ביטולי בידוד קולקטיביים והתערבות של מפקדים במתן בדיקות קורונה לחיילים: במחנה אספקה של אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה הסמוך לטירת כרמל דורשים ממשרד הבריאות לבטל לעשרות רבות של חיילים הוראה לשהייה בבידוד שקיבלו בעקבות חשיפות לחולי קורונה – כך לפחות טוענים חיילים המשרתים בבסיס.
3 צפייה בגלריה
סיום אימון של יחידת "רפאים" שהוקמה במסגרת התוכנית הרב-שנתית "תנופה"
סיום אימון של יחידת "רפאים" שהוקמה במסגרת התוכנית הרב-שנתית "תנופה"
הרמטכ"ל כוכבי באימון צה"לי. ארכיון
(צילום: דובר צה"ל)
הסיבה לדרישה, כך נטען, היא חשש שלפחות 80 חיילים ישהו בבידוד ביתי ולא ימלאו את משימותיהם, וכך שגרת הפעילות בבסיס תשובש. עוד עולה מהטענות כי חיילים שמבקשים ממוקד הטלפון של חיל הרפואה "מקול הלב" להיבדק לקורונה נדרשים להעלות על הקו, לשיחת ועידה, גם את מפקדם הישיר, שעשוי להתערב ולכל הפחות להאזין לשיחה, חרף תוכנה הרפואי.
פיקוח של מפקדים על אישורי הבדיקות לחיילים סולל את הדרך לצמצום כמות הבדיקות, כחלק מהמדיניות הצה"לית, הלא מוגדרת והלא רשמית, לצמצם מאוד את בדיקות הקורונה לחיילים, ככל הנראה כדי למנוע גילוי המוני של אלפי חיילים שנדבקו בנגיף ומנוטרלים מכל פעילות למשך שבועיים לפחות.
בשיא התחלואה, בגל הקודם, כמות החיילים שנמצאו מאומתים לקורונה הסתכמה בכ-1,500 ברגע נתון, וכעת הנתון הוא כ-1,200 לצד רבבות חיילים שבבידוד בייתי. בצה"ל הודו כי מפקד נוכח בבסיס התובלה בשיחות של חיילים המבקשים בדיקת קורונה מחיל הרפואה, אך זו למטרה של "תיאום טכני", וציינו כי ביטולי חובת הבידוד מועברים בשם החיילים רק לאחר חקירה אפידמיולוגית שממצאיה מצדיקים זאת.
3 צפייה בגלריה
ההודעה שקיבלו החיילים
ההודעה שקיבלו החיילים
"נפעל לערעור על כולם". ההודעה שקיבלו החיילים
"נסענו מספר חיילים בכלי רכב צבאי במסגרת משימה, החלונות היו סגורים וחלקנו היו בלי מסכות, לפחות במשך 20 דקות", סיפר אחד החיילים לקרובי משפחתו שפנו ל-ynet. "אחת הנוסעות בכלי הרכב נמצאה מאומתת לקורונה, ובהתאם קיבלנו הודעה שעלינו להיות בבידוד. ואז הופצה הודעת אסמס ממפקדת הבסיס על הקפאת הדרישה לבידוד ופעולה מול משרד הבריאות לביטולו. הטענה: היינו איתה 4 דקות במכונית, החלונות היו פתוחים ולבשנו מסכות – דבר שלא היה ולא נברא. מאיצים בנו לדווח על גרסאות שלא יחייבו את בידודנו כדי שיישאר כח אדם".
לפי המסרון שהציגו החיילים, לאחר שקיבלו את הדרישה לבידוד, נכתב להם ממפקדת הבסיס: "הרבה מאיתנו קיבלו עכשיו הודעה להיכנס לבידוד ממגע עם מאומת. כל מי שקיבל – להעביר לעוזרות מפקדת הבסיס. בלי לחץ. נפעל לערעור על כולם. כידוע יש לנו מאומת מאתמול ולכן כולם קיבלו".

לפי העדויות, חייל בבסיס "שהעז" לבקש באופן ישיר אישור לבדיקת קורונה מהמוקד של חיל הרפואה נענש על כך בריתוק של עשרה ימים בבסיס.
בתוך כך, מוקד תחלואה נוסף שהתגלה בימים האחרונים, לצד התפרצות חדשה בבה"ד 1, הוא במחנה צאלים – כאשר לפחות 16 חיילות בתפקיד שטח בבסיס נדבקו במהלך תרגול. בצה"ל אומרים כי שורת לקחים מופקים מסבבי התחלואה הקודמים, בהם מקדמי ביטחון, בדיקות סקר מדגמיות בכניסות לבסיסים לאחר חזרת החיילים מחופשות סוף השבוע והרחקות חיילים לביתם, גם אם נחשפו למעגל שני לנגיף. יחד עם זאת, צה"ל עדיין לא נקט בעוצר יציאות, צעד שננקט בשני הסגרים הקודמים, שהיו חריפים יותר מבחינת תחלואה.
מדובר צה"ל נמסר בתגובה לטענות הנוגעות לבסיס טירת הכרמל: "בשבוע שעבר התגלתה חולת קורונה מאומתת בבסיס הספקה טירת הכרמל. בעקבות זאת ולפי הנחיות משרד הבריאות התקיימה חקירה אפידמיולוגית שבסיכומה נדרשו כלל הבאים במגע עם החולה להיכנס לבידוד על לפי הקריטריונים. כל מי שקיבל הודעת איכון ולא עלה בחקירה האפידמיולוגית כמי שצריך להיכנס לבידוד נבדק מחדש. עד אישור הערעור שהו כלל מקבלי האיכון בבידוד על פי הנחיות משרד הבריאות.
3 צפייה בגלריה
מעבדות לבדיקת קורונה של צה"ל
מעבדות לבדיקת קורונה של צה"ל
מעבדות לבדיקת קורונה של צה"ל. המפקד צריך להיות על הקו
(צילום: AFP)
"באשר לנושא תיאום בדיקת קורונה מול מוקד 'מקול הלב', אף חייל ביחידה לא נשפט ולא קיבל ריתוק בגין פנייה למוקד לקבלת בדיקה. נציין שמדובר בתיאום טכני בלבד לצורך בדיקה. לאור זאת, התיאום מתבצע בנוכחות טלפונית של מפקד ישיר שנדרש להיות מעורב בתהליך התיאום על מנת להעניק מעטפת פיקודית ולוגיסטית לחייל".
באשר להתפרצות בבסיס צאלים נמסר מדובר צה"ל: "בימים האחרונים, התגלו חולות מאומתות ביחידת מפעילות האמר קרבי במל"י בעקבות מקרה הדבקה של מספר חיילות בביתן. כלל החיילות שנכנסו לבידוד או התגלו כחולות מאומתות מקבלות מענה רפואי ומעטפת פיקודית מיטבית בהתאם למצבן".