מפרוץ מגפת הקורונה ברשויות המקומיות מתחננים בפני הממשלה להעביר לידם את האחריות על ניהול המשבר, אולם לא נראה כי מישהו מתייחס לתחינתם ברצינות. בריאיון לאולפן ynet הבוקר (א') טען ראש עיריית דימונה בני ביטון כי שוחח עם ראש הממשלה בנימין נתניהו בחמישי האחרון. "אמרתי לו – 'דיברנו על זה שב-15 לחודש תעביר את הסמכויות אלינו'. הוא אמר לי 'כן כן אנחנו מעבירים אנחנו זה..'".
ביטון, שכיהן במספר תפקידים בתנועת הליכוד סירב להאשים את נתניהו: "לצערי הרב הפקידות במשרד הבריאות מכניסה את המדינה ללחץ". על אף שהסמכויות לא הועברו כפי שהבטיח נתניהו, ראש עיריית דימונה התעקש: "ראש הממשלה עומד בהבטחות שלו, נמצא אצלי היום סגן שר הבריאות יואב קיש. הם צריכים להבין את זה שהסמכויות צריכות לעבור אלינו כי רק אנחנו יודעים לנהל". ראש עיריית גבעתיים רן קוניק שהתראיין גם הוא לאולפן נכנס בדבריו: "זה לא יקרה בני, זה לא יקרה".
4 צפייה בגלריה
"נתניהו אמר לי 'כן אנחנו מעבירים'". ראש עיריית דימונה בני ביטון
"נתניהו אמר לי 'כן אנחנו מעבירים'". ראש עיריית דימונה בני ביטון
"נתניהו אמר לי 'כן אנחנו מעבירים'". ראש עיריית דימונה בני ביטון
(צילום: בראל אפרים)
לדברי קוניק, "אנחנו חושבים כבר שבעה חודשים שהמשבר מנוהל משיקולים פוליטיים על ידי הממשלה ולא על ידי גוף הביצוע הגדול במדינה שהם הרשויות המקומיות. המדינה צריכה לקבוע כללים, היא לא יכולה לקבוע כללים שמתאימים לכל הרשויות באופן זהה, לא דין גבעתיים כדין דימונה ולא דין דימונה כדין קיבוץ. לקבוע כללים, להעביר אלינו ולהגיד לנו – אלה הכללים אנחנו לא מתערבים לכם".
ביטון ציין: "אנחנו כבר צועקים. אני כסגן ראש השלטון המקומי, יחד עם יו"ר השלטון המקומי ויחד עם 257 ראשי רשויות. תעזבו, תנו לנו. תראה, דימונה הייתה אדומה. לא רק דימונה, גם גבעתיים הייתה אדומה, ותראה ראשי רשויות, סתם זה דוגמה של שניים מראשי הרשויות שידעו לבד. אנחנו מרימים טלפונים, אנחנו עושים את הבדיקות שלנו".
4 צפייה בגלריה
רן קוניק ראש עיריית גבעתיים
רן קוניק ראש עיריית גבעתיים
ראש עיריית גבעתיים רן קוניק
(צילום: אלעד מלכה)
הוא התייחס לברדק פתיחת הקניונים שהיו עמוסים מאדם ביום שישי האחרון. "תראה מה קרה בפתיחת הקניונים - ראיתי את זה ונפעמתי לגמרי. אי אפשר לפתוח שתי קניונים בעיר כמו תל אביב עם מיליון וחצי תושבים - ובדימונה, הקניון בדימונה יהיה סגור לגמרי", אמר.
באשר לפתיחת מערכת החינוך אמר כי "דימונה פתחה את מערכת החינוך שלה, ולא רק בדימונה, לפני שלושה שבועות - אפס תחלואה. בן אדם אחד לא חלה. אם בגבעתיים יש לרן קוניק איזה חולה הוא יודע להתקשר אליו, הוא יודע לגשת אליו בבית. אם זה בדימונה כנ"ל".
4 צפייה בגלריה
תיכון מקיף א' בבאר שבע
תיכון מקיף א' בבאר שבע
"עבודה בעיניים". התיכונים חזרו
(צילום: בראל אפרים)
4 צפייה בגלריה
קניון אילון ברמת גן פתח את שעריו כחלק מהפיילוט
קניון אילון ברמת גן פתח את שעריו כחלק מהפיילוט
פתיחת הקניונים הכעיסה את ביטון: "ראיתי את זה ונפעמתי"
(צילום: טל שחר)
קוניק נשמע תקיף בהרבה באשר לקבלת ההחלטות על ידי הממשלה. "הנושא הוא מאוד פשוט. יש 36 שרים בממשלה, 80% מהם מיותרים ויש להם עכשיו צעצוע ביד, סליחה שאני אומר. הם עכשיו חשובים, כל אחד בקבינט הקורונה, כל אחד מחרטט איזה משהו. רובם לא בעלי ניסיון ניהולי מוניציפלי. לא מכירים בכלל, מנותקים".
הוא הסביר את הבעייתיות של פתיחת מערכת החינוך: "מורה למתמטיקה מלמד 10 כיתות. 10 כיתות זה 20 קפסולות. עכשיו הוא מוגבל לארבע קפסולות. מה עושים כל השאר? עזוב, עבודה בעיניים. משמרות שניות, שזה הפיתרון להביא את החטיבות והתיכונים משעה 13:00-14:00, למה זה לא קורה במדינה? פוליטיקה".
ביטון הצטרף לדבריו: "מקבלים החלטות שמנותקות מהשטח לגמרי. כמו שאמר רן, לא יכול להיות שאנחנו מקבלים איזשהי החלטה להחזיר את בתי הספר התיכונים ואנחנו לא מסוגלים להחזיר אותם במשמרת מלאה. אני מאמין ואני אומר את זה לחברי וידידי רן קוניק, אני מסכים איתו שיש כשל ניהולי למעלה. צריך להעביר את זה אלינו".