ליד בית ספר
אפגניסטן קאבול עשרות הרוגים פיגוע ליד בית ספר
(צילום: רויטרס)
קאבול נמצאת בכוננות גבוהה מאז שארה"ב הודיעה בחודש שעבר שהיא תשלים את נסיגת כוחותיה מאפגניסטן עד 11 בספטמבר - יום השנה למתקפת הטרור הגדולה בהיסטוריה. השלב האחרון של הנסיגה יצא לדרך בתחילת החודש, ובצל הנסיגה מדווחים גורמים אפגנים על עלייה במספר המתקפות של הטליבאן ברחבי המדינה.
ארה"ב, נזכיר, פלשה לאפגניסטן באוקטובר 2001 במסגרת המצוד אחרי מנהיגי אל-קאעידה האחראים למתקפת הטרור. בתוך חודשיים הפילו האמריקנים ונאט"ו את משטרו של הטליבאן, ומנהיגי אל-קאעידה, בהם אוסמה בן-לאדן, נמלטו להסתתרות ארוכה בהרים. שני העשורים הבאים כללו לחימה בלתי פוסקת של האמריקנים ובעלי בריתם האפגנים נגד הטליבאן, אל-קאעידה וארגוני טרור אחרים, והם הסבו לארה"ב אבדות כבדות בנפש.
בפברואר 2020 נחתם הסכם שלום בין ארה"ב לטליבאן. מאז החתימה גברה מאוד האלימות באפגניסטן, ואף שהטליבאן נמנע מעימותים ישירים עם הכוחות הזרים – הוא הגביר מאוד את התקפותיו נגד כוחות הממשלה האפגנית ומבצע פיגועים גם נגד אזרחים.
אם לא יושג הסכם שלום בין הטליבאן לבין ממשלת אפגניסטן עד להשלמת הנסיגה של ארה"ב וחיילי נאט"ו, ההערכה היא שהטליבאן יגביר את הלחץ שלו על כוחות הממשלה האפגנית בשדה הקרב ויחריף את התקפותיו. מומחים מזהירים כי הארגון נהנה כעת מעוצמה כפי שלא הייתה לו מאז הדחתו מהשלטון ב-2001, והוא שולט – באופן מלא או חלקי – על יותר מחצי משטח אפגניסטן. בבירה קאבול ובערים אחרות במדינה הולך וגובר החשש שאחרי עזיבת החיילים הזרים האחרונים ישרור כאוס.